printlogo


کد خبر: 293035تاریخ: 1403/7/23 00:00
«وطن امروز» از علل آتش‌سوزی بازار آهن تهران گزارش می‌دهد
جوش و آتش
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: 3 نفر در حادثه آتش‌سوزی بازارآهن شادآباد فوت کردند؛ جرقه‌های جوشکاری عامل حریق بود

ظهر روز شنبه بازار آهن شادآباد دچار حریق شد؛ حادثه‌ ناگواری که متاسفانه باعث مرگ 3 نفر و زخمی شدن 7 نفر دیگر شد. علاوه بر این کل این بازار که مغازها و انبارهای زیادی در آن وجود دارد در آتش سوخت. پس از اعلام وقوع آتش‌سوزی، نیروهای آتش‌نشانی در همان لحظات اولیه خیلی سریع خود را به محل حادثه رساندند اما شدت آتش و گستردگی آن طوری بود که ساعت‌ها طول کشید که این آتش‌سوزی وسیع مهار شود. یکی از مغازه‌داران بازار آهن شادآباد درباره علت آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد گفت: ساعت حدود 2 بعدازظهر بود که متوجه آتش‌سوزی شدیم. ظاهرا فردی در حال جوشکاری بوده و زیر پایش مقداری تینر و گونی مخصوص ایزوگام وجود داشته که جرقه‌های جوشکاری روی آنها می‌ریزد و این اتفاق منجر به آتش‌سوزی می‌شود. افراد حاضر در محل در همان ابتدا تلاش کردند آتش را خاموش کنند اما چون مواد قابل اشتعال بود، همچنین در نتیجه وزش باد، آتش به سرعت گسترش یافت و در یک چشم بر هم زدنی تبدیل به یک حریق هولناک شد. وی گفت: ما در کار فروش پکیج و رادیاتور هستیم و بقیه مغازه‌ها هم بیشتر مربوط به مصالح و لوازم ساختمانی هستند. خیلی از مغازه‌ها در این بازار بیمه نیستند. 
دلیلش هم این است که بیشتر اجناس بیرون از مغازه‌ها قرار دارد، از این رو شرکت‌های بیمه حاضر به بیمه کردن این مغازه‌ها نیستند.
مغازه ما هم به همین دلیل بیمه نبود و حدود 5 میلیارد تومان کالایی که داخل مغازه و داخل انبار و مقابل مغازه داشتیم به تلی از خاکستر تبدیل شده است. وی توضیح داد: شدت آتش‌سوزی به حدی بود که ستون‌های مغازه‌ها ذوب شد و حدود 50 مغازه فرو ریخت و تبدیل به آوار شد. بعضی از آنها 2 طبقه بودند و بعضی زیرزمین داشتند که داخل همه آنها پر از کالا بود و حالا همه مغازه‌داران با ضررهای میلیاردی روبه‌رو شده‌اند. زبانه‌های آتش به خودروهای در محل هم سرایت کرد و 10 دستگاه خودرو نیز به طور کامل سوختند. 
در این باره سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» اعلام کرد: به دنبال حادثه آتش‌سوزی بازار آهن تهران، نیروهای آتش‌نشانی سریعا به محل حادثه اعزام و عملیات اطفای حریق را به سرعت انجام دادند اما چون این آتش‌سوزی در محل انبار مواد اشتعال‌زا اتفاق افتاد، دامنه آن گسترده شد. جلال ملکی با بیان اینکه در بررسی‌های اولیه مشخص شده «جوشکاری در محل» علت آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد بوده است، افزود: مشخص شدن علت اصلی حادثه زمانبر است اما در بررسی‌های اولیه، انجام جوشکاری در محل بیان شده که باید بررسی‌های بیشتری شود. وی در ادامه افزود: آتش‌سوزی مهار شده است و متاسفانه 3 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند و چند نفر نیز مصدوم شده‌اند که یکی از مصدومان از نیروهای آتش‌نشانی است. ملکی در ادامه افزود:  هر چند آتش مهر شده است ولی  نیروی‌های آتش‌نشانی همچنان در محل حادثه برای عملیات لکه‌گیری حضور دارند و همچنان نیروها با بیل مکانیکی اجناس مغازه‌ها را که کاملا سوخته‌اند خالی می‌کنند. 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه هنوز لکه‌هایی از آتش در زیر آوار مغازه‌های تخریب شده وجود دارد که می‌تواند شعله‌ور شود، افزود: عملیات لکه‌گیری برای اطفای کامل حریق همچنان در حال انجام است و آتش‌نشانان در جست‌وجوی جانباختگان احتمالی این حادثه هستند اما خوشبختانه تاکنون کسی اعلام نکرده از فرد یا افرادی که در این محل کار می‌کرده‌اند بی‌اطلاع است. وی درباره برآورد خسارت مالی این حادثه هم اظهار داشت: در محل حادثه چندین مغازه کاملا سوخته و این آتش‌سوزی خسارت خیلی سنگین را به صاحبان مغازه‌ها وارد کرده است. 
بر اساس این گزارش، گستردگی آتش در بازار آهن تهران تا جایی بود که دادستان تهران با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی محله شادآباد، دستورات قضایی لازم را صادر کرد. علی صالحی علاوه بر حضور در محل آتش‌سوزی، یکی از معاونان خود را که سرپرست دادسرای منطقه یافت‌آباد است، مامور کرد تا زمان اطفای کامل حریق و امدادرسانی در محل حضور داشته باشد. 
در پی وقوع این حادثه، سخنگوی سازمان اورژانس استان تهران نیز از افزایش تعداد مصدومان حادثه آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد خبر داد و گفت: تاکنون ۷ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد یک نفر با سوختگی خفیف به بیمارستان یافت‌آباد انتقال یافته و مابقی وضعیت خوبی دارند. 
بر اساس آخرین اطلاعات، پیکر 3 نفر از افرادی که در آتش‌سوزی بازار آهن تهران از دنیا رفته‌اند به پزشکی قانونی تهران منتقل شده است. روابط‌ عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور  هم اعلام کرد: هویت جان‌باختگان آتش‌سوزی بازار تهران (شادآباد) هنوز شناسایی نشده، زیرا برای شناسایی و تعیین هویت این پیکرها نیاز به انجام آزمایش‌های تخصصی و DNA است که تا روزهای آینده تعیین هویت می‌شوند.

Page Generated in 0/0083 sec