printlogo


کد خبر: 293020تاریخ: 1403/7/23 00:00
نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته در پردیس ملت برگزار شد
تنوع گونه‌ها و بومی‌گرایی در ژانر

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که کمتر از 5 روز دیگر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران کار خود را رسما آغاز خواهد کرد، دبیر این این رویداد مهم سینمای کشور، نخستین نشست خبری خود را در پردیس ملت با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد. در این نشست مهدی آذرپندار ضمن یاد کردن از شهدای مقاومت، درباره روند شروع به کار جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشگین‌شهر کار خود را آغاز کرد. پس از فرصتی که در جشنواره‌های منطقه‌ای ایجاد شده بود، تاکید داشتیم حتما جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار کنیم.
وی افزود: تلاش داشتیم برای فیلم‌های استانی مسیری همچون جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. ۲ جشنواره منطقه‌ای در خرداد و تیر در مشهد و قزوین قرار بود برگزار شود که به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی به تعویق افتاد و شهریور برگزار شد. به دلیل اتفاقاتی که در این مدت افتاد این جشنواره‌ها در تاریخ مجددی که اعلام شد، برگزار شدند. امروز ۱۴ فیلم از جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره تهران راه پیدا کرده‌اند. از جمله از جشنواره مشگین‌شهر ۵ فیلم وارد جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است.
آذرپندار درباره شعار این دوره از جشنواره هم گفت: در دوره‌های گذشته، تنوع ژانرها و بومی‌گرایی در ژانر را مد نظر داشتیم. امسال نیز در تداوم آن سیاست، شعار جشنواره را «پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» تعیین کردیم؛ با آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته این شعار را انتخاب کردیم.
دبیر جشنواره با اشاره به اهمیت خیال‌پردازی در سینما توضیح داد: ما هنوز در سینمایی که مبتنی بر تخیل و خیال هست ضعف داریم. تاکید داشتیم بر این بعد از سینما پافشاری کنیم تا سینمای خیال‌انگیزتری در حوزه فیلم کوتاه داشته باشیم که بعدا برکاتی در سینمای بلند داشته باشد.
وی اشاره کرد: در برخی ژانرها مانند فانتزی و علمی - تخیلی و برخی فضاهای خیال‌انگیز همچنان ذائقه مخاطبان ما به این جنس سینما عادت ندارد و به این علت جشنواره اعتنای خود را بر این موضوع گذاشته است.
آذرپندار درباره تعداد فیلم‌های این بخش توضیح داد: امروز در بخش فیلم داستانی از ۵۵ فیلم پذیرفته شده، ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی است و این اتفاق مهمی است. خیال‌انگیزی و تخیل، بعد تکنولوژیکی و فناورانه سینما را دارای اهمیت می‌کند.
دبیر جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران درباره بخش هوش مصنوعی هم گفت: به عنوان نخستین جشنواره، بخش هوش‌ مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم. برای نخستین‌بار در جشنواره می‌توانید فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و «وی‌آر» را با عینک‌های مخصوص ببینید.
وی ادامه داد: خیلی خوشبختیم که در این بین، تعدادی از فیلم‌ها ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشورهای دنیا دریافت و در بخش بین‌الملل آن را تعریف کردیم که ۱۱ فیلم پذیرفته شدند. ۳ فیلم در بخش هوش مصنوعی ایرانی هستند. در بخش «وی‌آر» نیز ۸ فیلم پذیرفته شدند که یک فیلم ایرانی است.
آذرپندار در پاسخ به این سوال که دبیر جشنواره تا چه میزان در انتخاب و حضور فیلم‌ها در جشنواره دخالت داشته، توضیح داد: در این دوره کسی نتوانست ادعای مستندی درباره دخالت دبیر در انتخاب فیلم‌ها داشته باشد. سال گذشته نیز صحبت‌هایی درباره فیلم «مدیر مدرسه» بود اما مگر «مدیر مدرسه» چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد، نباید حیثیت رسانه‌ای خود را ببرد. وی ادامه داد: بهترین گواه این ماجرا این است که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم درباره میزان دخالت دبیر در این ۳ سال ورود و پیگیری کنید. ۳ سال است وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی‌آید. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه‌ای باشد حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره نیز گفت: ۳۰ درصد فیلم‌های پذیرفته شده محصول انجمن سینمای جوان و مابقی متعلق به فیلمسازان مستقل است. باقی فیلم‌ها ممکن است از جاهای دیگری هم حمایت شده باشند اما برای ما در بخش انتخاب تفاوتی نمی‌کند فیلم متعلق به جایی است یا خیر. بسیاری از فیلم‌ها نیز بخشی از هزینه خود را از انجمن دریافت می‌کنند. امروز فیلمسازان تنها ۲۵۰ میلیون تومان از انجمن برای تولید دریافت می‌کنند. 
آذرپندار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تاثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکرد متفاوت در رویه برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم‌ها توضیح داد: تاثیر دولت‌ها در جشنواره‌ها، تاثیر ثابتی است. ما آزادی عمل در برگزاری جشنواره داشتیم و بیش از هر چیزی، این جشنواره محصول ما و تیم‌مان در انجمن و حمایت سازمان سینمایی در هر دولتی است. طبیعتا بخش عمده این حمایت‌ها در دولت سیزدهم انجام شده است.

Page Generated in 0/0063 sec