printlogo


کد خبر: 292972تاریخ: 1403/7/21 00:00
ادامه دیپلماسی همسایگی در سفر‌های رئیس‌جمهور به ترکمنستان و رئیس مجلس به تاجیکستان
مذاکره از دوشنبه تا عشق‌آباد

گروه سیاسی: دیروز سفر یک روزه رئیس‌جمهور و هیات همراه به ترکمنستان که برای شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها؛ مبنای صلح و توسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن برگزار شده بود، به اتمام رسید و پزشکیان به تهران بازگشت. سفر او همزمان با رفتن رئیس مجلس شورای اسلامی به تاجیکستان و همین طور سفری که وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا به عربستان و قطر داشت، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و حکایت از قدرت دیپلماسی کشورمان دارد. پزشکیان در سفر به ترکمنستان علاوه بر شرکت در همایش «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها؛ مبنای صلح و توسعه» و دیدار با مقامات کشور میزبان (ترکمنستان)، ملاقات‌هایی هم با سران چند کشور حاضر در همایش داشت. رئیس‌جمهور با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که در آن پوتین از پزشکیان دعوت کرد در یک سفر رسمی، به مسکو برود.
با توجه به سفر پزشکیان به عراق که ماه گذشته به عنوان نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور انجام شد و سپس سفری که وی چند روز قبل به قطر داشت، به نظر می‌رسد در دیپلماسی دولت چهاردهم افزایش همکاری با کشورهای منطقه و توجه به ارتباط با همسایگان در اولویت قرار دارد، خصوصا در زمانی که منطقه غرب آسیا دستخوش تحولات متعدد و بویژه جنگ تحمیل‌شده رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان است؛ موضوعی که پزشکیان در سفر به ترکمنستان و سخنرانی در همایش بین‌المللی ارتباط متقابل عصرها و تمدن‌ها نیز به آن پرداخت و گفت: «تصویر رنج‌ مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد. عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهرهای لبنان، خارج از توصیف است».
* دشمن در پی ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است
رئیس‌جمهور همچنین در همایش ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها درباره اشتراکات تمدنی و فرهنگی ایران با کشورهای آسیای مرکزی بیان کرد: بخش‌های مهمی از تاریخ مانند ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی پیوستگی بالایی دارد و بسان نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است. وجود دین اسلام و گسترش آیین‌های اسلامی از مسیر ایران به آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی و دینی ایجادشده در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت‌های ساکن در گستره آسیای مرکزی نیز بر رونق و درخشش این غنای تمدنی مشترک افزوده است.
پزشکیان افزود: تبادل اندیشه و تعاملات فرهنگی میان‌ گروه‌های انسانی خارج از اراده دولت‌ها شکل گرفته و مرز و حصار نمی‌شناسد. در این میان نقش اسطوره‌های شعر و ادب ما همچون فردوسی، رودکی، سعدی، خیام و بسیاری دیگر از ستارگان آسمان علم و هنر در معرفی فرهنگ ناب و غنای مشرق‌زمین بر کسی پوشیده نیست. ادیب فرزانه و شاعر بزرگ‌مان «مختومقلی فراغی» نیز مصداق بارزی از این سیر تمدنی و پرچم‌دار اعتلای فرهنگ و زبان ترکمن است. کسی که در طول حیات پرثمر خویش تاثیر شایسته و مهمی را در رشد مفاهیم ارزشمند انسانی  برجا گذاشته و جاذبه هنر و اشعار زیبایش، گلستان ادبیات ما را معطر ساخته است.
وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که تمایل دارم درباره آن صحبت کنم، وجود دسیسه‌های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است؛ موضوعی که لازم است مدنظر همه جوامع اسلامی قرار گیرد. بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در تعریف افتراق و جدایی جامعه اسلامی  می‌بینند. وقتی بزرگانی مانند مختومقلی صحبت از همگرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند بخوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص جوامع اسلامی نیست، بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و پی‌ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین‌المللی است اما در این گذر هنوز هم بسیاری از مؤلفه‌های یکجانبه‌گرایی، هم‌زیستی جامعه انسانی را با اختلال مواجه کرده است. مصداق روشن آن را امروز در فلسطین در نادیده انگاشتن حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی مشخص و مختص خود هستند. وقتی صحبت از ظلم و بی‌عدالتی می‌شود، تصویر رنج‌ مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد. عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهرهای لبنان، خارج از توصیف است.
* دیدار رئیس‌جمهور با برخی سران کشورهای شرکت‌کننده
مسعود پزشکیان همچنین در سفر به ترکمنستان، با قربانقلی بردی‌محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، سردار بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور این کشور و همچنین شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در دیدار «سردار بردی‌محمداف» رئیس‌جمهور این کشور، با تاکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فی‌مابین را توسعه دهیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر توسعه ارتباطات با همسایگان از جمله ترکمنستان گفت: ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم.
* پزشکیان در بدو ورود به تهران: توافق‌های مهم با کشورهای همسایه در حال نهایی شدن است
رئیس‌جمهور پس از سفر یک روزه به ترکمنستان، عصر دیروز در بدو ورود به تهران درباره دستاوردهای این سفر گفت: این سفر از نظر فرهنگی و اقتصادی اهمیت ویژه‌ای داشت و با حضور رؤسای جمهور کشورهای مختلف، گفت‌وگوهای مهمی انجام شد. وی بیان کرد: با چند رئیس‌جمهور از کشورهای حاضر، از جمله روسیه، ترکمنستان و ازبکستان، گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم. در این مذاکرات درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌های مرزی تفاهم‌هایی حاصل شد و قرار است در کارگروه مشترک اقتصادی که طی یک ماه آینده در تهران برگزار می‌شود، این تفاهم‌ها نهایی و امضا شود. 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: گفت‌وگوی یک‌ساعته با رئیس‌جمهور روسیه به بررسی توافق‌های موجود و تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی، قطار، آب‌شیرین‌کن‌ها و پتروشیمی اختصاص داشت. همچنین درباره نقش روسیه در تحولات منطقه و لزوم واکنش جدی‌تر به جنایات اسرائیل در غزه و لبنان صحبت شد.
پزشکیان گفت: توافق شد کشورهای همسایه کارگروه‌های خود را با مسؤولان ایرانی تشکیل دهند تا ارتباطات منطقه‌ای افزایش یابد. این توسعه همکاری‌ها می‌تواند فشار تحریم‌ها را بویژه با توجه به همسایگی ایران با ۱۵ تا ۱۶ کشور کاهش دهد.
***
پزشکیان: ارتباط ایران و روسیه صمیمانه و راهبردی است
رئیس‌جمهور در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها؛ بنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد «مختومقلی فراغی» در ترکمنستان برگزار شد، با رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکتر مسعود پزشکیان دیروز پیش از بازگشت به تهران، در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، با تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین ۲ کشور گفت: ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است.
رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود گفت:‌ از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده مقامات عالی ۲ کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات، باید تسریع شود.
پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی همکاری ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم.
پزشکیان با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه غرب آسیا تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرام ادامه یابد.
رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌وگو اظهار داشت: همکاری‌های ۲ ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان 2 طرف خیلی خوب در حال انجام است.
ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکردهای جهانی ما یکسان است.
***
رایزنی‌های منطقه‌ای قالیباف در تاجیکستان 
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز از تاجیکستان به کشور بازگشت. وی در این سفر ۲ روزه که به مناسبت برگزاری آیین «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان» در شهر دوشنبه انجام شد، ضمن حضور در این آیین و سخنرانی در نشست انجام شده، با برخی مقامات کشور تاجیکستان مانند رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ملی تاجیکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 
قالیباف در دیدار با رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی تاجیکستان با اشاره به امضای ۵۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین ۲ کشور بیان کرد: امیدواریم بتوانیم این اسناد را اجرایی و عملیاتی کنیم، همچنین امیدواریم بتوانیم خیلی از ظرفیت‌هایی را که برای گسترش کارهای اقتصادی، صنعتی، خدمات مهندسی، علمی و پژوهشی وجود دارد توسعه دهیم.
قالیباف با تاکید بر اینکه روابط ۲ کشور در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت باید توسعه یابد، در پایان بیان کرد: ما می‌توانیم این موارد را در قالب توسعه ارتباطات حمل و نقلی پیش ببریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین پس از بازگشت از تاجیکستان گفت: هماهنگی برای ثبات امنیت افغانستان و مبارزه با قاچاق اسلحه از موضوعات مهم مذاکرات بود. در مذاکرات، موضوعات مهمی چون تأمین ثبات و امنیت افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق اسلحه مطرح شد.
وی افزود: نشست پارلمانی بین‌المللی با حضور ۱۰ رئیس مجلس برگزار شد که فرصتی مناسب برای اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه و لبنان بود. در مذاکرات دوجانبه با رؤسای پارلمان کشورهای مختلف، بر لزوم فعالیت بیشتر در سازمان‌های بین‌المللی مانند آی‌پی‌یو و سازمان‌های آسیایی و اسلامی تأکید شد. هدف ما این است که در اجلاس‌های پیش رو، مانند نشست آی‌پی‌یو در ژنو، فشار بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی در حوزه حقوق بشر و اقتصادی افزایش یابد و دیپلماسی فعال‌تری دنبال شود.
قالیباف تصریح کرد: در نشست‌های پارلمانی بین‌المللی، تلاش شد جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، غزه و لبنان به‌صورت گسترده محکوم شود. ما هفته آینده در ژنو، در نشست آی‌پی‌یو که رؤسای مجالس کشورهای دنیا شرکت دارند، سعی می‌کنیم با هماهنگی اعضای ای‌پی‌ای (تشکل رؤسای مجالس آسیایی) و پی‌آی‌سی (تشکل رؤسای مجالس اسلامی)، جنایات رژیم صهیونیستی را به‌صورت سیاسی - دیپلماتیک پیگیری کنیم.

 


Page Generated in 0/0083 sec