printlogo


کد خبر: 293051تاریخ: 1403/7/23 00:00
عراقچی در سفر به عراق از آمادگی ایران برای رویارویی با هر سناریوی دشمن خبر داد
جنگ یا آتش‌بس آماده‌ایم!

گروه سیاسی: پازل سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان در حال تکمیل است. او که کمتر از 3 روز از انجام عملیات «وعده صادق 2» به بیروت و سپس به دمشق سفر کرد، در مقصد بعدی به ریاض و دوحه رفت و دیروز به بغداد سفر کرد. عراقچی در سفرهای خود حامل پیامی از ایران به کشورهای منطقه بود که با نامه 4 کشور اردن، قطر، امارات و عربستان به دولت آمریکا مبنی بر اینکه «نمی‌خواهند به این کشور یا رژیم اسرائیل اجازه استفاده از زیرساخت‌های نظامی یا حریم هوایی خود برای هرگونه اقدام تهاجمی علیه ایران را بدهند» همزمان شده است!
در حال حاضر و با انجام عملیات «وعده صادق 2» که از آن با عنوان افتضاح پدافند هوایی اسرائیل و متحدانش در برابر 200 موشک بالستیک ایران یاد می‌شود، کشورمان خود را به عنوان قدرت بلامنازع منطقه معرفی کرده است. در آن سوی قضیه رژیمی قرار دارد که با در اختیار داشتن پدافند هوایی چند لایه و کمک‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا و انگلستان و چند کشور دیگر، در نهایت توانست با 10 درصد توانی که ایران برای درهم کوبیدن پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی‌اش در نظر گرفته بود مقابله کند و 90 درصد موشک‌های شلیک شده به اهداف از پیش تعیین‌شده اصابت کرد. 
خلاصه آنچه امروز در منطقه ما رخ می‌دهد این است: ایران میدان را از دشمن صهیونیستی گرفته و او را تحقیر کرده است. در میدان برنده شده و اکنون باید در عرصه دیپلماتیک علاوه بر عقب راندن حریف به لحاظ سیاسی و رسانه‌ای، فضای مانور را نیز برای هرگونه خطایی از او بگیرد. بعد از عملیات «وعده صادق 2»، افکار عمومی کشورهای منطقه به طرز خارق‌العاده‌ای به سمت ایران اقبال پیدا کرده است. تنها در یک مورد وقتی شبکه الجزیره قطر اقدام به انتشار خطبه‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه نصر کرد، نظرات مردم کشورهای متعدد عربی در تمجید از رهبری و اقدام ایران در حمله به رژیم صهیونیستی شگفت‌انگیز بود. از سویی دولت‌های منطقه نیز اکنون بخوبی دریافته‌اند که ایران هم توان خلق شگفتی‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به عملیات «وعده صادق 2» دارد و هم انگیزه و اراده لازم را دارد، لذا سعی می‌کنند در مساله درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی، حداقل خود را بی‌طرف نشان بدهند. 
وزیر امور خارجه در سفرهای منطقه‌ای‌اش هم به کشورهای حاضر در حلقه مقاومت مثل لبنان، سوریه و عراق رفت و هم کشوری چون عربستان سفر کرد که متحد آمریکاست و متمایل به برقراری ارتباط با اسرائیل، لذا در یک نگاه کلی، ایران قصد دارد اولا به لحاظ دیپلماتیک تمام کشورهای منطقه را برای اتخاذ رویکردی واحد در برابر اقدامات تروریستی اسرائیل هماهنگ کند و در مرحله دوم، میدان عمل را از صهیونیست‌ها برای هرگونه خطای احتمالی مجدد بگیرد.
عراقچی در سفر به عراق به صراحت اعلام کرد که «ایران برای جنگ و صلح آماده است». به این معنی که کشورمان اکنون خود را مسلط بر اوضاع می‌داند و اگر دشمن شروط مقاومت برای آتش‌بس را پذیرفت، ایران هم از آن حمایت می‌کند اما اگر اسرائیل قصد ادامه تنش را دارد، ایران نیز آماده است با قدرت از خود دفاع کند. این پیام صریحی است که از سوی مسؤولان رده بالای کشورمان و همین‌طور از طرف دستگاه دیپلماسی در روزهای اخیر و به مناسبت‌های مختلف بیان شده است. مقام معظم رهبری نیز در نماز جمعه نصر با اشاره به اقدام کاملا قانونی نیروهای مسلح در حمله به رژیم صهیونیستی، تصریح کردند: «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه احساس کند، بدون تعلل یا شتاب‌زدگی، با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد».
* عراقچی: در دفاع از مردم و منافع‌مان خط قرمز نداریم
وزیر امور خارجه کشورمان دیروز همزمان با حضور در عراق در صفحه ایکس خود به صورت تلویحی اشاره‌ای هم به دریافت سامانه ضد بالستیک تاد آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی داشت و با ارائه آماری از ارسال تسلیحات توسط آمریکا به رژیم صهیونیستی، نوشت: «ایالات متحده آمریکا در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است». عراقچی در ادامه اما تصریح کرد که هرچند ایران تلاش‌هایی برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه می‌کند ولی در دفاع از مردم و منافعش هیچ خط قرمزی ندارد. 
عراقچی نوشت: آمریکا اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر قرار می‌دهد.
سیدعباس عراقچی همچنین در کنفرانس خبری مشترکی که با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق داشت، گفت: احتمال بروز درگیری و بالا گرفتن تنش در منطقه بالا رفته و ریشه همه آنها جنایت‌های رژیم صهیونیستی است؛ جنایت‌هایی که از غزه شروع شده، به لبنان گسترش یافته و احتمال اینکه در سایر کشورهای منطقه ادامه یابد، وجود دارد. باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله شود و حملات این رژیم در غزه و لبنان متوقف شد.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه بیان کرد: رایزنی‌های خوبی داشتیم؛ تبادل اطلاعات و نظرات انجام شد و از مواضع بسیار خوب مقامات عراق تشکر می‌کنم.
عراقچی تاکید کرد: ما دنبال جنگ نیستیم، خواهان جنگ هم نیستیم، خواهان صلح هستیم؛ البته برای جنگ هم آماده هستیم، برای صلح هم آماده هستیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه صحبت‌های خود با تاکید مجدد بر اینکه ایران خواهان تنش و افزایش تنش نیست، اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد، تصریح کرد: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم و از جنگ نمی‌ترسیم.
وی به موضوع آوارگان لبنانی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی امکان کمک‌رسانی به آوارگان لبنانی را به حداقل رسانده است و اجازه کمک‌رسانی نمی‌دهد.
عراقچی با بیان اینکه ما به ارسال کمک‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌دهیم، افزود: از دولت عراق به خاطر میزبانی از تعدادی از آوارگان و مجروحان لبنانی تشکر می‌کنم.
وزیر امور خارجه در بخش دیگر صحبت‌های خود با تشکر از مواضع وزیر خارجه عراق گفت: خوشحال شدم که مواضع قاطع وزیر خارجه عراق را شنیدم که گفتند اجازه نمی‌دهند از فضای آن کشور علیه ایران و هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و این همان موضع دوستانه و برادرانه‌ای است که ما از دولت عراق انتظار داشتیم.‌
عراقچی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه ما با مقامات عراق همواره درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی داشته‌ایم، تصریح کرد: چند هفته پیش آقای پزشکیان به عراق سفر کردند و از چند استان عراق نیز بازدید کردند؛ سفر امروز من نیز به صورت مشخص در ارتباط با مسائل ویژه، خطرناک و حساسی است که اکنون در منطقه با آنها روبه‌رو هستیم.
* دیدار عراقچی با نخست وزیر و رئیس جمهور  عراق
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در سفر به بغداد علاوه بر دیدار با همتای عراقی خود، با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور و  عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در دیدار با سودانی روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد.
السودانی در این دیدار گفت اولویت‌هایی که دولت عراق درباره اوضاع منطقه دنبال می‌کند، توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و بازداشتن این رژیم از گسترش دامنه جنگ و نیز حمایت از تمام تلاش‌های انجام شده در این مسیر و تامین کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه و لبنان برادر است.
نخست‌وزیر عراق همچنین نوشت: بغداد هر آنچه را در توان دارد برای آتش‌بس از طریق همکاری با شرکا و دوستان بین‌المللی بویژه کشورهای اتحادیه اروپایی انجام می‌دهد.
***
قالیباف: هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی قطع شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم وحدت کشورهای اسلامی در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد باید هرگونه همکاری و گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی قطع شود. اکنون دشمن صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت تاریخ خود قرار دارد.
محمدباقر قالیباف در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) در حاشیه یکصدوچهل‌ونهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در ژنو گفت: فکر نمی‌کنم لازم باشد توضیح دهم در چه وضعیت حساس و مهمی قرار داریم. دنیای اسلام شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. من سال‌ها به عنوان یک سرباز برای وطنم خدمت کرده‌ام و در کنار آن با مسائل ژئوپلیتیک به عنوان یک موضوع علمی سروکار داشته‌ام. تجربه همه این سال‌ها به من آموخته در شرایطی بحرانی، هیچ چیز مهم‌تر از آن نیست که یک تصویر و روایت مشترک از وضعیت وجود داشته باشد. پرسشی که من در این زمان کوتاه می‌خواهم با شما در میان بگذارم این است آیا جهان اسلام می‌داند با چه چیزی روبه‌رو است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رژیم جعلی اسرائیل، همه ظاهرسازی‌ها را کنار ‌زده و بی‌محابا در حال جنایت علیه مسلمانان است. این اتفاقی نیست که فقط در غزه یا لبنان بیفتد. رژیم غاصب اسرائیل برنامه‌ای بزرگ برای تکرار این جنایات در سراسر قلمرو اسلامی دارد و با حمایت کامل آمریکا و برخی کشورهای غربی به دنبال رسیدن به نقطه‌ای است که هر زمان لازم دانست، در هر نقطه‌ای از جهان اسلام، هر جنایتی را علیه هر رهبر اسلامی انجام بدهد و از هر مجازاتی مصون بماند. این مساله مشترک ما است. آیا جهان اسلام بناست بایستد و فراگیر شدن شرارت به همه قلمرو خود را نظاره کند؟ من چنین گمانی به آزادگان و مجاهدان دنیای اسلام ندارم. آن روز هرگز نخواهد رسید.
وی با اشاره به سفرش به بیروت قبل از حضور در اجلاس بین‌المجالس جهانی در ژنو گفت: قبل از اینکه به ژنو بیایم، به لبنان سفر کردم و با مسؤولان و مردم آنجا صحبت کردم. آنها از من خواستند صدای مظلومیت و ایستادگی آنها را به شما برسانم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اسرائیل می‌خواهد همه زیرساخت‌های منطقه را کنترل کند و اگر موفق نشد آنها را منهدم کند. در چنین شرایطی وحدت و کنار هم ایستادن یک الزام امنیتی برای همه ما است. ما در جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به یک تلاش فوری و قوی برای ایجاد یک مفاهمه امنیتی مشترک درباره این خطر تاریخی هستیم و به سهم خود از هیچ تلاشی برای رفع شدن این خطر از سر امت نبی مکرم اسلام فروگذار نخواهیم کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران با خون بهترین و عزیزترین مردان‌مان وارد این میدان شده‌ایم. جهان اسلام می‌تواند با برداشتن چند گام اساسی، قبل از آنکه دیر شود دشمن را متوقف کند. ما نیازمند قطع هر نوع همکاری، کمک و گفت‌وگو با رژیم و متوقف کردن هر نوع پروژه سیاسی و اقتصادی هستیم که اسرائیل را یاری کند.
وی اضافه کرد: امت اسلام باید فشار یکپارچه و موثر برای توقف این رژیم کودک‌کش به آمریکا وارد کند. شریان‌های حیاتی رژیم اسرائیل اکنون در کنترل امت اسلام است.
قالیباف در پایان گفت: اطمینان دارم خداوند به خون‌های مجاهدان، مردان و زنان مظلوم لبنان و فلسطین، برکت خواهد داد و جهان اسلام طعم روزهای شیرین بدون اسرائیل را خواهد چشید. امیدوارم آن روز را ببینیم و اگر ندیدیم صاحب مزاری باشیم که بر سنگ آن نوشته باشند «سربازی که در راه مبارزه با اسرائیل شهید شد».

 


Page Generated in 0/0104 sec