printlogo


کد خبر: 293056تاریخ: 1403/7/23 00:00
ناکام در برابر مو‌های ایران

مهدی بختیاری: دیروز در خبرها آمد آمریکا با تحویل سامانه‌های پدافند ضدموشکی «تاد» به اسرائیل موافقت کرده است.
سامانه موشکی تاد ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا یکی از مشهورترین سامانه‌های دفاع هوایی در برابر حملات موشک‌های بالستیک است که گفته می‌شود می‌تواند اهدف را در فاصله 200 کیلومتر و ارتفاع 150 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.
موافقت با استقرار این سامانه در سرزمین‌های اشغالی بعد از مذاکرات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد و گفته می‌شود آمریکا از این جهت با تحویل این سامانه به اسرائیل موافقت کرده‌ که به اطلاع آنها رسانده در صورت حمله اسرائیل به خاک ایران، در این حمله شرکت نخواهد کرد.
این موضع‌گیری البته با هدف مصون نگه داشتن آمریکا از حملات ایران است. جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف بویژه پس از حمله اخیر موشکی به سرزمین‌های اشغالی صراحتا اعلام کرده است در صورت حماقت اسرائیل، بلافاصله جواب حملات آنها را خواهد داد و در این بین، کشورهایی هم که به هر نحو با صهیونیست‌ها در حمله به ایران همکاری کنند، از پاسخ ایران مصون نخواهند ماند.
این هشدار ایران علاوه بر برخی کشورهای منطقه که ممکن است اسرائیل بخواهد از فضای آنها در حمله به کشورمان استفاده کند، متوجه ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین حامی اسرائیل هم می‌شود. در حمله تاریخی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی که سه‌شنبه 10 مهرماه با پرتاب 200 فروند موشک بالستیک انجام شد، پدافند هوایی اسرائیل که سامانه‌های موشکی متعددی نظیر پیکان را برای مقابله با موشک‌های ایران توسعه داده، نمره قبولی نگرفت.
مقامات کشورمان بعد از این عملیات اعلام کردند 90 درصد موشک‌ها با عبور از پدافند هوایی اسرائیل به نقاط مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است و از روی تصاویر منتشرشده از این حملات هم بخوبی مشخص بود که عمده این موشک‌ها توانستند سامانه‌های پدافندی اسرائیل را رد کنند.
ایالات متحده نیز در این دفاع در کنار صهیونیست‌ها بود و به گفته منابع خبری، ۲ ناوشکن این کشور مستقر در دریای مدیترانه، سامانه‌های پدافندی خود را برای مقابله با موشک‌های ایرانی به کار گرفتند و آنطور که مدعی هستند، توانستند 12 موشک از ۲۰۰ موشک ایران را هم رهگیری کنند! با این حال به نظر می‌رسد آمریکا چندان تمایلی ندارد هزینه حماقت دولت نتانیاهویی را بدهد که خیلی هم در بین دولتمردان فعلی آمریکا محبوب نیست. ذکر این نکته لازم است که عدم محبوبیت نتانیاهو و عدم برخورداری او از حمایت صددرصدی آمریکا به هیچ وچه به معنای این نیست که ایالات متحده پشت رژیم صهیونیستی را خالی خواهد کرد. حمایت از اسرائیل یکی از اساسی‌ترین مظاهر هویت سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود که هیچگاه قطع نخواهد شد؛ همان‌طور که در یک سال اخیر به وضوح شاهد حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی، مالی، دیپلماتیک و سیاسی آمریکا از این سگ هار در خلال جنایات گسترده آن در غزه و لبنان بودیم.
با این حال دولت بایدن ترجیح می‌دهد بیش از این منافع آمریکا را در قمار نتانیاهو به خطر نیندازد و برای همین اینطور اعلام شده که آمریکا در حمله به ایران شرکت نخواهد کرد ولی برای اینکه اسرائیل از پاسخ‌های بعد ایران در امان بماند حاضر است سامانه‌های پدافندی بیشتری را در اختیار آن قرار دهد.
این در حالی است که رژیم صهیونیستی در طول چند دهه اخیر و بویژه پس از جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان در سال 2006، هزینه زیادی برای سامانه‌های پدافندی خود داشته است که گنبد آهنین و سامانه‌های فلاخن داوود و پیکان در کنار دیگر سامانه‌های آمریکایی مثل پاتریوت و در حال حاضر «تاد» از جمله آنهاست اما به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری لااقل در مقابله با تهدید موشک‌های ایرانی کارآمد نبوده است. از همین رو این رژیم برای افزایش توان خود بار دیگر دست به دامن آمریکا شده است.
طبق گزارش رسانه‌های عبری، سابقه تحویل سامانه‌های پدافندی تاد به اسرائیل به سال 2019 برمی‌گردد. بنابراین در صورت عملیاتی بودن این سامانه‌ها در سیستم پدافندی اسرائیل، مشخص می‌شود ناکامی مقابله با موشک‌های ایرانی در حمله «وعده صادق 2» را باید پای تاد هم نوشت!

Page Generated in 0/0089 sec