printlogo


کد خبر: 292960تاریخ: 1403/7/21 00:00
اخبار

نشست رؤسای بانک‌های مرکزی بریکس در مسکو
دومین نشست وزیران اقتصاد و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو برگزار شد.
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در رأس هیاتی در این نشست شرکت کرد.
این نشست با هدف ترسیم نقشه راه توسعه همکاری‌های بانکی و مالی بین کشورهای عضو گروه بریکس برگزار شد.
رؤسای بانک‌های مرکزی و مقامات ارشد اقتصادی از کشورهای روسیه، ایران، چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل، مصر، اتیوپی و امارات عربی متحده در این نشست حضور یافتند.
رئیس کل بانک مرکزی پیش از آغاز این نشست با خانم «الویرا نابیولینا» رئیس کل بانک مرکزی روسیه دیدار کرد.
در این دیدار آخرین وضعیت طرح‌های مشترک همکاری‌های پولی، بانکی و مالی 2 کشور بررسی شد.
***
ذخیره کنونی آرد کشور در ۲۰ سال اخیر کم‌نظیر است
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، وضعیت کنونی تولید گندم و ذخایر کارخانجات آرد را در ۲۰ سال اخیر کشور کم‌نظیر خواند.
مسعود امراللهی از وجود ذخایر مطمئن آرد و تولید بیش از نیاز کارخانجات آرد خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون مسؤول تولید و تأمین گندم و آرد در کشور است و امسال با پایداری خوداتکایی در گندم و تأمین صددرصدی گندم نان کشور، کارخانه‌های آرد نیاز کامل آرد خبازی‌ها را تأمین می‌کنند.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت نان و تخلف برخی نانوایی‌ها در گران‌فروشی نان اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای ملی آرد و نان کشور در ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ مسؤولیت نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده است و بازرسان جهاد کشاورزی با بازرسان این سازمان همکاری دارند.
***
درخواست‌های نامتعارف وزرا برای تأمین بودجه از محل صندوق توسعه ملی
رئیس صندوق توسعه ملی، در توئیتی به درخواست‌های وزرا و مسؤولان دولتی برای استفاده از منابع صندوق واکنش نشان داد و تأکید کرد این درخواست‌ها با مأموریت‌های اصلی صندوق توسعه ملی در تعارض است.
مهدی غضنفری در تازه‌ترین توئیت خود در ایکس به فشارهای متعدد دستگاه‌های دولتی برای تأمین کسری بودجه و حل مشکلات مالی از منابع صندوق توسعه ملی واکنش نشان داد.
وی به درخواست‌های وزرای اقتصاد، نفت، نیرو، کشاورزی، صمت و گردشگری اشاره کرد و گفت: این درخواست‌ها ممکن است از دیدگاه دستگاه‌ها موجه به نظر برسند اما تأمین مالی این نیازها با مأموریت‌های اصلی صندوق توسعه ملی در تضاد است.
***
۲ هزار و ۳۳۶ هکتار زمین به نهضت ملی مسکن ملحق شد
دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع در گزارشی از الحاق بیش از ۲ هزار و ۳۳۶ هکتار اراضی از طریق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و مصوبات کمیسیون ماده ۵ به اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد.
بر اساس این گزارش، در ۶ ماه نخست سال جاری در مجموع ۲۳۳۶,۷ هکتار اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت که ۲هزار و ۳۳۳ هکتار از این اراضی با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و ۳,۷ هکتار نیز از طریق مصوبات کمیسیون ماده ۵ به این طرح اختصاص یافته و ملحق شده است.
بر اساس گزارش ارائه‌شده، جزئیات الحاق‌ها در ۶ ماه نخست امسال با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شامل ۵۱۵ هکتار در شهر پیشوای استان تهران، الحاق ۱۲ هکتار اراضی به شهر پردیس در استان تهران، ۱۵۰ هکتار اراضی در شهرک مسکونی آذرشهر در استان آذربایجان شرقی، ۱۷۱ هکتار اراضی موسوم به پشه‌کش در استان کرمانشاه، ۲۰۴ هکتار اراضی موسوم به چشمه روضان در استان کرمانشاه، ۲۱ هکتار اراضی در شهر جوانرود در استان کرمانشاه، ۳۸۰ هکتار اراضی کوهمره برای احداث شهرک در استان فارس و ۸۸۰ هکتار اراضی برای احداث شهرک داریان در استان فارس است که این اراضی به محدوده شهرهای ذکرشده ملحق شده است.
***
وصول 2.5 همت مالیات از صاحبان خودروهای لوکس
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودروی مشمول مالیات،  ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌اند که مبلغ ۲,۵ همت وصول شده است.
طبق گزارش این سازمان، در 3 سال گذشته (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودروی لوکس شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی به سازمان امور مالیاتی، تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش حدود ۷ هزار میلیارد تومان (همت) شده‌اند.
از طرف دیگر از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودروی مشمول مالیات شده تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌اند که از آنان مبلغ 2.5 همت (۴۲ درصد) وصول شده است.
با این حال ۴۲ هزار و ۷ مالک خودرو نیز به مالیات تعیین شده خود که در مجموع حدود یکهزار میلیارد تومان (همت) است، اعتراض کرده‌اند که روند بررسی مالیات آنها و طی کردن مراحل قانونی آن ادامه دارد.

Page Generated in 0/0085 sec