printlogo


کد خبر: 292961تاریخ: 1403/7/21 00:00
«وطن امروز» از عدم تحقق اهداف سیاست «واردات خودروی اقتصادی» گزارش می‌دهد
مصوبه‌ای به نفع لوکس‌سواران
خودروی اقتصادی ۵ تا 7 هزار دلاری کلیدواژه وزارت صمت در سیاست‌گذاری واردات خودرو بود که پس از ۲ سال هنوز عملیاتی نشده است

گروه اقتصادی: پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، وعده داد که خودروهای اقتصادی به بازار ایران وارد خواهند شد. این خودروها به‌ عنوان گزینه‌هایی مطرح شدند که عموم مردم، بویژه اقشار متوسط و کم‌درآمد، توانایی خرید آنها را داشته باشند اما امروز پس از 2 سال ارزان‌ترین خودروهای ترخیص‌شده از گمرک که تعداد آنها هم درصد بسیار ناچیزی از بازار را شامل می‌شوند اکثرا خودروهای لوکس هستند. برای مثال خودروی هیوندای مدل الانترا که با پایه بالای ۱۲ هزار دلار و بدون آپشن است با احتساب هزینه‌های جاری با قیمتی بیش از ۲ میلیارد تومان به دست مردم می‌رسد، در حالی که همان خودروها با آپشن‌های بیشتر هم اکنون در بازار خودرو کشور با قیمتی نزدیک به قیمت خودروهای وارداتی موجود است. با توجه ‌به وعده‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امید می‌رفت واردات و تولید خودروهای اقتصادی بتواند به بهبود کیفیت خودروهای موجود در بازار و افزایش دسترسی مردم به گزینه‌های مقرون‌به‌ صرفه‌تر منجر شود. این اقدامات در صورت عملیاتی شدن تاکنون می‌توانست منجر به تغییرات مثبت در صنعت خودروسازی ایران و ارتقای سطح رضایت مشتریان شود که با عدم مدیریت این روند در 2 سال اخیر، این اتفاق نیفتاد.
* کیفیت پایین خودروهای داخلی
وزیر وقت صمت در اردیبهشت ۱۴۰۱ بیان کرد: «عمده خودروهای داخلی در محدوده اقتصادی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند». وی افزود که این خودروها به دلیل داشتن پلتفرم‌های قدیمی، رضایت مردم را جلب نکرده‌اند و باید از خطوط تولید خارج شوند. به همین دلیل، واردات خودروهای اقتصادی به عنوان یک راهکار برای دسترسی بهتر اقشار متوسط همچنین ارتقای کیفیت صنعت خودرو کشور در دستور کار قرار گرفت.
* اولویت، واردات خودروهای اقتصادی
پس از گذشت 2 ماه از آزادسازی واردات، منوچهر منطقی، معاون وقت وزیر صمت، در مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد «واردات خودروهای اقتصادی در اولویت است». او تصریح کرد که پیش از این، تنها خودروهایی وارد کشور می‌شدند که افراد متمول قادر به خرید آنها بودند. وی گفت: «وزارت صمت با برنامه‌ریزی و بررسی بازار، خلأهای موجود در این حوزه را احصا کرده است». منطقی تأکید کرد که هدف این واردات، تنظیم بازار و فراهم کردن بستر رقابتی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در مقایسه با محصولات خارجی است.
* ویژگی‌های خودروهای اقتصادی
در آبان ۱۴۰۱، منطقی دوباره به موضوع خودروهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: «خودروی اقتصادی، حدود ۷ تا ۱۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت و فرآیند فروش اقساطی برای آنها پیش‌بینی شده است». این نکته حائز اهمیت است که منطقی به تولید خودروهای اقتصادی داخلی نیز اشاره و تأکید کرد «دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال ۱۴۰۲ محصول آنها به بازار عرضه می‌شود». 
* وعده‌هایی برای افزایش تولید داخلی
امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت، نیز وعده تولید و عرضه ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را مطرح کرد. این وعده‌ها نویدبخش بهبود وضعیت بازار خودرو و افزایش گزینه‌های در دسترس برای خریداران ایرانی بود.
* وعده‌ واردات خودروهای اقتصادی؛ واقعیت یا توهم؟
مهدی ضیغمی، رئیس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران، پیش‌بینی کرده بود که از اواخر خرداد ۱۴۰۲، شاهد واردات انبوه خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود. این وعده‌ها به قدری جدی و امیدبخش مطرح شد که مصرف‌کنندگان از بازار خودرو عقب‌نشینی کرده و منتظر ورود خودروهای اقتصادی با قیمت‌های کف ۵۰۰ میلیون تومان بودند.
* ادامه وعده‌ها در دوران وزرای مختلف
این وعده‌ها در زمان عباس علی‌آبادی، وزیر سابق صمت نیز ادامه داشت. او تیرماه سال جاری بیان کرد که برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی، باید خودروهایی با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد. علی آبادی تأکید کرد که پیش از این، تنها خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بود، مجوز واردات داشتند اما اکنون تلاش می‌شود زمینه واردات خودروهای ارزان‌قیمت فراهم شود.
با این حال، حدود 2 سال از این وعده‌ها می‌گذرد و نه‌تنها خودروی اقتصادی وارد نشده، بلکه هنوز برنامه‌ای برای تولید خودروهای اقتصادی داخلی از سوی متولیان منتشر نشده است. این موضوع نشان‌دهنده عدم تحقق وعده‌های وزارت صمت و ناکامی در زمینه واردات و تولید خودروهای اقتصادی است.
* تغییرات قیمت و وعده‌های ناامیدکننده
نکته قابل توجه این است که مسؤولان وزارت صمت ابتدا تأکید داشتند که خودروهای وارداتی اقتصادی زیر ۵۰۰ میلیون تومان خواهند بود اما با افزایش نرخ ارز، این وعده به محدوده یک میلیارد تومان منتقل شد. پس از اعلام قیمت‌های قطعی برخی خودروهای وارداتی، مشخص شد نه‌تنها خودروی اقتصادی وارد نشده، بلکه خودروهای وارد شده هیچ‌گونه تطابقی با تعریف «اقتصادی» نیز نداشته است.
* آیین‌نامه و سقف قیمت واردات
واردات خودروهای اقتصادی از ابتدای فرآیند رفع ممنوعیت واردات، یکی از کلیدواژه‌های سیاست‌گذاران در این حوزه بود. در آیین‌نامه واردات خودرو که سوم شهریور ۱۴۰۱ ابلاغ شد، بر این موضوع تأکید و سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شد. بر این اساس، سقف ورود خودروهای خارجی ۲۰ هزار یورو تعیین و برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شد.
* ابهامات در واردات خودروهای کارکرده
اکنون علاوه بر عدم واردات خودروهای اقتصادی، واردات خودروهای کارکرده که یکی از مصادیق خودروهای اقتصادی محسوب می‌شود نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سیدمحمد اتابک، وزیر صمت، اخیراً اعلام کرد که «در بحث خودروهای کارکرده، بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کرده‌اند که باید حل و فصل شوند. این بخشنامه نیاز به اصلاحاتی دارد، زیرا ممکن است پول مردم به خطر بیفتد». 
* واقعیت‌های تلخ بازار خودرو
سیاست‌گذاران با وعده واردات خودروهای خارجی ارزان‌قیمت به دنبال ایجاد رقابت در بازار خودرو و شکستن قیمت‌های نجومی بودند اما در عمل، خودروهای وارداتی نه‌تنها اقتصادی نیستند، بلکه بسیاری از آنها حتی در محدوده یک میلیارد تومان قرار ندارند. قیمت نهایی برخی از این خودروها به نزدیک ۴ میلیارد تومان می‌رسد که هیچ‌گونه تطابقی با وعده‌های داده شده ندارد.
* القای امید به مصرف‌کنندگان
سیاست‌گذاران با وعده‌های مکرر و تأکید بر آنها از تریبون‌های مختلف، سعی داشتند این احساس را به بازار و مصرف‌کنندگان منتقل کنند که منتظر خودروهای باکیفیت و قیمتی مناسب باشند تا به این ترتیب بازار را تنظیم کنند. برای مثال، منوچهر منطقی، معاون وقت وزیر صمت، اعلام کرده بود که «مقرر است با واردات خودرو، از یک سو بازار تنظیم شده و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصولات خارجی فراهم شود». 
* ناکامی در تحقق وعده‌ها
اما آنچه تا امروز به وقوع پیوسته، نشان‌دهنده ناکامی در تحقق این برنامه‌ها است. مشخص نیست که این وعده‌ها صرفاً برای اهداف پوپولیستی بوده یا واقعاً نیت جدی در پس آنها وجود داشته است؟ به هر حال، با توجه به قیمت‌های اعلام‌شده، عمده خریداران خودروهای وارداتی افراد متمول خواهند بود که پیش از این نیز خریدار خودروهای خارجی بودند و این وعده که از این خودروهای اقتصادی به عنوان تاکسی و خودروهای خدماتی در مکان‌های عمومی استفاده خواهد شد نیز بر باد است.
* تقسیم‌بندی خریداران خودرو
در طرح عرضه خودروهای وارداتی، مصرف‌کنندگان در بازار ایران به 3 دسته تقسیم می‌شوند: 
۱- خریداران خودروهای داخلی: این دسته با توجه به تمکن مالی خود، خودروهایی را که قیمت آنها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است انتخاب می‌کنند.
2- خریداران خودروهای مونتاژی: دسته دوم کسانی هستند که تمایلی به خرید خودروی داخلی ندارند اما توان خرید خودروهای وارداتی را نیز ندارند. این افراد به سمت خرید خودروهای مونتاژی با قیمت‌هایی در محدوده ۸۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان سوق داده می‌شوند.
۳- خریداران خودروهای وارداتی: دسته سوم شامل افرادی است که برای خرید خودروهای وارداتی باید حداقل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.
* مصوبه‌ای که در نهایت به نفع لوکس سواران تمام شد
در جمع‌بندی با توجه به این واقعیت‌های بازار، به نظر می‌رسد باید به وعده‌های ارائه شده درباره عرضه خودروهای اقتصادی و رقابتی شدن بازار خودرو خط بطلان کشید و این سیاست را به طور عملی شکست‌خورده دانست؛ زیرا وزیر صمت جدید در دولت چهاردهم هم تاکنون هیچ راهکاری برای کنترل این موضوع ارائه نکرده و به نظر می‌رسد برنامه‌ای در این خصوص بویژه برای کنترل خودروسازان داخلی هم ندارد و مصوبه واردات خودرو فقط به نفع لوکس‌سواران تمام شد و امروز این افراد گزینه‌های خوبی برای خرید در اختیار دارند و واردکنندگان هم که اکثرا همان تولیدکنندگان و مونتاژکاران هستند به سودهای خوبی رسیدند. همه اینها در حالی است که بر اساس آخرین آمار موجود در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. ارزش این تعداد خودروی وارداتی نیز بالغ بر ۴۳۸ میلیون دلار بوده است که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب بازار و عدم تحقق وعده‌های داده شده است، در حالی که بر اساس آمارهای موجود از تقاضای خودرو در سال گذشته و در راستای تنظیم بازار کشور سالانه حداقل نیاز به واردات ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو داریم که این میزان واردات در طول 2 سال کمتر از ۱۰ درصد نیاز را بر طرف کرده و عملا تأثیری بر قیمت‌های بازار خودرو یا ایجاد رقابت در خودروسازان ندارد. در نهایت، با وجود اینکه مجلس و دولت هدف خود را از اجرای قانون واردات خودرو، پایان انحصار خودروسازان و رساندن خودروی اقتصادی ارزان و با کیفیت به دست مردم اعلام کرده بودند، وعده‌های مکرر در زمینه واردات خودروهای اقتصادی و عدم تحقق آنها، نشان‌دهنده چالش‌های جدی در سیاست‌گذاری صنعت خودروی ایران و اجرای نادرست این قانون در نهایت به نفع لوکس سواران بود. حال اینکه برای بهبود وضعیت بازار خودرو و تأمین نیازهای مردم، نیاز به اقدامات مؤثر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر احساس می‌شود و مردم امروز از وزارت صمت دولت چهاردهم انتظار دارند برای این موضوع برنامه ویژه داشته باشند و تنها در این صورت است که می‌توان به تحقق وعده‌ها و ایجاد دسترسی به خودروهای اقتصادی امیدوار بود.

Page Generated in 0/0059 sec