printlogo


کد خبر: 292980تاریخ: 1403/7/22 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با سردبیر برنامه «بگو بخند» که از هفته گذشته پخش فصل سوم آن از شبکه نسیم آغاز شد
استعدادیابی در چارچوب طنز هدفمند

گروه فرهنگ و هنر: مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» پس از گذشت 2 فصل، سومین فصل خود را از چهارشنبه 18 مهر در شبکه نسیم به تهیه‌کنندگی مشترک روح‌الله رجبی و سیداحسان حسینی و اجرای عبدالله روا آغاز کرده است. 
این برنامه پس از دریافت ۱۱ هزار ویدئو برای سومین فصل، کار خود را آغاز کرد و پس از بررسی‌ها و راستی‌آزمایی‌های طولانی‌مدت در نهایت با ۸۰ گروه که شامل ۳۰۰ شرکت‌کننده می‌شود، فصل جدید خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در «بگو بخند» شرکت‌کنندگان در رشته‌های گوناگونی از جمله تئاتر، شعر طنز، استندآپ و... با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نعیمه نظام‌دوست، شهرام شکیبا، شهاب عباسی و نصرالله رادش این اجراها را داوری می‌کنند. 
نکته متفاوت فصل سوم «بگو بخند» در حضور شرکت‌کنندگان خارجی از کشورهای گوناگون مانند کره‌جنوبی، سنگال، نیجریه و افغانستان در سنین و رشته‌های مختلف است که برخی از آنها دانشجویانی هستند که در ایران تحصیل و از تجربیات زیسته خود صحبت می‌کنند. 
«بگو بخند» پس از گذشت ۲ فصل و پخش بیش از ۱۰۰ قسمت، در سومین فصل خود با ۵۰ قسمت آنتن شبکه نسیم را در اختیار خواهد داشت. همزمان با آغاز فصل سوم برنامه تلویزیونی «بگو بخند» به کارگردانی سیداحسان حسینی، با محمدرضا یوسفی، سردبیر این برنامه درباره فصل جدید و اتاق فکری که به جنبه‌های گوناگون تاثیرگذاری برنامه در جامعه توجه دارد، به گفت‌وگو نشستیم. 
محمدرضا یوسفی، سردبیر فصل سوم برنامه «بگو بخند» که از هفته گذشته پخش خود را در شبکه نسیم آغاز کرده است، در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ماهیت این برنامه، با اشاره به این موضوع که «بگو بخند» یک استعدادیابی است اما نه به معنای مرسوم دیگر برنامه‌های استعدادیابی گفت: در این برنامه شرکت‌کننده‌هایی از سراسر کشور حضور دارند و حتی در این فصل شرکت‌کنندگان خارجی نیز در «بگو بخند» رقابت می‌کنند که همه این شرکت‌کنندگان در بخش‌های «نمایش»، «استندآپ» و «شعر» در کنار یکدیگر لیگ و مسابقه‌ای را شکل داده‌اند که در نهایت بهترین کمدین‌ها در این ۳ رشته انتخاب می‌شوند. در اصل اینجا یک مسابقه و یک لیگ سالانه کمدین‌های ایران است و مانند برنامه‌ای همچون «عصر جدید» ماهیت آن تنها استعدادیابی نیست. 
وی افزود: هدف اصلی این برنامه طنز و خنداندن مردم است و یک بخش ترکیبی نیز در کنار مسابقات خود دارد که در بخش «کمدی پنل» میزبان میهمان‌های ویژه‌ای هستیم که با همراهی بازیگران اصلی خود برنامه، فضای طنزی را در اتمسفر «بگو بخند» تجربه می‌کنند. بخش ترکیبی ما نیز قسمت‌های مختلفی دارد؛ از بخش «حاضر جوابی» گرفته تا بخش «دیدی خندیدی» و آیتم «کمدی پنل» که با حضور میهمانان ویژه مقابل دوربین می‌رود. 
سردبیر «بگو بخند» با بیان این موضوع که در آیتم «کمدی پنل» نمی‌خواهیم سراغ ایده‌های تکراری و الگوی سوال و جواب با میهمان برویم، گفت: تصمیم گرفتیم یک طراحی متفاوتی برای میهمان خود داشته باشیم که متمایز از سایر برنامه‌هایی که تا امروز با حضور میهمان ویژه مقابل دوربین رفته است، باشد. میهمان‌های برنامه که از چهره‌ها و بازیگران هستند، در چالش‌های حدس جعبه و محک توانایی در یک موقعیت فرضی قرار می‌گیرند که برای عبور از آن باید توانایی انجام آن کار را داشته باشند. 
یوسفی با اشاره به تغییرات فصل جدید برنامه افزود: این فصل در چارچوب‌هایی غیر از فضای نظارتی که شبکه دارد، ایده‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که به مسائلی ورای مباحث اصلی برنامه می‌پردازد و در لایه‌های برنامه به موضوعات کلان و نقد اجتماعی نیز می‌پردازیم. در واقع ما با رویکردهای مختلف نگاه می‌کنیم تا با زبان کمدی که در ساخته‌های پیشین صداوسیما موجود است، یک نقد اجتماعی هم به «بگو بخند» اضافه کنیم تا بتوانیم پیامی هدفمند را به جامعه و مردم انتقال دهیم. 
وی ادامه داد: این نکته مهم است که ما باید در ابتدا یک نقد از خودمان کنیم و سپس کنار آن بخندیم که بالاخره کنار خنده این رفتار‌ها و بایسته‌های نادرست را در جامعه اصلاح کنیم؛ هر چند که این خنده‌ها گاهی تلخ و گزنده باشند. ما با همه کم و کاستی‌های خودمان می‌خواهیم نواقصی را که در جامعه وجود دارد صرفا نقد نکنیم و رویکردمان در نقد اجتماعی این است که می‌خواهیم یک ارزش افزوده‌ای در کنار خنده که هسته اصلی برنامه است، ایجاد کنیم. رویکرد متفاوت این فصل نیز همین نوع نگاه است که اگر کار طنز انجام می‌دهیم، حداقل طنز هدفمند باشد و در تلاشیم این هدف را بخوبی پیش ببریم.  
سردبیر مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» درباره حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این فصل برنامه عنوان کرد: یکی دیگر از اتفاقات تازه در «بگو بخند» حضور شرکت‌کنندگان خارجی در کنار دیگر شرکت‌کننده‌هاست. این اتفاق زمانی رخ داد که همزمان با اعلام فراخوان مسابقه افرادی نیز از کشورهای دیگر برای ما ویدئو فرستادند و همین‌طور دانشجویانی که از کشورهای دیگر میهمان دانشگاه‌های ما بودند در این فراخوان در ۳ شاخه نمایش، شعر و استندآپ‌ شرکت کردند و اتفاقات جالبی را رقم زدند، بالاخص در رشته استندآپ که دانشجویان خارجی از تجربه زیسته خود در ایران صحبت می‌کنند که به نظر من بخش جالب و بانمکی است. 
یوسفی در پایان درباره این شرکت‌کنندگان خارجی و حال و هوایی که در «بگو بخند» تجربه کرده و منتقل می‌کنند، گفت: این شرکت‌کنندگان تجربه زیسته‌ای که روایت می‌کنند، دیده‌های‌شان از داخل ایران است. روایت قرار گرفتن در محیط‌ها و زمان‌هایی در کشور خود شاید هیچ‌گاه با آن روبه‌رو نشده‌اند و زمانی که به عنوان یک میهمان وارد کشور ما می‌شوند، فرهنگ‌هایی در کشور ما وجود دارد که برای آنها جالب است. حالا آنها این تجربه زیسته را در قالب یک استندآپ  در صحنه «بگو بخند» مقابل دوربین می‌برند.

Page Generated in 0/0059 sec