printlogo


کد خبر: 293108تاریخ: 1403/7/25 00:00
دور دنیا

عملیات‌های روز سه‌شبه حزب‌الله لبنان
حزب‌الله لبنان اعلام کرد تجمع نظامیان صهیونیست در پایگاه «المرج»، منطقه «خله ورده»، منطقه «السدانه» و «برکه النقار» در مزارع اشغالی شبعا را با موشک‌انداز هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان همچنین روز گذشته تصاویر عملیات خاص و پیچیده دوشنبه خود را که منجر به هدف قرار دادن پایگاه «رغویم» در منطقه بنیامینا واقع در جنوب شهر اشغالی حیفا شد منتشر کرد. حزب‌الله لبنان همچنین دیروز از ساقط کردن یک فروند پهپاد هرمس ۴۵۰ ارتش اسرائیل در آسمان جنوب لبنان به دست نیروی پدافند هوایی حزب‌الله خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین در ادامه از درگیری‌های سنگین در حومه شهرک عیتا الشعب و هدف قرار دادن 3 عراده تانک ارتش صهیونیستی که قصد پیشروی در خاک لبنان را داشتند خبر داد. نیروهای حزب‌الله لبنان همچنین در محور شرق رب الثلاثین با پشتیبانی حملات راکتی مانع پیشروی صهیونیست‌ها در خاک لبنان شدند. حزب‌الله لبنان با حملات راکتی خود شهرک‌ها و مناطق کریات یام و زوولون در شرق حیفا و منطقه نهاریا را هدف قرار داد.
***
نیروهای یونیفل لبنان را ترک نمی‌کنند
سازمان ملل متحد همزمان با حمایت اعضای شورای امنیت، بار دیگر تاکید کرد نیروهای پاسدار صلح این سازمان در لبنان (یونیفل)، در مواضع خود باقی خواهند ماند. یکی از مقامات سازمان ملل متحد همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به مقر‌های نیروهای پاسدار صلح این سازمان در لبنان تاکید کرد نیروهای یونیفل در مواضع خود در لبنان باقی خواهند ماند. در حالی ‌که شورای امنیت سازمان ملل درباره گلوله‌باران مواضع نیروهای یونیفل پس از درخواست اسرائیل برای خروج آنها از منطقه ابراز نگرانی کرده است، ژان پیر لاکروا، معاون دبیرکل سازمان ملل در فرآیند صلح تاکید کرد نیروهای یونیفل در مواضع خود در لبنان باقی خواهند ماند. لاکروا با اشاره به حمایت اعضای شورای امنیت از مأموریت یونیفل اعلام کرد تصمیم بر این است که نیروهای موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) به‌ رغم درخواست‌های ارتش اسرائیل برای تخلیه مکان‌های نزدیک به «خط آبی» که مرزهای لبنان و اسرائیل را جدا می‌کند، در همه مقر‌ها و مواضع خود باقی بمانند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست نیروهای یونیفل مستقر در خط آبی را فورا از منطقه خطر خارج کند و این ادعا را مطرح کرد که امتناع از تخلیه نیروهای یونیفل، ممکن است آنها را به گروگان حزب‌الله تبدیل کند، ادعایی که با توجه به هدف قرار دادن مستقیم نیروهای یونیفل توسط ارتش صهیونیستی با واقعیت همخوانی ندارد.
***
تجاوز هوایی مشترک آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
منابع رسانه‌ای روز سه‌شنبه از حمله آمریکا و انگلیس به مناطقی در استان «الحدیده» یمن و هدف قرار گرفتن مکرر شهر «اللحیه» خبر دادند. شبکه «المسیره» در این باره اعلام کرد: آمریکا و انگلیس امروز‌- دیروز‌- حمله تجاوزکارانه جدیدی را به خاک یمن انجام دادند. این رسانه یمنی گزارش داد: در این حمله، شهر اللحیه واقع در استان الحدیده، 4 بار هدف قرار گرفت. مناطق مختلف یمن بویژه استان الحدیده در ماه‌های گذشته آماج حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس بوده است. این حملات با هدف تحت فشار قرار دادن دولت ملی یمن به منظور توقف محاصره دریایی اعمال شده بر رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. آمریکا و انگلیس بامداد ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند. این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی ماه‌های قبل از آن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی یا  عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.
***
ابطال‌ پروازهای ایران‌ایر به اروپا
پیرو تحریم ناقض مقررات و معاهدات بین‌المللی هوانوردی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ماهان و ساها توسط شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی در روز دوشنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پروازهای مقاصد اروپایی خود را به دلیل اجتناب از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی، همچنین جلوگیری از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های داخل و خارج از کشور، ابطال کرد. در حال حاضر، اقدامات و پیگیری‌های لازم به منظور فراهم شدن انجام سفر مسافران مقاصد اروپایی تحت شرایط تحریمی ایجادشده از طریق دستگاه دیپلماسی کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و سایر نهادهای ذی‌ربط در دست اقدام است و نتایج حاصله به منظور بهره‌برداری ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
***
سفر نخست‌وزیر ایتالیا به لبنان
جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا که نیروهای کشورش بخشی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در لبنان را تشکیل می‌دهند، گفت به این کشور سفر خواهد کرد. در بحبوحه حملات اسرائیل به لبنان که اخیراً نیروهای حافظ صلح سازمان ملل هم هدف این حملات قرار گرفتند و زخمی شدند، جورجیا ملونی دیروز گفت قصد دارد به لبنان سفر کند و همچنین خواستار ضمانت‌های امنیتی برای نیروهای کشورش در آنجا شد. ملونی بدون اشاره به زمان دقیق سفرش به لبنان، در اظهاراتی در سنای این کشور گفت: «برنامه‌ریزی شده است تا به لبنان بروم و وزیر خارجه «تاجانی» در حال آماده ‌شدن برای رفتن به اسرائیل و فلسطین در هفته آینده است».

Page Generated in 0/0073 sec