printlogo


کد خبر: 292966تاریخ: 1403/7/21 00:00
مخابره سیگنال قدرت از ایران به رژیم صهیونیستی و حامیانش
دست ایران در دفاع از خود باز است

گروه سیاسی: شبکه «راشا تودی» روسیه دیروز به نقل از یک منبع ایرانی گزارش داد در صورت حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، کشورمان دکترین هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد. آنطور که این شبکه خبری گزارش داده، این مقام ایرانی همچنین گفته ایران با هدف گرفتن پالایشگاه‌های نفتی، نیروگاه‌های برق و... به هر حمله اسرائیل پاسخ محکم خواهد داد. راشا تودی می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد در صورت حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و «چنانچه پیامد پاسخ احتمالی آن بر غیرنظامیان تأثیر بگذارد»، ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد و مجبور خواهد شد پاسخی مشابه به اسرائیل بدهد.
احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران، مساله‌ای است که اردیبهشت امسال (1403) نیز توسط دکتر «سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره مطرح شده بود. خرازی که سابقه تصدی وزارت امور خارجه کشورمان را نیز در پرونده کاری خود دارد، در آن گفت‌وگوی خبری در پاسخ به این سوال که «اعلام شده اسرائیل در پاسخ به عملیات «وعده صادق 1» به تاسیسات هسته‌ای در اصفهان حمله کرده است»، گفت: آنچه اتفاق افتاد، استفاده از یک ریزپرنده بود که از قبل به شیوه‌های جاسوسی به ایران فرستاده بودند؛ نه اینکه از اسرائیل حمله‌ای انجام دهند. در گذشته هم پرنده‌های کوچک را به طرقی به ایران فرستاده بودند تا در شرایط خاص عملیات انجام دهند. اینها در واقع آزار دادن است اگرنه عملیات نظامی تلقی نمی‌شود، چنانکه کوادکوپتر آنها نتوانست آسیبی وارد کند. 
وی تاکید کرد: اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نیز نبود، بلکه می‌خواستند صرفا یکی از پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند. اگر آنها بخواهند جسارت کنند و به تاسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزنند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تا به حال بازدارندگی را در سطح متعارف تجربه کرده‌ایم. اگر آنها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتا می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته‌ای ایران شود.
خرازی همچنین گفته بود: ۲ سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم ایران ظرفیت تولید بمب اتم را دارد؛ امروز هم آن ظرفیت هست ولی ما تصمیمی برای تولید بمب اتم نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند اگر اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای حمله کند، تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.
اشاره سیدکمال خرازی به اعلام موضع برخی مقامات نظامی ایران مبنی بر اینکه «اگر اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند احتمال تجدیدنظر در دکترین سیاست‌های هسته‌ای ایران وجود دارد» به سخنان سردار «احمد حق‌طلب» فرمانده سپاه حفاظت مراکز اتمی ایران بود که در اظهاراتی مطرح کرده بود: «اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است». سخنان سردار حق‌طلب برای نخستین بار بود که توسط یک مقام ارشد و رسمی نظامی کشورمان بیان می‌شد.
در روزهایی که سردار حق‌طلب و دکتر خرازی از احتمال تغییر دکترین سیاست‌های هسته‌ای ایران سخن می‌گفتند، به‌تازگی ایران عملیات «وعده صادق 1» را انجام داده بود و رژیم صهیونیستی رجزخوانی‌های خود درباره ضربه زدن به منافع ایران را در بوق و کرنا کرده بود. آن زمان ایران پیام واضح و روشنی را به رژیم صهیونیستی، حامیانش و همین‌طور کشورهای منطقه ارسال کرد تا همگان بدانند کشورمان درباره دفاع از خود با کسی شوخی ندارد. 
اکنون هم که 11 روز از عملیات «وعده صادق 2» می‌گذرد و باز اسرائیل گزینه‌های حمله به منافع اقتصادی، نظامی و حتی هسته‌ای را مطرح می‌کند، به نظر می‌رسد ایران قصد دارد پیام‌هایی را به دیگران مخابره کند. این پیام نه لزوما تغییر در سیاست‌های هسته‌ای که دفاع همه‌جانبه ایران از خود است و حدود این دفاع را نیز سیاست‌های کلی نظام تعیین خواهد کرد. 
در همین باره سردار «رسول سنایی‌راد» معاون دفتر فرماندهی کل قوا نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه «برخی سیاسیون احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای را مطرح کرده‌اند»، گفته بود: تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای عبور از خطوط قرمز‌ منطقه‌ای و جهانی است.
معاون سیاسی دفتر عقیدتی - سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا اظهار کرده بود: این روز‌ها سخن از نزدیک شدن به ساعت صفر و واکنش صهیونیست‌ها مطرح است، حتی توصیه اربابان آنها از جمله آمریکایی‌ها آن است که از هدف قرار دادن مراکز هسته‌ای و مراکز نفت و گاز اجتناب کنند. این امر نشان‌دهنده این است که آنها ناچار هستند در اقدامی که علیه ما طراحی کرده و احیانا انجام خواهند داد، واقعیت‌ها را هم در نظر بگیرند.
وی افزوده بود: مورد اصابت قرار دادن مراکز هسته‌ای حتما در معادلات حین و بعد از جنگ می‌تواند اثرگذار باشد. کما اینکه برخی سیاسیون تا اینجای کار احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای را مطرح کرده‌اند؛ ضمن اینکه این کار عبور از خطوط قرمز‌ منطقه‌ای و جهانی است.
سردار سنایی‌راد تاکید کرده بود: به هر حال مراکز هسته‌ای پروتکل‌های مخصوص خود را دارند که در زمان جنگ طرفین باید به آن توجه کنند. ضمن اینکه مسلما در نوع واکنش احتمالی ایران هم بازتاب خواهد داشت و اثرگذار خواهد بود؛ همانگونه که حمله به مراکز نفت و گاز می‌تواند امنیت انرژی در منطقه و قیمت انرژی در جهان را تحت تأثیر قرار دهد. در این راستا، توصیه عقلای آنها این است که دست به اقدامی که توسعه تنش را رقم بزند، نزنند و اگر می‌خواهند دست به اقدامی بزنند این مسائل را مراعات کنند.
مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند ایران قصد ندارد به سوی تولید سلاح‌های کشتار جمعی نظیر بمب اتم پیش برود و در این باره نیز فتوای صریح حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مطرح است اما در جایی که دشمن تمام خطوط قرمز را رد کرده و اقدام به شرارت‌های مختلفی‌ کرده است، دست ایران نیز بسته نیست و بارها نشان داده هم توانایی دفاع از خود و ضربه زدن به دشمن را دارد و هم انگیزه و اراده لازم را در این باره داراست.

Page Generated in 0/0067 sec