printlogo


کد خبر: 293061تاریخ: 1403/7/24 00:00
تجربه‌ای موفق از تحول جمعیت
از جشن همدم تا گفتمان‌سازی جمعیتی

گروه فرهنگ و هنر: چندی پیش در مشهد محفلی برگزار شد که قلب جهاد اجتماعی در آن می‌تپید؛ محفلی که صدها کنشگر از سراسر ایران در آن گرد هم آمدند تا روایت‌هایی از دل محلات و مساجد کشور را به اشتراک بگذارند.  نشست ملی شهید دارایی به میدان بزرگی برای بررسی مسیرهای نوآورانه در پیشرفت محله‌ها و روایت تجربیات موفق بدل شد. از میان ده‌ها طرح و ایده مطرح‌شده، روایت‌هایی برگزیده شدند که نه‌تنها به حل مسائل محلی پرداختند، بلکه جرقه‌ای برای تحول در سطح ملی شدند.
در هر دوره، انتخاب تنها ۳ روایت برتر از میان این همه ایده و تجربه کار آسانی نبود. هر کدام از این روایت‌ها، داستانی از جهاد اجتماعی و تبیین امید در میان مردم را در دل داشت اما در میان این روایت‌های برتر، روایت‌هایی وجود داشت که تأثیرگذاری عمیق‌تری برجا گذاشتند. یکی از این روایت‌ها، متعلق به اعظم صادقی، از شبکه کنشگران بانور استان فارس بود.
صادقی که با تجربه‌های پیشین خود و دغدغه‌هایی عمیق در حوزه جمعیت به این نشست آمده بود، با روایت خالصانه‌اش از تجربیات تیم خود، توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. در ادامه، روایت اعظم صادقی از این نشست را خواهیم خواند.
* تفاوت این نشست با دوره‌های قبل
وقتی دعوت شدم در «نشست شهید دارایی» شرکت کنم، از همان ابتدا حسی متفاوت داشتم. این نشست برای من فرصتی بود تا نه‌تنها از تجربیات دیگران استفاده کنم، بلکه بتوانم صدای منطقه خودم را به گوش دیگران برسانم. اما وقتی وارد نشست شدم، انتظار داشتم شاهد کارهای تیمی بیشتری باشم. برخلاف دوره‌های قبلی که به ‌عنوان یک گروه، با هم‌فکری و همراهی یک طرح را طراحی و اجرا می‌کردیم، این بار بیشتر افراد به ‌صورت انفرادی عمل می‌کردند. این موضوع برای من کمی عجیب بود، چون واقعا احساس کردم اگر با هم و در قالب گروهی کار می‌کردیم، می‌توانستیم نتایج بهتری به ‌دست بیاوریم اما با این ‌حال، ارزش اصلی این نشست فرصتی بود که برای دیده شدن فعالیت‌ها و تبادل تجربیات فراهم شد.
* روایت برتر و دغدغه‌های جمعیتی
ما در تیم خود، روایت‌های مختلفی داشتیم و هر کس سعی می‌کرد بهترین تجربه‌اش را بازگو کند. انتخاب روایت برتر همیشه سخت است، چرا که هر کدام از ما تجربه‌های ارزشمندی داشتیم که هر کدام می‌توانست نمونه‌ای موفق باشد اما در نهایت روایت من درباره جمعیت و ضرورت توجه به آن به ‌عنوان یک معضل مهم کشور برگزیده شد.
تمرکز من روی مساله جمعیت بود؛ مساله‌ای که سال‌هاست رهبری بر آن تأکید دارند و من همواره تلاش کرده‌ام این دغدغه را به اطرافیانم منتقل کنم. وقتی برای سخنرانی وقت گرفتم، فقط 10 دقیقه فرصت داشتم اما می‌دانستم که باید از این زمان به بهترین نحو استفاده کنم. سعی کردم ابتدا مخاطبان را که بسیاری از حاضران، روحانیون و مبلغان بودند، متوجه اهمیت مساله جمعیت کنم؛ افرادی که توانایی تغییر نگرش مردم را داشتند و من می‌خواستم این دغدغه من، دغدغه آنها هم بشود.
* اقداماتی که فارس را به الگو تبدیل کرد
در «نشست شهید دارایی» از اقدامات گذشته‌مان گفتم؛ مثلا در زایشگاه‌ها برنامه‌هایی برای تکریم مادران اجرا کردیم یا «جشن همدم» که برای کودکان اجرا می‌شود تا حس خواهر یا برادری را در آنها تقویت کنیم. همچنین یکی دیگر از اقدامات ما، جهاد تبیین گفتمانی بود که در آن با حضور در جلسات اولیا و مربیان مدارس، به تبیین وضعیت جمعیتی کنونی کشور پرداختیم. در این جلسات، والدین را آگاه کردیم که ما الان در چه نقطه‌ای از بحران جمعیت قرار داریم و چرا با وجود شرایط اقتصادی سخت، همچنان فرزندآوری ضروری است. این گفتمان‌سازی و توضیح ریشه‌ای مساله جمعیت به زبان ساده و قابل فهم، باعث شد بسیاری از والدین نگاه‌شان به این موضوع تغییر کند و به اهمیت این موضوع پی ببرند. اینها فقط بخشی از کارهایی بودند که توانستند نتایج ملموسی را نشان دهند.
* توصیه به جوانان و زنان علاقه‌مند به کارهای اجتماعی
به خانم‌ها و جوانانی که علاقه‌مند فعالیت‌های اجتماعی و جهادی هستند و نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند، همیشه می‌گویم: نترسید! یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی که یاد گرفتم این بود که همیشه باید در کنار یک نفر که تجربه بیشتری دارد، باشیم. درست مثل قدیم که شاگردی کردن کنار استاد بخشی از یادگیری بود، امروز هم همین اصل پابرجاست.
یکی دیگر از نکات مهم این است که به دل کار بزنید. هیچ‌وقت نباید بترسید یا منتظر بمانید همه‌چیز ایده‌آل باشد. کار اجتماعی و جهادی همیشه پر از آزمون و خطاست و این دقیقا همان چیزی است که باعث رشد می‌شود. به همین دلیل هم همیشه به دیگران توصیه می‌کنم بقیه گروه‌ها و افراد موفق را رصد کنند؛ ببینند که آنها چطور فعالیت می‌کنند و از تجربه‌های‌شان درس بگیرند.
من خودم هیچ‌وقت یادگیری را متوقف نکردم. هرچند سال‌هاست در این عرصه فعالیت دارم ولی همین حالا هم در یک دوره آموزشی ثبت‌نام کرده‌ام. هر روز دارم گوش می‌دهم و یاد می‌گیرم. حتی وقتی فکر می‌کنی همه چیز را بلدی، باید خودت را به‌روز نگه‌داری، چون ممکن است حتی یک جمله از یک استاد، یک شاه‌کلید جدید برایت باشد. یادگیری هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و همین باعث می‌شود در مسیر خودت قوی‌تر و موفق‌تر باشی.
کار اجتماعی همین است؛ هر لحظه چیزی جدید یاد می‌گیری و هرچه بیشتر یاد بگیری، بیشتر می‌توانی به دیگران کمک کنی. وقتی این را بفهمی، آن وقت می‌بینی که حتی کوچک‌ترین قدم‌ها هم می‌تواند تأثیرات بزرگی داشته باشد.

Page Generated in 0/0078 sec