printlogo


کد خبر: 292983تاریخ: 1403/7/22 00:00
دور دنیا

دیدار نماینده وزیر امور خارجه با مسؤولان رسانه‌ای حزب‌الله لبنان
فرستاده و نماینده ویژه وزیر امور خارجه روز شنبه با مسؤولان رسانه‌ای حزب‌الله لبنان دیدار کرد و به گفت‌وگو پرداخت. رئوف شیبانی در این گفت‌و‌گو با اشاره به شهادت سیدحسن نصرالله گفت: فقدان سیدحسن نصرالله هر چند ضایعه‌ای بزرگ است اما به رغم بزرگی این مساله، حزب‌الله لبنان آن را به معنای ضعف قلمداد نکرده و پرتوان‌تر و پرانگیزه‌تر از پیش بر ادامه مسیر رهبر مقاومت لبنان اصرار دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از هیچ کمکی در راستای تقویت حزب‌الله لبنان کوتاهی نخواهد کرد. شیبانی با تاکید بر اهمیت و نقش ویژه رسانه‌ها در میدان رویارویی لبنان و رژیم صهیونیستی تاکید کرد: به استثنای چند رسانه محدود معلوم‌الحال لبنانی و خارجی که به صورت سنتی با حزب‌الله لبنان و محور مقاومت دشمنی می‌کرده‌اند، رویکرد سایر رسانه‌های لبنانی و دیگر رسانه‌های موثر منطقه‌ای دفاع از حزب‌الله لبنان است. در این نشست محمد عفیف، مسؤول رسانه‌ای حزب‌الله ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت رسانه‌ای حزب‌الله تاکید کرد: ارتباط میان بخش سیاسی و میدان‌های نبرد همچون گذشته و بدون هیچ وقفه یا مشکلی برقرار است و بخش رسانه‌ای حزب‌الله لبنان پرتوان‌تر از گذشته به انعکاس اخبار، گزارش‌ها و روایت‌های نبرد علیه دشمن صهیونیستی مشغول است.
***
وزیر خارجه اردن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شد
وزیر خارجه اردن با اشاره به لزوم پایان دادن به جنگ‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی، از کشورهایی که خواهان پایان دادن به تنش‌ها هستند، درخواست کرد از تجهیز تسلیحاتی این رژیم خودداری کنند. ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن، روز شنبه تاکید کرد کشورهایی که خواستار پایان دادن به تشدید تنش‌های خطرناک این رژیم در منطقه هستند، باید از ارسال سلاح برای آن خودداری کنند. وزیر خارجه اردن با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: اسرائیل باید فوراً به جنگ‌های غیرقانونی خود پایان دهد، زیرا در غیر این صورت، منطقه به ورطه عمیق جنگ کشیده خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اگر اسرائیل از مجازات‌ها مصون نبود، هرگز نمی‌توانست این همه حملات را انجام دهد، تاکید کرد: تا زمانی که نتانیاهو و وزیران افراط‌گرای او مورد مواخذه و بازخواست قرار نگیرند، این رژیم از ارتکاب جنایات خود در غزه، کرانه غربی و لبنان دست برنخواهد داشت. الصفدی تاکید کرد: اگر اعطای مصونیت جامعه بین‌الملل به این رژیم و عدم تجهیز آن به تسلیحات نبود، هرگز قادر به انجام این همه حملات از جمله تهاجم به مقر‌های یونیفل نبود. وزیر خارجه اردن با اشاره به پیامد‌های یک سال جنگ و کشتار و پاکسازی نژادی در غزه و آواره شدن هزاران نفر در کرانه باختری و لبنان تاکید کرد: اگر کشورها واقعا خواهان پایان دادن به تنش خطرناک منطقه‌ای و به دنبال صلح و امنیت در خاورمیانه هستند، باید فوراً از تأمین سلاح برای رژیم صهیونیستی به منظور تداوم تجاوزاتش دست بردارند. الصفدی با اشاره به  فصل هفتم منشور سازمان ملل، خواستار ملزم کردن اسرائیل به رعایت قوانین بین‌المللی و پایان دادن به تمام جنگ‌های غیرقانونی این رژیم شد، زیرا در غیر این صورت، دولت تندروی اسرائیل به تضعیف اعتبار حقوق و نهادهای بین‌المللی ادامه خواهد داد و منطقه را به ورطه یک جنگ فراگیر خواهد کشاند که پیامدهایش فراتر از منطقه خواهد رفت.
***
وزیر خارجه مصر مخالف کوچ اجباری فلسطینی‌ها
وزیر خارجه مصر در دیدار هیاتی از جنبش فتح بر مخالفت قاهره با هر گونه طرحی برای کوچاندن فلسطینی‌ها از اراضی‌شان و ضرورت مقابله با اقدامات برای جداسازی کرانه باختری و نوار غزه و تمامیت ارضی فلسطین تاکید کرد. بدر عبدالعاطی از هیاتی از جنبش فلسطینی فتح به ریاست محمود العالول معاون رئیس این جنبش، روحی فتوح رئیس شورای ملی فلسطین و عزام الاحمد عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و کمیته مرکزی جنبش فتح استقبال کرد. تمیم خلاف، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد عبدالعاطی در این دیدار بر موضع حمایتگرانه قاهره از مقامات فلسطینی و پایبندی مصر به مخالفت با هرگونه طرحی برای کوچاندن فلسطینی‌ها از اراضی‌شان تاکید کرد. وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت مقابله با اقدامات برای جداسازی کرانه باختری و نوار غزه و تمامیت ارضی فلسطین تاکید کرد. عبدالعاطی در ادامه به تماس‌های مصر با طرف‌های مختلف برای توقف جنگ در نوار غزه و دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسیران و بازداشت‌شدگان اشاره کرد.
***
ورود زمینی ارتش اسرائیل به جنوب سوریه
گروهی از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی ۲۰ مهر با پشتیبانی چند دستگاه خودروی زرهی، وارد شهرک کودنه واقع در استان قنیطره سوریه شدند. نیروهای اسرائیلی، زمین‌های کشاورزی و درختان زیتون را به طول ۵۰۰ متر و عرض ۱۰۰۰ متر با بولدوزر تخریب و سپس با نصب سیم خاردار بخشی از شهرک کودنه را نیز اشغال کردند. این دومین ورود زمینی ارتش اسرائیل به جنوب سوریه طی چند روز اخیر است. 3 روز قبل نیز نظامیان صهیونیست با ورود به وادی الرقاد در حومه غربی درعا، یک گله گوسفند متعلق به ساکنان این منطقه را به سرقت بردند. تا این لحظه ارتش اسرائیل بیانیه‌ای درباره عملیات یا ورود زمینی به خاک سوریه صادر نکرده است. 

Page Generated in 0/0076 sec