printlogo


کد خبر: 292943تاریخ: 1403/7/21 00:00
چالش‌های پیش روی نتانیاهو
اسرائیل در باتلاق جنگ فرسایشی

یدالله قاسم‌زاده: 370 روز از آغاز توفان ‌الاقصی گذشته و جنگ از نوار غزه به ضاحیه بیروت کشیده شده است. در یک‌سالگی جنگ، ارزیابی‌ها درباره طرف پیروز و معادلات آینده نبرد به شکل مضاعفی پیچیده به نظر می‌رسد بویژه پس از ترور فرماندهان جبهه مقاومت در سوریه و لبنان و به صورت خاص، شهادت مجاهد کبیر و نماد غرورآفرین صف رویارویی با رژیم صهیونیستی، آیت‌الله شهید سیدحسن نصرالله که مقبولیت، نفوذ و اقبالی فرامرزی داشت؛ تصویر پیروزی اسرائیل طرفدارانی یافته است. با این همه، رخدادهایی مانند موشک‌باران گسترده سرزمین‌های اشغالی در 2 عملیات «وعده صادق» و تعلل آشکار اسرائیل در پاسخ‌دهی به ایران، تداوم حملات زمینی و هوایی حزب‌الله به رژیم صهیونی به‌‌رغم آمادگی پدافندی برخوردار از فناوری‌های آمریکایی و اروپایی و همچنین هدف‌گیری کاروان زمینی صهیونیست‌ها در خیابان‌های خالی از سکنه نوار غزه، همچنان انتساب پیروزی به اسرائیل را با پرسش‌ها و تردیدهای جدی روبه‌رو کرده است.
از نظر تحلیلگران، برای آنکه بتوان نتانیاهو را بعد از کشتار وحشیانه‌ای که در نوار غزه و جنوب لبنان به راه انداخته، پیروز معرکه دانست، باید به 3 پرسش اساسی پاسخ داد. سؤال اول به دستاورد جنگ می‌پردازد. هم نتانیاهو و هم مقامات نظامی رژیم صهیونی بویژه وزیر جنگ رژیم گفته‌اند جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داشت. براساس برخی تخمین‌ها، تعداد رزمندگان حماس، تا پیش از هجوم وحشیانه باند خون‌آشام صهیونی به نوار غزه، بیش از 120 هزار نفر بوده و در نتیجه باید تصریح کرد حماس همچنان از نظر نیروی انسانی زنده است. علاوه بر این، هفته پیش خبر آمد «یحیی سنوار» از فرماندهان نظامی حماس که پس از شهادت مظلومانه شهید دکتر اسماعیل هنیه، ریاست دفتر سیاسی این جنبش را نیز در دست گرفته، با مقامات سیاسی در قطر ارتباط گرفته و گفت‌وگوهایی در ارتباط با آتش‌بس داشته است. علاوه بر این، 2 هدف اعلامی دیگر نتانیاهو یعنی آزادی اسرا و کوچ دادن ساکنان نوار غزه به سرزمینی دیگر همچنان محقق نشده. در نتیجه، هم‌اکنون با همه کشتارها و وحشیگری‌های دیوانه‌واری که نتانیاهو راه انداخته و بیش از 42 هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و بیش از 70 درصد ساختمان‌ها، تأسیسات و زیرساخت‌های سرزمین 360 کیلومترمربعی نوار غزه را منهدم کرده، در اهداف اعلامی خود ناکام مانده و حتی سایه تهدید نابودی حماس را هم نتوانسته از سر ساکنان سرزمین‌های اشغالی رفع کند. مهم‌ترین دلیل اثبات این گزاره هم آخرین مصاحبه «ابوعبیده» سخنگوی جنبش حماس است.
علاوه بر این جنگ بدون دستاورد برای کابینه رژیم صهیونی، چشم‌انداز جنگ نیز آشکار نیست. مهم‌ترین و جدی‌ترین اهرم آرایش و نظم ساختاری مقاومت در نوار غزه یعنی شبکه تونل‌ها که 800 کیلومتر برآورد می‌شود، همچنان کابوس صهیونیست‌هاست. از همان ابتدای ورود زمینی ارتش رژیم به نوار غزه، مقامات رژیم چندین بار ادعا کردند شبکه تونل‌ها را زیر زمین مدرسه‌ یا بیمارستانی یافته‌اند. در یک مورد حتی فیلمی از ورود سربازان به یک تونل نیز منتشر کردند که البته بعدتر مشخص شد فیلم مربوط به سال 2018 است و به جنگ 2023 مربوط نمی‌شود. رهاسازی آب یا گاز و حتی انهدام با مواد منفجره از سناریوهای اتمام پرونده تونل‌ها در ذهن تصمیم‌گیران نظامی رژیم است که تا امروز هیچ یک اجرایی نشده. در نتیجه باید گفت همچنان اسرائیل در نوار غزه گرفتار است. علاوه بر این 2 پرسش، با فرض بعید و غیرممکن دستیابی نتانیاهو به اهداف اعلامی در غزه، پرسش بعدی این است: اسرائیل با شاخه‌های پربار مقاومت در یمن، لبنان و عراق چه خواهد کرد. شلیک یک موشک هایپرسونیک از یمن تا یافا در تل‌آویو در روز بیست‌وپنجم شهریورماه سال جاری، بیش از آنکه به دنبال تلفات یا تخریب باشد، اهمیت راهبردی داشت و اراده یمن برای مقابله مستقیم با اسرائیل را به نمایش گذاشت. در دیگر سو، پیش‌بینی‌های اولیه برای اتمام جنگ مرتبا تجدیدنظرهایی داشته و هزینه جنگ را تا 120 میلیارد دلار برای اسرائیل بالا برده. نباید از یاد برد رژیم در نوبت‌های طولانی 440 هزار نیروی ذخیره خود را فراخوانده و غیبت این نیروها، بخش‌های خدماتی، اداری، اقتصادی و توریستی اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار داده است. بر این مبنا نتانیاهو تلاش کرده با ترور هدفمند رهبران مقاومت، فریز عملیات نظامی و انجام عملیات‌های آونگی، مردم کشورهای مقاومت را از رویارویی شجاعانه با رژیم به سازش عقلانیت‌نمایانه واداشته و از بازسازی ساخت قدرتمند موتور تصمیم‌گیری مبتکرانه مقاومت بازدارد. تغییر حوزه جنگ از نظامی به امنیتی و انتقال خط مقدم نبرد از غزه به لبنان با هدف دستاوردسازی و توازن‌سازی انجام می‌شود. در مقابل، جبهه یکپارچه مقاومت، هسته بنیادین رژیم یعنی بازدارندگی را هدف گرفته و جنگ را در ذهن رقیب به اصل موجودیت رژیم کشانده است. رژیم با همه سروصدا و جنجالی که برپا کرده، اینک با سؤالاتی درباره دستاورد، چشم‌انداز و اصل بقا روبه‌رو است؛ همان چیزی که در بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز نصر آمد: «توفان‌ الاقصی رژیم صهیونیستی را ۷۰ سال به عقب برگرداند».

Page Generated in 0/0101 sec