printlogo


کد خبر: 293055تاریخ: 1403/7/23 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ چرا سامانه‌ دفاع موشکی آمریکایی تاد در مقابل موشک‌های هایپرسونیک ایران دوام نمی‌آورد
تاد شو
عراقچی: آمریکا با استقرار سیستم‌های پدافندی، جان سربازان خود را به خطر می‌اندازد

پویا جادی: رسانه‌های عبری از تحویل سامانه دفاع موشکی تاد توسط ایالات متحده به رژیم صهیونیستی و استقرار آن در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند؛ سامانه‌هایی که برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک طراحی شده است و پیش از این نیز در برخی کشورهای غرب آسیا و حتی در سرزمین‌های اشغالی مستقر شده بود. صحبت از استقرار سامانه پدافندی تاد در سرزمین‌های اشغالی در حالی مطرح شده است که رژیم جعلی صهیونیستی پس از عملیات «وعده صادق 2» بارها تهدید به تجاوز مستقیم به خاک جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده و این ادعا تاکنون روی زمین مانده است. در حال حاضر استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی نشان از ضعف ارتش صهیونیستی در دفاع از خود در برابر حملات موشکی جمهوری اسلامی در پاسخ به تجاوز احتمالی صهیونیست‌ها دارد؛ ضعفی که در عملیات «وعده صادق 2» نیز به اثبات رسید. در عملیات «وعده صادق 2» موشک‌های مافوق صوت فتاح به همراه برخی دیگر از موشک‌های پیشرفته جمهوری اسلامی ایران مانند خیبرشکن توانستند بدون رهگیری توسط پدافند هوایی چندلایه و گران‌قیمت صهیونیست‌ها به اهداف مورد نظر اصابت کرده و پدافند هوایی رژیم را از کار بیندازند؛ اقدامی که تمام ادعاها درباره قدرت پدافند هوایی رژیم را به باد داده و آنها را نیازمند کمک در حوزه پدافند هوایی کرده است. البته پیش از این هم دولت آمریکا پشتیبان بدون قید و شرط و تامین‌کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی در تجاوزات و جنایات آنها به فلسطین و سایر کشورهای منطقه بود اما رژیم مجعول در حوزه پدافند هوایی و سامانه‌هایی مانند گنبد آهنین یا فلاخن داوود خود را مدعی می‌دانست و حتی در دوره‌ای قصد صادر کردن گنبد آهنین به آمریکا و کشورهای اروپایی را داشت اما پس از عملیات توفان الاقصی و شکست‌های متعدد این سامانه‌ها در مقابل عملیات‌های موشکی و پهپادی محور مقاومت از چند جهت اعتبار پوشالی این سامانه‌های میلیارد دلاری نابود شده و صهیونیست‌ها دست به دامان حامی اصلی خود در این حوزه شده‌اند. البته تحویل این سامانه به رژیم صهیونیستی همچنان در ابهام قرار دارد و خبرگزاری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی طی گزارشی مدعی شده هنوز با تحویل این سامانه به رژیم اشغالگر موافقت نشده است. به نظر می‌رسد تحویل سامانه دفاع هوایی تاد و استقرار آن در سرزمین‌های اشغالی با مانع جدی مواجه شود. همانطور که پیش از این تحویل تسلیحات و مهمات پیشرفته و تهاجمی به ارتش اشغالگر در قالب بسته‌های کمکی از سوی دولت آمریکا به منظور تداوم جنایات رژیم در نوار غزه، لبنان، سوریه و کرانه باختری بدون هیچ مشکلی تا امروز ادامه داشته است.
* تقویت پدافند صهیونیست‌ها از بیم پاسخ ایران
رژیم اشغالگر پس از دریافت پاسخ سخت از جمهوری اسلامی ایران در عملیات «وعده صادق 2» و دریافت ضربه شدید در محافظت‌شده‌ترین مناطق سرزمین‌های اشغالی مانند پایگاه نواتیم در حالی به تهدید هدف قرار دادن خاک مقدس ایران رو آورد که از ضعف سامانه‌هایی پدافندی خود در مقابل پاسخ مجدد قوای موشکی ایران خبر داشت. کانال 12 رژیم در گزارشی درباره تحویل سامانه تاد به رژیم اشغالگر از سوی ایالات متحده، از استقرار این سامانه در کنار سامانه پدافند هوایی حیتس رژیم صهیونیستی در مجاورت سکوهای راداری رژیم خبر داد. این اقدام به معنای تقویت پدافند رژیم و ترس آنها از پاسخ شدیدتر و کوبنده موشکی، پهپادی و سایبری جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر نیز به گزارش رسانه‌های آمریکایی، اپراتورهای آمریکایی به همراه سامانه تاد به سرزمین‌های اشغالی فرستاده می‌شوند تا در عملیات در کنار رژیم اشغالگر نقش داشته باشند و هدایت این سامانه‌ها را بر عهده گیرند. اقدام حمایتی آمریکا از این جهت جالب توجه است که مقامات سیاسی این کشور مدعی تلاش برای جلوگیری از افزایش تنش و گسترش جنگ به کشورهای منطقه هستند. پیش از این نیز بنیامین نتانیاهو 18 مرداد طی سخنانی مدعی شده بود رژیم اشغالگر توان دفاع از خود در برابر نیروهای محور مقاومت و ایران را دارد. این ادعا ۲ ماه نیز دوام نیاورد و عملیات «وعده صادق 2» به نحوی تحولات جنگ را تغییر داد که صهیونیست‌ها به‌رغم دریافت میلیاردها دلار کمک مالی و تسلیحاتی از ایالات متحده و کشورهای اروپایی دوباره مجبور به دریافت کمک از حامیان خود شده‌اند؛ کمک‌هایی که نقیض ادعای رژیم صهیونیستی بود و منجر به افزایش انتقادات مخالفان نتانیاهو از او شد. 
باراک راوید، خبرنگار و تحلیلگر صهیونیست در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در واکنش به خبر تحویل و استقرار سامانه دفاع هوایی تاد در سرزمین‌های اشغالی گفت: اگر آمریکا در اسرائیل سامانه‌های پدافندی مستقر کند، این اقدام با اساس سخنان نتانیاهو که گفته بود اسرائیل می‌تواند از خودش دفاع کند در تناقض است. یوسی ملمن، دیگر خبرنگار صهیونیست نیز در توئیتی مدعی شد این سامانه توسط تیم‌های آمریکایی عملیاتی می‌شود و  سامانه پیکان که تل‌آویو سال 2012 به رادار تاد اضافه کرد را تکمیل می‌کند. طبق ادعای این خبرنگار صهیونیست، تحویل سامانه پدافندی به صهیونیست‌ها در راستای تقویت آنها در برابر ضربات سهمگین جمهوری اسلامی انجام می‌شود.
* سامانه آشنای «تاد»
این نخستین‌بار نیست که سامانه تاد در منطقه مستقر می‌شود تا پدافند علیه عملیات‌های محور مقاومت انجام دهد. پیش از این کشورهای عربستان، امارات و ترکیه میزبان و خریدار این سامانه پدافندی آمریکایی بوده‌اند و همچنین در ناوگان دریایی ارتش آمریکا در منطقه بارها از سامانه تاد استفاده شده است و نیروهای مقاومت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بخوبی با این سامانه آشنایی دارند. این سامانه دفاع ضدبالستیک آمریکایی مجهز به موشک‌های رهگیر با 200 کیلومتر برد و 150 کیلومتر توان ارتفاع‌گیری است که ادعای بسیاری در زمینه هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک دارد. البته این ادعاها پیش از این زیر سوال رفته و سامانه‌ تاد در امارات ضعف‌های خود را نشان داد. این سامانه ۷۰ تن وزن دارد که تحرک آن را بسیار کاهش می‌دهد و با توجه به توان پهپادی و موشکی محور مقاومت از چند جهت هدف قرار دادن این سامانه با تسلیحاتی مانند پهپاد یا موشک کروز محتمل است. از سوی دیگر هر خودروی لانچر این سامانه سنگین‌وزن تنها توان شلیک 8 موشک رهگیر را دارد که با توجه به توان شلیک صدها موشک از سوی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به صورت همزمان توانایی این سامانه در صورت وقوع عملیاتی بزرگ‌تر و کوبنده‌تر از «وعده صادق 2» زیر سوال می‌رود. پیش از این امارات به منظور مقابله با عملیات‌های موشکی ـ پهپادی انصارالله یمن به نمایشگاه اکسپو در روزهای اوج جنگ یمن از این سامانه استفاده کرده بود که در نهایت نیز نتوانست تمام پرتابه‌ها را رهگیری کند. نکته قابل توجه دیگر قیمت این سامانه پدافندی است. امارات سال 2011 طی قراردادی با کمپانی لاکهید مارتین برای خرید تنها یک گردان از این سامانه 2 میلیارد دلار هزینه کرد. عربستان سعودی نیز برای خرید 7 گردان از این سامانه مبلغ 15 میلیارد دلار به کمپانی آمریکایی پرداخت کرد.
نکته مهم اما توان درگیری این سامانه با موشک‌های پیشرفته جمهوری اسلامی است. تقریبا نیمی از موشک‌های شلیک شده در عملیات «وعده صادق 2» از نوع مافوق صوت و از خانواده فتاح بودند که قدرت، دقت و سرعت بالایی در هدف قرار دادن پایگاه‌های محافظت شده رژیم صهیونیستی در عمق سرزمین‌های اشغالی داشت. اکنون با به میدان آوردن سامانه آمریکایی ترس و ضعف صهیونیست‌ها در حوزه پدافندی مشخص شده است و احتمال شکست سامانه تاد نیز بسیار بالاست، بویژه در صورت استفاده از موشک‌های ناشناخته سپاه پاسداران علیه سرزمین‌های اشغالی که برای هدف قرار دادن سامانه‌های راداری و پدافندی مانند تاد طراحی و تولید شده‌اند. در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سال 99 برگزار شد سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آزمایش موشکی ناشناخته برای نخستین‌بار خبر داد که به راحتی توان هدف قرار دادن سامانه آمریکایی تاد را دارد. در این رزمایش موشک ضدرادار شلیک شده یک هدف زمینی که به شکل رادار AN/TPY-2
سیستم دفاع موشکی تاد بود را با دقت هدف قرار داد.
* تاد مغلوب فتاح
پس از انتشار اخبار غیررسمی، در نهایت شامگاه یکشنبه پنتاگون در اطلاعیه‌ای اعلام کرد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دستور استقرار سامانه تاد در سرزمین‌های اشغالی را صادر کرد. این اطلاعیه پنتاگون به این معناست که پس از شکست سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در مقابل موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک ایرانی، حالا آمریکا نیز هر آنچه در چنته دارد را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد تا نهایت تلاش خود را برای آسیب‌پذیری کمتر رژیم اشغالگر قدس در برابر موشک‌های ایران انجام داده باشد. رژیم صهیونیستی با دراز کردن دست خود به سمت آمریکا رسما شکست در مقابل توان موشکی ایران را پذیرفت و نتانیاهو با وجود گزافه‌گویی‌های مکرر، رسما دست‌های خود را بالا برد. با تثبیت این واقعیت، حالا سوال اساسی این است: آیا سامانه دفاع موشکی تاد می‌تواند ضعف سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات‌های موشکی ایران را بپوشاند؟ آیا تاد می‌تواند مقابل موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک ایران دوام بیاورد؟
در کنار توان این سامانه برای کشف و ردیابی اهداف تا شعاع 1000 کیلومتری و درگیری با هدف از شعاع 200 کیلومتری، مهم‌ترین سوال در بحث توان سامانه دفاعی در مقابل موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک، سرعت موشک‌های پدافند است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده لاکهید مارتین، سرعت موشک‌های تاد به 10 ماخ می‌رسد اما بنا به گفته برخی منابع بویژه رسانه‌ها و کارشناسان حوزه نظامی، سرعت عملیاتی موشک‌های تاد 8 ماخ است. این در حالی است که سرعت موشک‌های هایپرسونیک ایرانی بین 8 تا 15 ماخ است. یعنی در فاکتور سرعت، این سامانه آمریکایی کار بسیار دشواری برای مقابله و انهدام موشک‌های هایپرسونیک ایران بویژه فاتح 1 و فاتح 2 دارد. قدرت مانورپذیری موشک‌های هایپرسونیک ایران نیز فاکتور دیگری است که توان تاد برای مقابله با عملیات‌های موشکی ایران را با اما و اگر مواجه می‌کند. موشک‌های تاد قدرت مانورپذیری بالایی ندارند، لذا در مقابل موشک ایرانی فتاح 2 که امکان مانور‌پذیری در سرعت بسیار بالا را دارد، توان لازم برای به‌روز‌رسانی موقعیت جدید موشک را ندارند. البته این نکته مهم نیز حائز اهمیت است که موشک هایپرسونیک فتاح، قبل از شیرجه به سمت هدف، سرعت بسیار بالایی به خود می‌گیرد و این سرعت بسیار بالا، محاسبات قبلی سامانه تاد برای کشف مسیر حرکتی موشک را به هم خواهد ریخت. 
اما فاکتور دیگری که توان مقابله سامانه دفاع موشکی تاد با موشک‌های ایرانی را به چالش می‌کشاند، توان محدود لانچرهای این سامانه است. لانچرهای این سامانه از 8 موشک تشکیل می‌شود. در حالت تکمیل این سامانه، 8 لانچر امکان فعالیت دارند که مجموعه توان شلیک 64 موشک پدافندی را برای تاد فراهم می‌کند. بنابراین ساده‌ترین راه برای از کار انداختن این سامانه، شلیک انبوه موشک به سمت اهداف است. با توجه به اینکه مدت زمان لازم برای مسلح شدن مجدد لانچرهای تاد بین 30 دقیقه تا یک ساعت است، لذا امکان از دور خارج کردن تاد در یک عملیات موشکی کاملا وجود دارد. از سوی دیگر، ایران با توجه به اینکه در مواجهه با سامانه تاد دست بالاتر را دارد، توان هدف قرار دادن این سامانه را نیز دارد و می‌تواند با هدف قرار دادن این سامانه، پوشش پدافندی تاد را به طور کامل از بین ببرد.
البته پیش از این سامانه تاد چندین‌بار در سرزمین‌های اشغالی مستقر شده است که آخرین‌بار در سال 2019 طی یک رزمایش مشترک بود اما این نخستین استقرار عملیاتی این سامانه در سرزمین‌های اشغالی است و قرار است تا 100 نفر از نظامیان ارتش آمریکا بویژه اپراتورهای این سامانه به همراه آن برای کمک به رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی اعزام شوند.
***
پیام متفاوت وزیر امور خارجه به آمریکا و اروپا
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به اروپایی‌ها نوشت: در ملاقات با جوزپ بورل و انریکه مورا در نیویورک، موارد زیر را بیان کردم: 
1- همکاری‌های نظامی ایران و روسیه جدید نیست و سابقه‌ای دارد که به قبل از بحران اوکراین برمی‌گردد. 2- برخی اروپایی‌ها به رژیم اسرائیل انواع سلاح‌های پیشرفته را ارائه داده‌اند و مشتاقانه در عملیات نظامی علیه ایران شرکت کردند. 3- سیاست فشار حداکثری ایالات متحده همچنان برقرار است و بنگاه‌های اقتصادی در اروپا به طور کامل از دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیروی می‌کنند. عباس عراقچی همچنین افزود: من به وضوح و دوباره بر آنچه گفته‌ام تأکید می‌کنم: ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم. اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند. وزیر امور خارجه همچنین در پست دیگری با اشاره به تحویل سامانه تاد از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی نوشت: آمریکا تسلیحات زیادی به اسرائیل داده است و اکنون جان سربازان خود را با استقرار آنها برای عملیات سیستم‌های پدافندی به خطر می‌اندازد. ما تلاش‌های زیادی برای مهار یک جنگ همه‌جانبه در منطقه انجام داده‌ایم اما هیچ خط قرمزی برای دفاع از منافع خود نداریم.
مواضع وزیر امور خارجه در قبال اقدامات حمایتی اروپایی‌ها و آمریکا از رژیم صهیونیستی توجه رسانه‌های عربی و غربی را جلب کرد.

 


Page Generated in 0/0069 sec