printlogo


کد خبر: 293007تاریخ: 1403/7/22 00:00
پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها: موظف به پذیرش حرف درست از هر جناحی هستیم
روز حاشیه‌دار پزشکیان در دانشگاه

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها که دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد، علاوه بر آنکه درباره مسائل مختلف دانشگاه‌ها صحبت کرد، کمی هم به مسائل سیاسی پرداخت و گفت: هر جناح و دسته‌ای که حرف درست را بیاورد موظف هستیم بپذیریم؛ در برابر حرف درست ایستادن ظلم است، ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکل پیدا کنیم.
مسعود پزشکیان در جمع اساتید و دانشجویان گفت: انتظار ما از دانشگاه این است که کشور ما را در قله علم و تکنولوژی قرار دهد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه موظفیم درد و رنج مردم را حل کنیم و اگر در این راه به خارج از کشور رفتم، برای یاد گرفتن مهارت بود تا درد مردم را کم کنم. وی در همین زمینه اضافه کرد: بنده امروز اینجا هستم تا مشکلات مردم را کم کنم، زیرا جز ما قرار نیست کسی مشکلات مردم را حل کند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: اگر امیدی به آینده کشور داریم، به دانشگاه و دانشگاهیان است.
وی افزود: دانشجو کسی است که ذهن خلاقی دارد و توانمند است و انگیزه دارد و دلش می‌خواهد ایران و کشورش را به عزت برساند. چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند که باید در منطقه اول شویم، با شعار و دعوا انجام نمی‌شود، این با تلاش و کوشش امکان‌پذیر است. وی با تأکید بر اینکه ما از کسی کمتر نیستیم، گفت: اینکه می‌گویم وفاق داشته باشیم و دعوا نکنیم، مبنای فکری و باورم از کتاب و قرآن است و اینطور رشد کرده‌ام.
رئیس‌جمهور ادامه داد: خداوند در قرآن می‌گوید چه کسی ظالم‌تر از فردی است که دروغ بگوید، یا حرف درست را تکذیب کند، کسی که در برابر حرف درست سر خم کند.
پزشکیان افزود: چپ، راست، مذهبی، غیرمذهبی، حرف درست داشته باشد، ما می‌پذیریم، یعنی این آن چیزی است که باید اجرا کنیم. ما مشکلی نداریم و حرف هر کسی را حاضریم بشنویم. در خارج منابع دانشگاه را دولت می‌دهد یا دانشگاه پول درمی‌آورد؟ دانشگاه خودش باید پول دربیاورد.
* حاشیه در میان سخنرانی رئیس‌جمهور
وی همچنین حین سخنرانی خطاب به یکی از کارمندان دانشگاه حاضر در جلسه که از میان جمع قصد سخنرانی داشت، گفت: لطفا اجازه دهید حرف بزنم، قرار نبود شما حرف بزنید، شمایی که نمی‌توانی نظم را مراعات کنی، یعنی ما هنوز به این فهم و آگاهی نرسیده‌ایم که در چارچوب یک برنامه مراعات کنیم. شما وقت خودت را باید استفاده کنی، یک جلسه بگذارید برای کارمندان حرف بزنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را در اقتصاد، کشاورزی، فرهنگ و جامعه‌شناسی باز کند.
پزشکیان تصریح کرد: ما یک سیستم اداری و یک استاد داریم که می‌تواند مشکل سیستم اداری را حل کند. استاد قرارداد ببندد و مشکل را حل کند. من به استاد گفتم این وضعیت کشاورزی برازنده ما نیست. تئوری را در عمل اجرا کنید. در کلاس درس چگونه درخت بکارند و ماشین تعمیر کنند؟!
 وی ادامه داد: ما دوره‌ای به آمریکا رفتیم، اکثر دانشجوهای دکترا طرح داشتند. شما می‌توانید مشکل اقتصاد، کشاورزی و صنعت ما را حل کنید. هر کدام منطقه‌ای را بگیرید و ما با شما قرارداد می‌بندیم؛ مشکل صنعتی، اقتصادی یا کشاورزی را حل کنید. رئیس‌جمهور همچنین خطاب به دانشجویان گفت: به ‌جای اینکه در کلاس بنشینید، بروید طرح بگیرید و مشکل را حل کنید. پزشکیان به ذکر تجربه‌ای در دانشکده کشاورزی تبریز در حوزه اشتغال دانشجویی و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: دانشکده کشاورزی تبریز ۳۴۰ هزار هکتار زمین دارد اما اساتید گیر پول هستند، گفتم این زمین را به من بدهید، سالی چند میلیارد برای شما پول درمی‌آورم. وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال اساتیدی هستیم که به ما روش مدیریت در سیستم را آموزش دهند، اظهار کرد: برخی مدیران مدیریت می‌خوانند اما زمان برخورد با نیروی انسانی، دعوا می‌کنند. در کلاس آموزش می‌دهیم ولی وقتی بیرون می‌آیند کار بلد نیستند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دل‌مان می‌خواهد بهترین کلاس، روش آموزشی و بهترین روش ارزیابی را داشته باشیم، اظهار کرد: شما دانشجویان نیروهای بزرگی هستید.
وی ادامه داد: داشتند من را حذف می‌کردند. «من»‌ها را دارند حذف می‌کنند، در حالی که هر کدام از این «من»ها می‌توانند در کشور انقلابی ایجاد کنند.
رئیس‌جمهور افزود: من جراح قلب هستم و دانشجوی بدی هم نبودم اما اکنون از خیلی از جراح‌ها عقب هستم. من باید احترام فردی که از من بهتر کار می‌کند را نگه دارم.
* تلاش برای نیل به چشم‌انداز مد نظر رهبری
پزشکیان ادامه داد: هوای اساتید و کسانی را که در مملکت تلاش می‌کنند خواهیم داشت و هر کاری بتوانیم برای اصلاح وضعیت این عزیزان خواهیم کرد. وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از دیگران بهتر باشیم. حداقل پایین‌تر نباشیم. من از گفت‌وگو باکی ندارم. فرصت بگذارند می‌آییم صحبت می‌کنیم. حرف منطقی را با جان و دل می‌پذیریم و حرفی هم غیرمنطقی بود، توضیح می‌دهیم.
رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: ما می‌خواهیم کشورمان به جایی برسد که رهبری در چشم‌انداز مشخص کردند اما متأسفانه به اسم رهبری و برخلاف آنچه در چشم‌انداز تعیین کردند،  کار می‌کنیم.
پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: رهبری سرافرازی و سربلندی کشور را می‌خواهند. ما می‌توانیم با اساتید و دانشجویان تمام مشکلات کشور را برطرف کنیم.
همچنین در این مراسم هنگامی که رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت، تعدادی از دانشجویان اعتراض کردند چرا فرصتی برای سخنرانی به آنان داده نشد. پزشکیان در واکنش به این اقدامات دانشجویان اظهار داشت: «دانشجو که شلوغ نمی‌کند، بگذارید من حرفم را بزنم تا ببینیم در ادامه چه می‌شود. اگر می‌خواهید جلسه را به هم بزنید من کلا بروم. یک نفر را به عنوان نماینده تشکل‌ها انتخاب کنید تا پشت تریبون قرار بگیرد و حرفش را بزند».
در ادامه یکی از دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت و نقطه نظرات خود را برای در اختیار قرار دادن تریبونی برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی مطرح کرد.

Page Generated in 0/0154 sec