printlogo


کد خبر: 293014تاریخ: 1403/7/22 00:00
دیدگاه
چگونه هاب ترانزیت غرب آسیا شویم؟

دکتر مصطفی رضایی: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بهبود روش‌های انتقال کالا و مسافر در کشورها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا، تبدیل‌ شدن یک کشور به هاب ترانزیتی می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجاری آن داشته باشد.
در کشور ما، پیشرفت حمل‌ونقل دریایی و ریلی به‌عنوان ۲ راه حمل‌ونقل اصلی، پتانسیل بالایی را برای تبدیل‌ شدن به هاب ترانزیتی منطقه به کشور خواهد داد. برای افزایش میزان ترانزیت کالا از جنوب به شمال، باید از راهکارها و راهبردهای زیر استفاده کرد.
۱- توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل
 سرمایه‌گذاری در بهبود و گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل در جنوب کشور، از جمله ساخت و توسعه بنادر و بنادر خشک، توسعه شبکه راه‌آهن و ایستگاه‌های لازم
افزایش ظرفیت و بهبود فنی و عملکرد زیرساخت‌های حمل‌ونقل موجود در جنوب کشور
۲- ایجاد شرایط مناسب برای تجارت و ترانزیت
 تسهیل روند صادرات و واردات کالاها از جنوب کشور و ایجاد مراکز گمرکی و تسهیلات لازم در این مناطق
 تسهیل ترخیص و ترانزیت کالاها و کاهش مراودات اداری و محدودیت‌ها در این زمینه
۳- ایجاد ارتباطات و همکاری میان نهادهای مختلف
همکاری بین بنادر در جنوب کشور و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و راه‌آهن برای تسهیل و تسریع فرآیند ترانزیت کالاها
همکاری بین نهادهای دولتی و خصوصی برای ایجاد شرایط مناسب برای ترانزیت کالاها و افزایش جذابیت جنوب کشور به ‌عنوان یک مرکز ترانزیتی
۴- افزایش اطلاعات و آگاهی درباره فرصت‌های ترانزیت
اطلاع‌رسانی مناسب درباره تسهیلات و فرصت‌های موجود برای ترانزیت کالاها از جنوب به شمال کشور و ارائه اطلاعات دقیق و جامع درباره زمان، هزینه و شرایط ترانزیت به نهادها و شرکت‌های مختلف
۵- تشویق به سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در جنوب کشور
ارائه تسهیلات و تخفیفات مالی و مالیاتی به سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی که در جنوب کشور فعالیت می‌کنند. با ایجاد شرایط مناسب برای راه‌اندازی و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در این مناطق با استفاده از این راهکارها و استراتژی‌ها، می‌توان میزان ترانزیت کالا از جنوب به شمال کشور را افزایش داد. 
همچنین برای دستیابی به نتایج مطلوب در تبدیل‌ شدن کشور به هاب ترانزیتی مهم است که چالش‌های زیر برای حل مشکل ارتباط بین ترانزیت دریایی و ریلی مدنظر مسؤولان و تصمیم‌سازان قرار گیرد.
الف- معرفی حمل‌ونقل دریایی و ریلی در ایران
بررسی سیستم حمل‌ونقل دریایی ایران، از جمله بنادر مهم و ظرفیت‌های آنها
بررسی سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران از جمله شبکه راه‌آهن و قطارهای موجود
ب- ارزیابی وابستگی حمل‌ونقل دریایی در ایران
تحلیل و ارزیابی وابستگی حمل‌ونقل دریایی به زیرساخت‌ها و تسهیلات موجود
بررسی نقاط قوت و ضعف حمل‌ونقل دریایی در ایران
پ- ارزیابی وابستگی حمل‌ونقل ریلی در ایران
تحلیل و ارزیابی وابستگی حمل‌ونقل ریلی به زیرساخت‌ها و تسهیلات موجود
بررسی نقاط قوت و ضعف حمل‌ونقل ریلی در ایران
ت- تحلیل فرصت‌ها و چالش‌ها در تبدیل‌ شدن به هاب ترانزیت
ارزیابی فرصت‌های موجود برای تبدیل‌ شدن حمل‌ونقل دریایی و ریلی به هاب ترانزیت غرب آسیا
شناسایی و بررسی چالش‌هایی که می‌تواند تبدیل‌ شدن به هاب ترانزیت را محدود کند.
ث- استراتژی‌ها و پیشنهادها برای تحقق هاب ترانزیت
ارائه استراتژی‌ها و راهکارهایی برای افزایش وابستگی حمل‌ونقل دریایی و ریلی به زیرساخت‌ها و توسعه تسهیلات
پیشنهادها برای ایجاد هماهنگی بین حمل‌ونقل دریایی و ریلی به‌منظور توسعه هاب ترانزیت
ارائه راهکارهایی برای مدیریت و حل چالش‌های موجود در تبدیل‌ شدن به هاب ترانزیت
در پایان باید بیان کرد نتایج بررسی و تحلیل میزان وابستگی حمل‌ونقل دریایی و ریلی در ایران برای تبدیل‌ شدن به هاب ترانزیت غرب آسیا در تکمیل ارتباط و اتصال این ۲ نوع حمل‌ونقل در کشور خلاصه می‌شود.

Page Generated in 0/0068 sec