printlogo


کد خبر: 292986تاریخ: 1403/7/22 00:00
گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» از وضعیت جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی
اسرائیل در بن‌بست جبهه شمال

ارتش رژیم صهیونیستی پس از چند هفته از آغاز تهاجم گسترده زمینی و هوایی وحشیانه خود به جنوب لبنان، همچنان در پیشروی در خاک لبنان و اجرای طرح ایجاد سپر امنیتی برای شهرک‌نشینان شمالی ناتوان است. ارتش اسرائیل پس از تجاوزات و جنایات گسترده در نوار غزه، نیروی زرهی و گردان‌های تکاوری خود را به جنوب لبنان فرستاد تا طرحی مشابه نوار غزه را در جنوب لبنان پیاده کند؛ طرحی که هدف آن عقب راندن نیروهای حزب‌الله لبنان تا ساحل شمالی رود لیتانی و ایجاد منطقه امن برای شهرک‌نشینان غاصب شمالی رژیم صهیونیستی است که از ابتدای نبرد توفان‌الاقصی به دلیل عملیات‌های حزب‌الله لبنان به شهرهای مرکزی این رژیم آواره شده‌اند. طبق این طرح، ارتش رژیم به دنبال پیشروی چند مرحله‌ای و سراسری در جنوب لبنان است و از چند جبهه برای اشغالگری در خاک لبنان تلاش‌هایی را برای تجاوز زمینی به این کشور انجام داده است. ارتش رژیم صهیونیستی با استقرار 4 لشکر زرهی و ده‌ها هزار نیروی مجهز که با بمباران وحشیانه نیروی هوایی رژیم نیز پشتیبانی می‌شوند، چندین بار و از چند محور از جمله راس الناقوره، یارون، مارون‌الراس و العدیسه، برای ورود متجاوزانه به خاک لبنان و اشغالگری اقدام کرده که هر بار در کمین نیروهای حزب‌الله لبنان گرفتار شده و پس از متحمل شدن تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شده است. پس از اقدامات تروریستی ارتش و سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در منفجر کردن پیجرها و ترور فرماندهان و دبیرکل حزب‌الله لبنان تصور صهیونیست‌ها این بود که بدنه حزب‌الله لبنان، دچار فروپاشی شده و پیشروی آنها در خاک لبنان بدون مقاومت و به راحتی خواهد بود؛ تصوری که پس از گذشت چند هفته و افزایش تلفات رژیم و همچنین افزایش آتش نیروهای حزب‌الله در حملات موشکی و پهپادی به عمق سرزمین‌های اشغالی غلط از آب درآمد. 
طی روزهای گذشته نیز برخی منابع غربی و عبری به فرسایشی شدن جنگ در جبهه شمال و گرفتار شدن ارتش رژیم صهیونیستی در بن‌بست اشاره کرده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان طی گزارشی از وضعیت جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی و بیمارستان‌های این نواحی، بیان می‌کند بیمارستان زیو در حالت آماده‌باش کامل است و ضمن توقف فعالیت‌های پزشکی غیرفوری، سایر بیماران را به زیرزمین منتقل کرده است. در کنار بیمارستان زیو که نزدیک‌ترین بیمارستان به مرزهای شمالی و جولان اشغالی است، بیمارستان صفد نیز در حالت آماده‌باش بوده و در یک‌ سال اخیر پذیرای مجروحان جنگی بوده است.
در این گزارش آمده است به‌رغم ادعای فرماندهان ارتش رژیم درباره محدود بودن عملیات در جبهه شمال اما واقعیت روی زمین نشان می‌دهد این جنگ طولانی‌تر بوده و باید برای جنگ بزرگ‌تر آماده بود. در این گزارش عنوان شده ارتش اسرائیل به عمد درباره دامنه جنگ در جبهه شمال صحبت نمی‌کند، چراکه قصد آنها از انجام این عملیات تخریب زیرساخت‌های حزب‌الله است و با توجه به گستردگی تأسیسات حزب الله از جنوب تا بقاع، اسرائیل اگر بخواهد به پاکسازی مناطق بپردازد، جنگ طولانی خواهد بود. در این گزارش همچنین به توان حزب‌الله لبنان در جنگ اشاره شده است. طبق این گزارش سطح مقاومت حزب‌الله بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده است، چراکه اسرائیل تقریبا کل رهبران آن از جمله دبیرکل را ترور کرده اما همزمان حملات راکتی به اسرائیل منظم ادامه دارد.
همچنین چند سرباز اشغالگر حاضر در مرز با لبنان، در مصاحبه با سی‌ان‌ان زمین‌های باز و کوهستانی لبنان را عامل دشواری اشغالگری آنها دانسته و اعلام کردند که تجربه جنگ در غزه با درگیری با حزب‌الله لبنان متفاوت است. سربازان ارتش اشغالگر همچنین در این مصاحبه بیان کردند: به‌علت جنگ چریکی حزب‌الله در این نواحی، برتری تسلیحاتی در شمال معنی ندارد. در ادامه این گزارش آمده است: حزب‌الله در سرزمینی می‌جنگد که آن را بهتر از دشمن اشغالگر می‌شناسد و برای این نبرد آماده است. آنها در تأسیسات زیرزمینی قرار دارند و آماده یک بازی دفاعی هستند؛ موضوعی که در جنگ 2006 نیز رخ داد، جایی که اسرائیل با وجود برتری تسلیحاتی و توانمندی نظامی نتوانست به پیروزی دست یابد.

Page Generated in 0/0062 sec