printlogo


کد خبر: 292938تاریخ: 1403/7/21 00:00
اخبار

۶ پروانه زرین و یک دیپلم افتخار برای سوره در جشنواره فیلم کودک
سازمان سینمایی سوره در سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با کسب ٢ پروانه زرین در بخش فیلم داستانی کوتاه برای فیلم‌های «یک دو سه» و «فرزند حبیب» و ۴ پروانه زرین و یک دیپلم افتخار در بخش فیلم‌های بلند برای «باغ کیانوش» و «مافیای شجاعان» حضور موفقیت‌آمیزی در این رویداد داشت.
در بخش فیلم‌های بلند ٣ پروانه زرین به فیلم سینمایی «باغ کیانوش» و پروانه زرین جایزه ویژه دبیر جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به فیلم «مافیای شجاعان» تعلق گرفت. همچنین در بخش فیلم داستانی کوتاه، پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش کودکان غزه به امیرحسین کشمیری برای فیلم «یک دو سه» و پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی نیز به مصطفی رضوانی برای فیلم «فرزند حبیب» رسید.
***
«هان کانگ» نویسنده اهل کره‌جنوبی برنده نوبل ادبی ۲۰۲۴ شد
هان کانگ، نویسنده ۵۳ ساله از کره‌جنوبی جایزه نوبل ادبیات امسال را به خانه ‌برد. وی پیش از این برنده جایزه بوکر بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ شده بود. به این ترتیب ۱۱ میلیون کرون سوئد، معادل حدود ۹۹۰ هزار دلار دریافت می‌کند. تونی موریسون، دوریس لسینگ، گابریل گارسیا مارکز و باب دیلن از برندگان قبلی جایزه ادبی نوبل هستند که این جایزه مهم ادبی را برای مجموعه آثارشان دریافت کرده‌اند. سال پیش یون فوسه، نویسنده نروژی این جایزه را دریافت کرد. جایزه نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۱۶ بار اهدا شده و ۴ بار به ۲ نویسنده به صورت مشترک رسیده است.
***
سیدجعفر حمیدی در بیمارستان
دکتر سیدجعفر حمیدی، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی در بیمارستان بستری شد. ابوالقاسم ایرانی، شاعر با اعلام این خبر گفت: متأسفانه ایشان به دلیل عفونت ریه در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان مهر بستری و احوال‌شان نامساعد است. سیدجعفر حمیدی، استاد زبان و ادبیات فارسی، شاعر و نویسنده  سال ۱۳۱۵ در بوشهر متولد شد. او تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در بوشهر سپری کرد. پس از آن به عنوان شاگرد اول دیپلم ادبی، بدون کنکور دوره لیسانس ادبیات فارسی را در دانشگاه شیراز گذراند. حمیدی بعد از پایان خدمت سربازی به تدریس در دبیرستان سعادت بوشهر مشغول شد. او  سال ۱۳۴۶ به تهران آمد و موفق به اخذ فوق لیسانس علوم تربیتی و روانشناسی شد. پس از آن سال ۱۳۵۵ دوره فوق‌لیسانس ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران گذراند. استاد حمیدی پس از اخذ کارشناسی ارشد در رشته ادبیات، برای گذراندن دوره دکترا در همین رشته وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و سال ۱۳۶۳ دکترای خود را دریافت کرد.
***
اکران فیلم‌تئاتری خاطره‌انگیز از رامبد جوان و نگار جواهریان
فیلم‌تئاتر «دیوار چهارم» (۱۳۹۱) به کارگردانی امیررضا کوهستانی چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.
پس از نمایش این فیلم‌تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و فرزانه ابراهیم‌زاده (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود. نمایش «دیوار چهارم» امیررضا کوهستانی برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ «انگلستان» اثر تیم کروچ است که با اجازه‌ رسمی از سوی نویسنده مورد بازنویسی قرار گرفت. این تئاتر تعاملی با بازی رامبد جوان و نگار جواهریان روی صحنه رفت. «دیوار چهارم» در اصطلاح تئاتری‌ها دیواری فرضی است که میان بازیگران و تماشاگران کشیده می‌شود و زمانی این دیوار می‌شکند که فاصله بین تماشاگران و بازیگران از میان برود و تماشاگران نیز وارد جریان بازی شوند اما شکسته شدن این دیوار همه داستان «دیوار چهارم» امیررضا کوهستانی نیست.
داستان «دیوار چهارم» کوهستانی از یک سکوت طولانی داخل گالری ‌اکو شروع می‌شود. «دیوار چهارم» داستان یک زوج آلمانی - ایرانی است؛ مرد آلمانی‌تبار نمایشگاه‌‌گردان است و زن ایرانی در انتظار قلبی که احتمالا از ایران برسد. تمام نمایش لحظه‌های بازی بازیگران در کنار تماشاگران در فضایی کاملا رئال بدون هیچ دکور و حتی تمهید نوری است. تماشاگران تا لحظه پایان نمایش همراه بازیگران مسیر بازی را طی می‌کنند.
***
فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی در بازار کهنه کتاب صحت دارد
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با تأکید بر تلاش شهرداری برای رفع ایرادات مرمت خانه آیت‌الله طالقانی گفت: متاسفانه فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی در بازار کهنه کتاب صحت دارد. احمد علوی درباره آخرین وضعیت مرمت خانه آیت‌الله طالقانی، با بیان اینکه درباره خانه آیت‌الله طالقانی باید بگویم این بنا در زمان مدیریت آقای کرباسچی به عنوان شهردار تهران خریداری شده بود، اظهار کرد: به مرور زمان از آنجا که قدمت بنا بالا بود، نیاز به مرمت داشت و سال ۱۴۰۱ شورای شهر تهران اعتباری برای شهرداری تهران و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران مصوب کرد تا نسبت به مرمت این بنا هزینه کنند. 
وی درباره انتشار تصاویری مبنی بر فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی در بازار کهنه کتاب نیز با بیان اینکه موضوع را بررسی کردیم و متاسفانه صحت داشت، اظهار کرد: موضوع از این قرار است که در زمان انجام مرمت،‌ کتاب‌های موجود در خانه را به ساختمان مدیریت فرهنگی و هنری منطقه انتقال می‌دهند و در آنجا متاسفانه در نگهداری این مجموعه کتاب‌ها دقت لازم نمی‌شود و کتاب‌ها سر از جاهایی در می‌آورد که نباید. حتما نهادهای نظارتی وظیفه دارند با مقصران برخورد کنند و سرانجام آن را نیز به اطلاع همگان برسانند.

Page Generated in 0/0063 sec