printlogo


کد خبر: 293083تاریخ: 1403/7/24 00:00
اخبار

اقتصاد انرژی باید اصلاح شود
وزیر نیرو گفت: عنوان کردن مسائلی همچون «انرژی ارزان» آدرس غلط دادن است و باید اقتصاد انرژی را در کشور اصلاح کنیم.
عباس علی‌آبادی در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران افزود: ایران کشوری است که در منابع اولیه انرژی اعم از تجدید‌پذیر و تجدید‌ناپذیر وضعیت خوبی دارد.
وی به رتبه دوم گازی ایران و رتبه چهارم آن در مقوله نفت و ذخایر شناخته‌شده آنها اشاره کرد و گفت: در مجموع این ذخایر رتبه نخست جهان را داریم و علاوه بر آن در منابع اولیه تجدیدپذیرها اعم از خورشیدی، بادی و آبی نیز وضعیت خوبی داریم.
علی‌آبادی ادامه داد: اگر چه درآمد نفتی ما سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است اما مصرف انرژی ما نزدیک ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که نکته مهمی است و باید در سیاست‌های انرژی کشور بازنگری کنیم.
***
بانک مرکزی فهرست ابربدهکاران را به‌روز‌رسانی کرد
بانک مرکزی بر اساس تکلیف قانونی فهرست ابربدهکاران و دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان ۲۷ بانک را به‌روزرسانی کرد.
بر اساس قانون بودجه، بانک مرکزی مکلف است اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط را به تفکیک هر یک از اشخاص شامل میزان پرداختی نرخ سود مدت بازپرداخت دوره تنفس وضعیت بازپرداخت و نوع و میزان وثیقه را 3 هفته بعد از پایان هر فصل منتشر کند.
طبق قانون بودجه، اطلاعات بنگاهداری بانک‌ها هم باید ظرف همین مدت به‌روز‌رسانی شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به درگاه بانک مرکزی و رفتن به بخش آمار و داده‌ها، قسمت «تسهیلات کلان جاری» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» اطلاعات مربوط را مشاهده کنند.
***
ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.
محمدرضا فرزین اظهار کرد: در دومین اجلاس رؤسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس در مسکو، توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم. ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما درباره اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم.
وی افزود: سیستم پرداخت بین کشورها براساس ارزهای محلی هم از موضوعات این جلسه بود. چین، روسیه و ایران به‌شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند.
فرزین گفت: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند، زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می‌کند.
***
افزایش میلیاردی مالیات املاک لوکس
بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، در مجموع برای ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ‌ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شده، رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان مالیات تعیین شد.
بر اساس گزارش آخرین وضعیت اخذ مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت موضوع بند «ع» تبصره ۶ قانون بودجه، سال ۱۴۰۲ از بین واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت گزارش شده توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها به سازمان امور مالیاتی، در مجموع ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ‌ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شده که رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان تعیین و به مالکان آنها از طریق پیامک اعلام شده است. سازمان مالیاتی اعلام کرد تاکنون مالکان ۵هزار و ۹۹۳ واحد مسکونی و باغ‌ویلای گران‌قیمت مشمول، حدود ۹۴ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجراست که اطلاعات لازم در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده و از طریق پیامک نیز به مالکان آنها اطلاع‌رسانی شده است.
***
سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور ۱۲ درصد است
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور حدود ۱۲ درصد است. محمود نجفی‌عرب دیروز در اختتامیه هفتمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: اتاق‌های بازرگانی وظیفه دارند صدای بخش خصوصی را در راستای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به دستگاه‌های حاکمیتی برسانند و با این اقدامات نسبت به افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کمک کنند. رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: در حال حاضر آمار دقیقی از سهم بخش خصوصی در اقتصاد وجود ندارد اما به نظر می‌رسد سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور حدود ۱۲ درصد است.

Page Generated in 0/0069 sec