printlogo


کد خبر: 293087تاریخ: 1403/7/24 00:00
اخبار

پزشکیان در دیدار مقام جمهوری باکو:
حضور بیگانگان در منطقه به صلاح نیست
مسعود پزشکیان پیش از ظهر دیروز در دیدار «شاهین مصطفی» معاون نخست‌وزیر جمهوری باکو بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک بین 2 کشور تأکید کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی 2 کشور، گفت: شما برادران ما هستید و گسترش روابط 2 کشور برای ما ارزش بسیاری دارد. وی بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری باکو تأکید کرد و اظهار داشت: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر را به صلاح کشورهای منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تأکید داشته و داریم. پزشکیان همچنین با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای تفاهمات میان 2 کشور، افزود: در دیدار مقامات سایر کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی منطقه هم تأکید کرده‌ام که باید امکانی را فراهم کنیم تا ارتباطات و مراودات میان مردم تسهیل شود. در همین راستا از تمام پروژه‌هایی که ارتباطات میان کشورهای اسلامی را بیش از پیش توسعه دهد، استقبال می‌کنیم. وی تاکید کرد: برای تقویت و ارتقای امنیت، برقراری آرامش و ارتباط بین کشورها، نیازی به دیوارکشی در مرزها نیست، بازارهای کشورهای اسلامی باید به روی یکدیگر باز باشد و تجار به راحتی باهم کار کنند.
***
امیر نصیرزاده:
رژیم صهیونیستی ضربات جبران‌ناپذیری دریافت کرده است
وزیر دفاع عنوان کرد: همانگونه که رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۶ از محور مقاومت شکست خورد، امروز نیز در بسیاری از حوزه‌ها ضرباتی جبران‌ناپذیر دریافت کرده است.
آیین آغاز سال تحصیلی 140.4-۱۴۰۳ دانشگاه‌ صنعتی مالک اشتر با حضور امیر عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جمعی از استادان، دانشجویان و مدیران این دانشگاه برگزار شد. امیر نصیرزاده در این مراسم با اشاره به مسائل منطقه اظهار کرد: همانگونه که رژیم صهیونیستی سال 2006 از محور مقاومت شکست خورد، امروز نیز در بسیاری از حوزه‌ها ضرباتی جبران‌‌ناپذیر دریافت کرده است. وزیر دفاع با بیان اینکه امروز انتظارات از دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر زیاد است، گفت: چشم امید کشور به دانشگاه‌هاست که با ارتباط‌گیری با صنعت و به کارگیری فناوری‌های جدید در رفع گلوگاه‌های صنعتی موثر عمل کنند و این مهم جز با برنامه‌ریزی، تلاش و کار جهادی انجام‌پذیر نیست. امیر نصیرزاده با بیان اینکه دانشگاه باید تولید علم کند، افزود: مقالات دانشجویان نباید تنها با معیارهایی که در خارج از کشور وجود دارد، سنجیده و داوری شود، بلکه نتایج این مقالات باید در خدمت توسعه صنعتی و جهت‌بخشی به علوم نوین در کشور استفاده شود. وزیر دفاع افزود: ما در جبهه حق و در مکتب امام حسین(ع) هستیم و باید با کار و تلاش 10 برابری دشمن را شکست دهیم و ان‌شاء‌الله عرصه را برای ظهور منجی عالم بشریت آماده کنیم.
***
عراقچی در عمان:
روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده است
وزیر امور خارجه گفت روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. دکتر «سیدعباس عراقچی» که به مسقط سفر کرده است، درباره مسائل منطقه و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا صحبت کرد. وی درباره سفر به عمان گفت: سفر به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است و رایزنی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد. آمادگی کامل برای هر سناریویی داریم ولی مسلما خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم. عراقچی افزود: در این موضوع با دوستان خود در عمان اشتراک نظر داشتیم و بحث‌هایی که با همتای خود در عمان داشتم، بسیار مفید و سازنده بود. وی در ادامه درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی ایفا کند. وزیر امور خارجه تصریح کرد: «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت شهید رئیسی نیز این موضوع وجود داشت که به «روند مسقط» معروف است». وی در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر  روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم، یا اینکه روند کار  چگونه باشد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: اینکه پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله! من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه. موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است. عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم. 
***
نبویان: رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین‌المجالس جهانی اخراج شود
نماینده مردم تهران در مجلس، در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست، گفت: پیشنهاد می‌شود رژیم صهیونیستی از عضویت در IPU اخراج شده و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود. حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود نبویان در کمیته دائم صلح و امنیت بین‌المللی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق و تعهدات آن ذیل معاهده NPT است. ایران یک عضو متعهد NPT است و به موجب موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین و گسترده‌ترین بازرسی‌های آژانس را میزبانی می‌کند.

Page Generated in 0/0072 sec