printlogo


کد خبر: 292978تاریخ: 1403/7/22 00:00
اخبار

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
مراسم تکریم و معارفه رؤسای جدید و قدیم سازمان سینمایی کشور روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد. در این مراسم از زحمات محمد خزاعی تقدیر و رائد فریدزاده به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی معرفی شد. فریدزاده متولد سال ۱۳۵۷ دانش‌آموخته رشته ادبیات تطبیقی و فلسفه در دانشگاه‌های تهران، وین و برلین است که پس از اخذ دکترا در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه فرای برلین و همکاری پژوهشی با مؤسسه تحقیقاتی مطالعات آسیایی آن دانشگاه، به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و پژوهش مشغول شد. وی از سال ۱۳۹۷ به عنوان دبیر شورای عالی بین‌الملل سازمان امور سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوست.
***
«هوش پشه‌ای» دوباره به صحنه تئاتر می‌آید
دور دوم اجرای نمایش «هوش پشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی سامان کرمی بزودی در پردیس تئاتر تهران آغاز می‌شود. در دور اول اجرای این نمایش که در تالار هنر روی صحنه رفت، بیش از ۲ هزار نفر به تماشای این نمایش نشستند. هوتن شکیبا، ژاله صامتی و سعید چنگیزیان هنرمندانی هستند که از صدا و تصویر آنها در بخش‌هایی از این پروژه استفاده شده است. سامان کرمی پیش از این در آثاری چون «جن‌گیر»، «کیارش»، «طبل بزرگ»، «حکومت نظامی»، «این همه غول»، «گنجشک مجیک»، «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم»، «از نظر سیاسی بی‌ضرر»، «پرده خانه» و «گالیله» به عنوان بازیگر حضور داشته است. «هوش پشه‌‍‌ای» نخستین تجربه این هنرمند در عرصه کارگردانی تئاتر به شمار می‌آید.
***
معرفی بازیگران  «دایره گچی قفقازی» 
رابعه اسکویی، امیر کربلایی‌زاده و سیاوش خیرابی به عنوان بازیگران نمایش «دایره گچی قفقازی» جدیدترین نمایش امیر دژاکام معرفی شدند. همچنین نقش‌های اصلی این اثر نمایشی برعهده النا امیدی و نگار بابایی ۲ بازیگر جوان خواهد بود که با این نمایش به فضای حرفه‌ای تئاتر معرفی می‌شوند. امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر که آخرین بار نمایش «ایوب خان» را سال ۹۹ در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بود، قصد دارد بعد از نزدیک به ۴ سال دوری از فضای رسمی تئاتر، نمایش «دایره گچی قفقازی» برتولد برشت را به صحنه ببرد. نمایش «دایره گچی قفقازی» قرار است از اوایل آبان اجرای خود را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر آغاز کند.
***
انتشار فراخوان شرکت در کارگاه رمان فانتزی نوجوان 
فراخوان شرکت در کارگاه رمان فانتزی نوجوان با عنوان «هر کتاب پرنده‌ای‌ست» بتازگی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. کارگاه رمان نوجوان در سبک «کارآگاهی (پلیسی) و جنایی» با راهبری سیامک گلشیری، نویسنده کودک و نوجوان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان نوقلم و حرفه‌ای می‌توانند طرح کلی، بخشی از رمان یا رمان کامل خود را به دبیرخانه آثار به نشانی vnoor@kpf.ir ارسال کنند. اعضای اصلی کارگاه رمان فانتزی را برگزیدگان این ‌فراخوان تشکیل می‌دهند و نویسندگان باید 3 اثر (رمان نوجوان) خود را تا روز ۳۰ آبان به دبیرخانه این فراخوان ارسال کنند. نتیجه آثار پذیرفته شده ۳۰ آذر اعلام می‌شود. به گفته دست‌اندرکاران تشکیل این‌کارگاه، همه آثار پذیرفته شده پس از تایید در شورای عالی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مرحله انتشار می‌رسند.
***
ترجمه ترکی «پاک‌کن جادویی» در ترکیه منتشر شد
ترجمه ترکی کتاب «پاک‌کن جادویی» نوشته زهرا اخلاقی که توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده، بتازگی توسط انتشارات حکیمانه در ترکیه منتشر و عرضه شده است. این روزها که جنایات رژیم منحوس صهیونیستی به اوج خود رسیده و مردم جهان روزبه‌روز با ذات پلید این رژیم بیشتر آشنا می‌شوند، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها نحوه معرفی این ‌مساله به کودکان است. کودکانی که اگرچه روحیه لطیفی دارند اما برای خوشبختی و سعادت‌شان در آینده، لازم است با جنایتگران تاریخ آشنا شوند و آنها را بشناسند. کتاب «پاک‌کن جادویی» به همین‌ دلیل نوشته شده است. این‌ کتاب با تصویرگری لیلا حیدری درباره مبارزه کودکان مظلوم غزه با رژیم صهیونیستی نوشته شده و در جشنواره قلم زرین سال ۱۴۰۳ به‌ عنوان برگزیده بخش کودک و نوجوان انتخاب شد.
***
اکران جهانی «شمشیر و اندوه» از آبان
انیمیشن «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی که پیش از این در جشنواره‌های جهانی بیش از ۱۶ جایزه را دریافت کرده بود، در سی‌وششمین جشنواره کودکان و نوجوانان پروانه زرین دستاورد فنی و هنری را کسب کرد. این پویانمایی که برای نخستین‌بار در تاریخ انیمیشن ایران با استفاده از تکنیک اسکن انسانی (MetaHuman) تولید شده است و در طراحی کاراکتر از نوین‌ترین‌ ابزارهای طراحی بهره گرفته است. بهترین انیمیشن جشنواره انایروس (Oniros) ایالات متحده آمریکا، بهترین انیمیشن جشنواره پنج قاره (FICOCC) ونزوئلا، بهترین کارگردان جوان جشنواره پنج قاره (FICOCC) ونزوئلا، بهترین انیمیشن جشنواره فیلم و آکادمی هنر جنوب (SFAAF) شیلی و دیپلم افتخار بهترین طراحی صدای جشنواره فیلم و آکادمی هنر جنوب(SFAAF) شیلی، از جمله جوایز این انیمیشن است. این پویانمایی به تهیه‌کنندگی مهدی جعفری‌جوزانی به دلیل تکنیک خاص، یک دستاورد برای صنعت انیمیشن ایران محسوب می‌شود که بزودی با تغییراتی اندک راهی اکران عمومی در سینماهای کشور خواهد شد و اکران جهانی خود را از آبان بر پرده سینماهای جهان و پلتفرم‌های معتبر شروع خواهد کرد.
 

Page Generated in 0/0060 sec