printlogo


کد خبر: 293001تاریخ: 1403/7/22 00:00
اخبار

دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی ۳ درصد بازگشت
هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود مقرر کرد دامنه نوسان سهام در بورس و فرابورس از روز شنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۳ به مثبت و منفی ۳ درصد بازگردد.
هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه صبح دیروز پس از بحث و بررسی درباره شرایط بازارها و تحلیل ریسک‌های موجود، مقرر کرد دامنه نوسان همه نمادهای سهام، حق‌تقدم سهام، صندوق‌های سهامی و مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس به مثبت و منفی ۳ درصد افزایش یابد.
هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پیش‌تر در هفتم مهرماه جاری، در پی افزایش ریسک‌های سیستماتیک برای حفظ و حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران، دامنه نوسان بازار سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داده بود.
***
آمار را حبس نمی‌کنیم
رئیس مرکز آمار با بیان اینکه آمار را حبس نمی‌کنیم و بزودی با دریافت داده‌های لازم آمار بخش مسکن ارائه می‌شود، گفت: جمعیت کشور بیش از ۸۵ میلیون نفر است که نزدیک ۶۶ میلیون تن ساکن نقاط شهری و مابقی روستایی هستند. تعداد خانوارها نیز بیش از ۲۷ میلیون خانوار است.
غلامرضا گودرزی دیروز در نشست خبری خود گفت: ما در مرکز آمار، تولید آمار باکیفیت، به‌موقع و حرفه‌ای را تکلیف خود می‌دانیم. در این آمار نیز جهت‌گیری و موضع‌گیری نداریم. ان‌شاءالله تصمیم‌گیران هم به این نتیجه برسند که استفاده از آمار حقی است که باید رعایت شود.
وی درباره اختلاف برخی آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی گفت: مبانی هر ۲ دستگاه درست است اما بعضا ممکن است سال پایه متفاوت باشد. به‌زودی هر دو مرکز قرار است از یک سال پایه استفاده کنند. هر کدام از ما کار حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام می‌دهیم و تا آنجا که امکان دارد تلاش می‌کنیم اعداد بیانگر واقعیت جامعه باشد.
***
یک جانباز هم ماشین وارداتی نگرفته است
جانبازان به نوعی سرگرم امتیاز واردات خودرو شده‌اند و دولت هم تصمیمی برای رفع ابهامات این موضوع ندارد، فقط هر چند ماه یک بار اطلاعیه صادر می‌کند و در عمل خبری از واردات خودرو نیست.
بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ موضوع واردات خودرو با شرایط ویژه برای جانبازان مطرح شد. لیست خودروهای وارداتی برای جانبازان ۵۰ درصد سقف قیمتی ۲۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد عادی سقف قیمتی ۳۰ هزار یورو و همچنین خودروهای وارداتی برای جانبازان ۷۰ درصد سقف قیمتی ۳۵ هزار یورو در نظر گرفته شد.
اکنون دلال‌ها سعی می‌کنند ۳۰ هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشینی را که هنوز وجود خارجی ندارد با قیمت ناچیز به آنها بفروشند. از آن طرف قیمت‌های ۲ یا ۳ میلیاردی هم برای خودروی جانبازان ۷۰ درصد یا ۷۰ درصد ویژه پیشنهاد می‌دهند و برای جانبازان کمتر از ۷۰ درصد هم قیمت پایین‌تری پیشنهاد می‌کنند و چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته می‌گیرند.
به نظر می‌رسد تخصیص این امتیاز نه‌تنها دردی از جانبازان دوا نکرده بلکه آنها را با چالشی روبه‌رو کرده که هر روز مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد. امروز جانبازان به نوعی سرگرم این امتیاز شده‌اند و دولت هم تصمیمی به رفع ابهامات این موضوع ندارند، فقط هر چند ماه یک بار اطلاعیه صادر می‌کند.
***
۵۸ درصد دارندگان خودروهای لوکس مالیات ندادند
از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ خودروی مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون مالیات پرداخته‌اند که از آنان مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۴۲ درصد) وصول شده است.
طی ۳ سال گذشته (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودروی شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیاتی به ارزش نزدیک به 7 همت شدند.
بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، از طرف دیگر از مجموع تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودروی مشمول‌شده، ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که مبلغ 5.2 همت (۴۲ درصد) وصول شده است، با این حال ۴۲ هزار و 7 مالک خودرو نیز به مالیات تعیین شده به مبلغ حدود یک همت، اعتراض کردند که موضوع در حال بررسی و ادامه مراحل قانونی است.
***
36.6 میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
بانک مرکزی از اول فروردین تا ۲۱ مهر امسال، ۳۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات، تأمین کرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، از اول فروردین‌ماه تا ۲۱ مهر ماه امسال، ۳۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است.
در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۹۸۹ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار، برای خدمات ۸۶۰ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۸ میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار تأمین ارز انجام شده است.

Page Generated in 0/0107 sec