printlogo


کد خبر: 293022تاریخ: 1403/7/23 00:00
دور دنیا

خسارت 53 میلیون دلاری حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت از جزئیات خسارت سنگین 53 میلیون دلاری وارد شده به رژیم صهیونیستی بر اثر حمله موشکی ایران در اول ماه میلادی جاری خبر داد. این روزنامه بر اساس داده‌های اخیر مالیات بر املاک رژیم صهیونیستی اعلام کرد خسارت‌های ناشی از این حمله به اموال شهرک‌نشینان بین 40 تا 53 میلیون دلار متغیر است. یدیعوت آحارانوت تصریح کرد این بزرگ‌ترین خسارت وارده از یک حمله موشکی به تل‌آویو از آغاز جنگ در 7 اکتبر 2023 به شمار می‌آید. این روزنامه عبری افزود: خسارت وارده در پی سقوط موشک در نزدیکی مجتمع sea and son در سواحل شمال تل‌آویو، به تنهایی حدود 13.5 میلیون دلار برآورد شده است. بنا بر اعلام روزنامه یدیعوت آحارانوت، در پی حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی، خسارت‌های زیادی به رستوران‌ها و مراکز تجاری مجلل از جمله رستوران «تورکی» که به طور کامل ویران شده، وارد شده و حدود 150 ساختمان لوکس در پی سقوط موشک در نزدیکی همان منطقه خسارت دیده است. این رسانه ادامه داد خسارات زیادی به حدود 10 سایت که موشک به آنها اصابت کرده، از جمله چند پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی وارد شده است اما جزئیاتی از آن ارائه نداد. 
***
رقابت نزدیک هریس و ترامپ در ایالت‌های میدان نبرد
در نظرسنجی‌‌های انجام شده در 7 ایالت کلیدی آمریکا که نقش اصلی را در تعیین نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دارند، ترامپ در ۲ مقوله مهاجرت و اقتصاد و هریس در حوزه موضوعات مربوط به حق سقط جنین مورد تایید و حمایت رای‌دهندگان قرار دارند. طبق نتایج به دست آمده از نظرسنجی وال‌استریت ژورنال، وضعیت ترامپ و هریس در ایالت‌های تعیین‌کننده نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بسیار به هم نزدیک بوده و رقابت میان ۲ نامزد انتخاباتی بسیار فشرده است. بر اساس نتایج حاصل از این نظرسنجی، هریس در آریزونا، جورجیا، میشیگان و ویسکانسین نسبت به ترامپ از برتری بسیار کمی برخوردار است و در مقابل ترامپ در ایالت‌های نوادا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا از برتری اندکی نسبت به هریس برخوردار است. طبق نتایج به دست آمده، برتری ترامپ در ایالت‌های مورد نظر 46 درصد عنوان شده در حالی که موقعیت هریس با یک درصد اختلاف 45 درصد عنوان شده است.
***
روزهای انتخاباتی کردستان عراق
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق در بیستم اکتبر، تنور رقابت‌ها در این اقلیم روز به روز در حال گرم‌تر شدن است. پس از تصمیم دادگاه فدرال عراق، تقسیمات جدیدی در حوزه‌های انتخاباتی کردستان عراق ایجاد شده است. به دنبال همین موضوع دانا نجیب، نامزد وابسته به ائتلاف «بابلیون» تصریح کرد: ما از تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر تغییر یک حوزه انتخاباتی به چند حوزه و همچنین توزیع کرسی‌های اقلیت مسیحی، بین استان‌ها خوشحال هستیم، چرا که این تصمیم عادلانه و منصفانه بود و این برای نخستین بار است که مسیحیان استان سلیمانیه در پارلمان کردستان نماینده خواهند داشت و این نقطه عطفی در تاریخ سیاسی منطقه به‌شمار می‌آید. در همین حال، ضیا پطرس، نامزد مستقل مسیحی در شهر اربیل در این زمینه گفت: ما با توزیع فعلی کرسی‌ها موافقت کرده‌ایم تا پارلمانی قانونی داشته باشیم اما تقسیم کرسی‌ها بین استان‌های اقلیم نیازمند تجدید نظر است. وی افزود: ترکمان‌ها ۱۴ نامزد در اربیل دارند که تنها برای یک کرسی با هم رقابت می‌کنند در حالی ‌که در سلیمانیه هم ۶ نامزد ترکمانی برای یک کرسی دیگر رقابت می‌کنند، ضمن آنکه ۳ نامزد مسیحی نیز در هر استان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بنابراین ما بر این باوریم که نمایندگی طیف‌ها و مولفه‌های جامعه در پارلمان کردستان، یک نمایندگی واقعی نیست مگر آنکه سازوکار رای‌گیری برای اعضای یک طیف یا اقلیت به داخل خود آنان محصور باشد. انتخابات سراسری در اقلیم کردستان عراق برای ششمین دوره قرار است در تاریخ بیستم اکتبر برگزار شود و  بنا بر اعلام کمیسیون عالی انتخابات عراق، مراکز و حوزه‌های رای‌گیری از ساعت ۷ صبح دایر خواهند شد و در ساعت ۶ عصر بسته می‌شوند.
***
هشدار فرمانده سابق ناتو درباره قطع جریان نفت غرب آسیا
جیمز استاوریدیس، فرمانده پیشین ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ای هشدار داد تنش‌های فزاینده در منطقه می‌تواند نفت خروجی از غرب آسیا را قطع کند. فرمانده پیشین ناتو در یک برنامه رادیویی، وضعیت فعلی را با دوران قبل از جنگ دوم جهانی مقایسه کرد و گفت: چیزی که این لحظه را درست مثل روزهای قبل از جنگ دوم جهانی خطرناک می‌کند، افزایش تنش‌های استراتژیک با چین در اقیانوس آرام است. یک جنگ زمینی بسیار مهم در اروپا به ‌خاطر حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین دارید و این آشفتگی بزرگ در خاورمیانه بین ایران و اسرائیل که در بدترین حالت، ممکن است باعث توقف نفت خروجی از خاورمیانه شود. وی افزود: وقتی همه اینها را کنار هم قرار دهید، لحظه‌ای پرتلاطم است که فکر می‌کنم با بازگشت به اواخر دهه 1930 می‌توانید نظیر آن را بیابید. 
***
بندر ایلات در آستانه ورشکستگی
تارنمای خبری  World Cargo News (متخصص در حوزه حمل‌و‌نقل جهانی) اعلام کرد بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی پس از کاهش ۸۵ درصدی فعالیت این بندر در پی حملات جنبش انصارالله یمن اعلام ورشکستگی کرده است. بر پایه این گزارش، حملات نظامی نیروهای مسلح یمنی ضدکشتی‌های باری عازم بنادر اشغالی از طریق دریای سرخ عامل اصلی وضعیت بحرانی و ورشکستگی اقتصادی این بندر است. این پایگاه خبری همچنین افزود: مقامات بندر ایلات در تلاش هستند برای جلوگیری از بحران اقتصادی و تنفس مصنوعی موقت این بندر از مقامات کابینه این رژیم درخواست کمک مالی کنند.

Page Generated in 0/0062 sec