printlogo


کد خبر: 292989تاریخ: 1403/7/22 00:00
کلاف سردرگم انتخاب سرمربی استقلال
آبی گرم می‌شود؟

زهره فلاح‌زاده: درست ۹ روز دیگر استقلال باید در دوبی به مصاف النصر عربستان برود اما همچنان وضعیت نیمکتش مشخص نیست.
باشگاه استقلال پس از استعفای جواد نکونام و پذیرش آن، بیانیه‌ای صادر کرد که با سرمربیگری موقت سهراب بختیاری‌زاده، بزودی تکلیف نیمکت خود را مشخص خواهد کرد و یک مربی معتبر خارجی استخدام می‌کند اما روزها گذشت و یک هفته هم از دیدار این تیم در لیگ برتر سپری شد و هنوز خبری از انعقاد قرارداد نیست.
مدیران استقلال با ۳ گزینه اروپایی به طور همزمان مذاکره کردند که ۲ گزینه خیلی زود جواب منفی دادند و گزینه سوم یعنی پل لو گن فرانسوی بیش از آن ۲ مربی خواستار خرید وقت بود. قرار بود که این مربی نام‌آشنای اروپایی چهارشنبه‌شب جواب نهایی را (یعنی امضای قرارداد) به باشگاه بدهد و حتی توافقی هم حاصل شده بود اما با توجه به اینکه خبر تغییر محل برگزاری بازی استقلال - النصر و رفتن به زمین بی‌طرف منتشر شد، این مربی هم از آمدن به ایران انصراف داد و روز پنجشنبه همه درهای مذاکره با این مربی بسته شد.
گفته می‌شود باشگاه استقلال با گزینه‌های دیگر خارجی در حال مذاکره است، هر چند این گزینه‌ها سطح پایین‌تری نسبت به گزینه‌های قبلی دارند و مثل پل لو گن مربیان رزومه‌دار و پرافتخاری در سطح یک فوتبال اروپا محسوب نمی‌شوند. 
از طرفی گفته می‌شود اختلاف بین مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره همچنان وجود دارد و هر کدام از طرفین برای برهم زدن معادلات و مذاکرات دیگری تلاش می‌کنند، به طوری که اسامی مربیان مدنظر از داخل باشگاه به رسانه‌ها و حتی برخی کانال‌های هواداری داده می‌شود تا ایجنت‌ها و دلال‌ها به موضوع ورود کرده و مانع آمدن‌ مربیان موردنظر باشگاه به ایران شوند‌.
اما سوال مهم این است: باشگاه استقلال که پیش از اخذ مجوز جواد نکونام با یک مربی درجه چندم مذاکره و حتی قرارداد هم بسته بود و حتی شنیده می‌شود این مربی در ایران هم حضور پیدا کرده بود، چطور نمی‌تواند پای یک مربی دیگر را به ایران بکشاند و تکلیف تیمش را مشخص کند؟
چگونه آن زمان اختلاف چندانی بین مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره نبود و هر دو به طور هماهنگ با بازیکنان خارجی و مربی خارجی قرارداد می‌بستند و صدای اعتراض کسی بلند نمی‌شد اما حالا اختلافاتی به وجود آمده که گزینه‌ها پشت‌سر هم منتفی می‌شوند؟!
به هر حال آن چیزی که برای هواداران استقلال آزاردهنده است، وعده‌های پوچ مدیران و عدم توانایی آنها برای اداره تیم است؛ مدیرانی که در کانال رسمی بیانیه‌ حمایتی از سرمربی‌شان منتشر می‌کردند اما در خفا به دنبال زیر گرفتن او بودند و قول به خدمت گرفتن مربی معتبر خارجی می‌دادند. به هر شکل این رفتارها باعث شده کمتر هواداری به مدیران استقلال اعتماد و اعتقادی داشته باشد.
آن چیزی که مشخص است، خبری از مربی معتبر خارجی نخواهد بود و در نهایت یا گزینه نامعتبر خارجی به تیم قالب می‌شود یا همان مربی ایرانی که شیطنت‌هایش تمامی ندارد و منتظر این است لقب ناجی استقلال را به او دهند تا به ایران بازگردد، به عنوان سرمربی انتخاب می‌شود.
هر چه هست با این وضعیت استقلالی‌ها نمی‌توانند خیلی روی کمک مدیران‌شان حساب کنند. درواقع به جای اینکه کادر مدیریت کنار هم به دنبال جنگیدن با رقبا باشند، بیشتر به دنبال مچ‌اندازی با خودی هستند تا هر که زورش بیشتر بود و برنده دوئل شد، دیگری را از میدان به در کند.
***
گمانه‌زنی درباره گزینه‌ها
سرمربی رومانیایی مدنظر استقلال مورد توجه باشگاه کاردیف‌سیتی ولز هم قرار گرفته است. باشگاه استقلال در پی قطع همکاری با جواد نکونام هنوز نتوانسته‌ جانشینی برای این مربی ایرانی پیدا کند. فرشید سمیعی، مدیرعامل باشگاه استقلال روز جمعه مدعی شد با پل لوگن به توافق رسید و حتی پیش‌قرارداد بین طرفین هم امضا شده بود اما در نهایت این مربی فرانسوی به خاطر شرایط موجود تصمیم گرفت قید حضور در ایران را بزند. متئو مورتو، خبرنگار سرشناس ایتالیایی خبر داده استقلال نسبت به استخدام لائورنسیو رگکامف ابراز علاقه کرده اما این باشگاه ایرانی تنها مشتری این مربی رومانیایی نیست و باشگاه کاردیف‌سیتی ولز هم او را در رادار خود قرار داده است. کاردیف‌سیتی البته در حال مذاکره با «کلودیو ماکلله» هم هست. رگکامف 49 ساله تاکنون هدایت 16 تیم مختلف را بر عهده داشته،  از جمله ۲ دوره مربیگری‌اش در استوا بخارست رومانی (2012 تا 2014 و 2015 تا 2017)، الهلال و الاهلی در لیگ عربستان و الوصل امارات.
* ادعای عجیب یک دلال: برانکو را به استقلال می‌آورم!
گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب سرمربی استقلال و بازار دلالی در فوتبال ایران به اوج رسیده و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود.
با انصراف پل لوگن از قبول پیشنهاد باشگاه استقلال و هدایت آبی‌پوشان پایتخت در رقابت‌های لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا، حالا جریان دلالیسم در فوتبال ایران تمام عزم خود را جزم کرده تا گزینه‌های بُنجُل خود را به مدیران باشگاه استقلال معرفی کند تا شاید از این مسیر درآمدی هنگفت به جیب بزند. گفته می‌شود یکی از افرادی که در گذشته در باشگاه استقلال مسؤولیت داشته با اتحاد با برخی منتقدان کنونی مدیران استقلال در تلاش است سرمربی اسبق پرسپولیس را به عنوان گزینه پیشنهادی خود به مدیران استقلال تحمیل کند تا در مقطع کنونی او با کارنامه‌ای بسیار ضعیف روی نیمکت استقلال قرار بگیرد تا به این ترتیب زمینه حضور مجددش در فوتبال ایران فراهم شود. دلال نوظهور فوتبال ایران در اقدامی بحث‌برانگیز در حساب اینستاگرامی خود ادعا کرده پل لوگن، سرمربی بنجلی است که مدیران استقلال تلاش داشتند وی را به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب کنند، در حالی که هواداران این تیم در مقطع کنونی منتظر معرفی فردی نظیر استراماچونی در استقلال هستند که مدیران استقلال از مذاکره با وی صرف‌نظر کردند. اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که این دلال همزمان با انتشار این مطلب برای مدیران استقلال پیغام می‌فرستد: حاضر است برانکو ایوانکوویچ، سرمربی ناکام تیمهای ‌ملی چین و عمان را که در سال‌های اخیر عملکرد نامناسبی داشته به تهران بیاورد تا او هدایت استقلال را در دست بگیرد. با وجود پیگیری‌های فراوان این واسطه غیرقانونی، مدیران استقلال هیچ واکنشی به این پیغام‌ها نداشته‌اند، به همین علت آقای دلال با فضاسازی به عنوان فعال مجازی در شبکه‌های اجتماعی دنبال این است تا مدیران استقلال را وادار به عقب‌نشینی کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیران استقلال پیش از مذاکره با پل لوگن به استراماچونی پیشنهاد دادند ولی وی به استقلالی‌ها اعلام کرد برای حضور در کادر فنی استقلال خودش به تنهایی 1.5 میلیون یورو می‌خواهد در حالی که این رقم به هیچ عنوان با مارکت این مربی همخوانی ندارد؛ به همین دلیل مدیران استقلال قید مذاکره با این مربی ایتالیایی را زدند. درباره رقم پیشنهاد باشگاه استقلال نیز بررسی‌های «میزان» نشان می‌دهد، پل لوگن با رزومه‌ای قابل قبول در مذاکرات خود به توافق مالی قابل قبولی دست پیدا می‌کند و قرار می‌شود در قبال دریافت دستمزد یک میلیون دلاری، او به همراه ۵ دستیار به ایران سفر کند تا همکاری خود را با استقلال آغاز کند که لغو بازی خانگی استقلال - النصر در تهران و توصیه سفارت فرانسه به همراه ارسال ایمیل‌های ناشناس برای اعضای خانواده وی، باعث انصراف او از همکاری می‌شود. بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد جریان دلالی در فوتبال ایران این روزها تمام عزم خود را برای تخریب مذاکرات هیات‌مدیره استقلال با گزینه‌های کارنامه‌دار جزم کرده تا به این شکل شانس گزینه‌های مدنظر خود را افزایش دهد.

 


Page Generated in 0/0069 sec