printlogo


کد خبر: 292957تاریخ: 1403/7/21 00:00
توصیه‌های رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی به وزیر کار در مراسم معارفه مصطفی سالاری به عنوان سرپرست جدید این سازمان
بحران‌سازی افراطی در تأمین اجتماعی را ممنوع کنید

مراسم تودیع میرهاشم موسوی و معارفه مصطفی سالاری به عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی در حالی برگزار شد که مدیرعامل سابق این سازمان در این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و توصیه‌هایی را به وزیر کار و رئیس جدید این سازمان کرد.
میرهاشم موسوی اظهار داشت: چند درخواست از وزیر کار دارم که طبق تجربه 3 ساله مدیریتی که در این سازمان داشته‌ام می‌تواند در پیشبرد اهداف این سازمان به آقای سالاری کمک کند؛ تکلیفی احساس کردم که اینها را بگویم. این سازمان، سازمانی است که تنوع و تکثر خدمات دارد، پس برای آن وقت بیشتری بگذارید، چرا که حدود ۴۷ میلیون نفر از این سازمان حقوق می‌گیرند. اگر اتفاقات لحظه‌ای در این سازمان رخ دهد و تصمیم آنی و قطعی گرفته نشود، این سازمان در ماهیت‌ها دچار مشکل می‌شود. نکته دوم اینکه در این سازمان به الزامات مدیریتی و شرایط مدیریت بهره‌ورانه و حرفه‌ای بیشتر توجه شود، بویژه در تامین اجتماعی. وی در ادامه گفت: نمی‌شود حرف از رشد و پیشرفت بزنیم اما به الزامات آن پایبند نباشیم. نخستین الزام که باید در این سازمان مورد توجه  قرار گیرد، قانونمداری است. این سازمان ارکان، اساسنامه و شرکای اجتماعی دارد، بعضی وقت‌ها برخی پدیده‌ها و نهادسازی‌های موازی ممکن است آسیب بزند. یعنی ما نمی‌توانیم بدون الزامات نهادی و ساختاری که در رشد و  پیشرفت در مسؤولیت و در پاسخگویی و مدیریت در بهره‌وری وجود دارد به آن توجه نکنیم و انتظار داشته باشیم این سازمان یا هر سازمان دیگری بتوانند از این اقتضائات عبور کند. 
موسوی افزود:  واقعا این را به عنوان تجربه‌ای که کسب کرده‌ام عرض می‌کنم، برای اینکه کمک شود به آقای سالاری و حتما در این راه موفق خواهد شد. مسؤولیت با اختیارات باید در نهاد رسمی سازمان درست دیده شود. وی تصریح کرد: نکته سوم را که می‌تواند کمک کند و بسیار مهم است و این را با استدلال و با عدد و رقم می‌توانم تبیین کنم اما الان فرصت نیست، در حالت چند گذاره عرض می‌کنم. آقای دکتر میدری جلوگیری کنید از ناامید کردن مردم در صندوق تامین اجتماعی! من به بقیه صندوق‌ها کاری ندارم که وضعیت آنها اسفناک است یا دچار بحران هستند، اما در صندوق تامین اجتماعی خواهش می‌کنم از بحران‌سازی افراطی جلوگیری کنید. این صندوق در تجربه ۳ ساله کار ما نشان داد مشکل دارد و چالش‌های آن نیز بزرگ است و اگر روی آن تمرکز نشود، بحران‌آفرین خواهد شد و اگر بحرانی شود، دیگر قابل مدیریت نیست. بحران‌سازی افراطی نباید در این صندوق اتفاق بیفتد. شما به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی می‌توانید؛ هم تکلیف کنید و هم پیشگیری؛ ما روی تک‌تک آنها حرف داریم. ما یک زمانی از همان ابتدا محاسبه کردیم که این صندوق ۸ سال فرصت طلایی دارد؛ ۳ سال آن گذشته و ۵ سال باقی است. از ورودی صندوق در ثبات مالی در کاهش ضریب ریسک برای افزایش ضریب‌افزایی پشتیبانی مالی استفاده کنید. ظرفیت‌های دیگر در حوزه‌های سرمایه‌گذاری را احیا کند و از تجربه‌های جهانی در تحول سازمان استفاده کنید که این اتفاق شدنی است. موسوی افزود: ما وقتی می‌گوییم این سازمان بدون استقراض تعهدات خود را انجام داده، حتما باید چنین باشد و ابزار آن دست آقای دکتر و من است؛ پشت دیوارها پنهان نیست. صورت‌های مالی الان موجود است. ما نیز می‌توانیم حقوق بدهیم و می‌توانیم از جای دیگر هم برداریم، یعنی از محل بانک اما اگر این اتفاق نیفتاده، نشان از کارایی مثبت دارد چرا که ما چیزی حدود ۶ تا ۹ میلیون بیمه نشده داریم و با ورود بخش عمده‌ای از آنها به بازار کار فرصت قابل توجهی در این سازمان ایجاد شده است. همچنین در واقعی کردن دستمزد، دریایی از شرایط و فرصت در این سازمان وجود دارد. که باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی ادامه داد: دولت‌ها چرا منابع سازمان را در اختیار قرار نمی‌دهند. البته اینجا عرض کنم که بی‌سابقه‌ترین تاییدیه بدهی در دولت شهید جمهور اتفاق افتاد. 257 هزار میلیارد تومان، معادل 3.5 برابر تاییدیه بدهی در تمام دولت‌های سابق بوده که از آن محل این تسویه اتفاق افتاده است. این را باید گفت که من زیر بار مشکل در این سازمان موهایم سفید و کمرم خمیده شده و دوستان نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند و حتی در برخی خدمات، بازنشستگان ممکن است دچار مشکل شده باشند اما روی پای خودمان و استقلال مالی ایستادیم و ثابت کردیم می‌شود کار را انجام داد. 
جمله آخر اینکه در سیاست‌ها ابلاغی سازمان تامین اجتماعی، هم راهبردهای کلان آمده و هم راهکار وجود دارد و هم به لحاظ اقدام و عمل نقطه‌زنی شده است. چیز دیگری نمی‌خواهیم، بنابراین سازمان تامین اجتماعی می‌تواند مسیر احیای خود را که ریل گذاری شده است با قوت و قدرت بپیماید.
نکته چهارم بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است. من احساس می‌کنم در این زمینه همچنان تکلیف داریم. کارهای خوبی که انجام شده و پیگیری‌هایی که شاهد بودیم شما مستمراً داشتید، الان به نظرم نزدیک به اقدام عملی نهایی است. این موضوع باید در اولویت قرار گیرد تا شیرینی‌ای که با پرداخت علی‌الحساب از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داده شده، با فوریت به کام آنها بنشیند.

Page Generated in 0/0066 sec