printlogo


کد خبر: 293124تاریخ: 1403/7/25 00:00
توقف توزیع شیر رایگان در مدارس و درخواست از سازمان برنامه و بودجه
مدارس شیر ندارند

توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده است؛ مساله مهمی که کارشناسان سلامت تاکید دارند دولت و در ذیل آن سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را برای تامین این مواد مغذی کودکان اختصاص دهند، چرا که مصرف شیر برای کودکان به دلیل تاثیر‌گذاری آن بر حفظ سلامت، رشد، افزایش ضریب هوشی و استحکام اسکلتی دانش‌آموزان بسیار موثر است. این در حالی است که  ۶۲ هزار مدرسه سال گذشته از توزیع شیر رایگان برخوردار بودند. 
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ضمن اشاره به جزئیات تصویب سند امنیت غذایی و تغذیه، در عین حال گفت: توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده و از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم اعتبار مورد نیاز توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند. 
دکتر محمداسماعیل مطلق در «همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل» که دیروز در دانشگاه علوم ‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امنیت ‌غذایی از مسائل مهم کشور محسوب می‌شود، به نحوی که در «بند ۶ سیاست‌های کلی سلامت» و «بند ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» و «سیاست‌های کلی جمعیت» به موضوع امنیت غذایی تاکید شده است. 
وی در تشریح «امنیت غذایی» گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی همیشگی اقتصادی و فیزیکی تمام مردم به غذای کافی، سالم و مقوی با مطلوبیت اجتماعی‌- فرهنگی و بهره‌مندی تمام سلول‌های بدن از مواد مقوی و کافی برای دستیابی به زندگی سالم و فعال است. 
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: تحقق تامین پایدار غذای سالم، اقتدار غذایی، ارتقای سلامت تمام آحاد جامعه و افزایش امید به زندگی، مستلزم «فراهم کردن غذا و بذر غذایی»، «کاشت» و «تولید»، «تامین غذا» و «دسترسی فیزیکی»، «تامین سلامت بدن» و «بهره‌مندی سلولی از مواد غذایی» است. 
مطلق با بیان اینکه امید به زندگی در کشور افزایش یافته، توضیح داد: روزهای نخست انقلاب اسلامی، میزان امید به زندگی در زنان و مردان به ترتیب ۵۴ و ۵۶ سال بود و این در حالی است که میزان امید به زندگی اکنون در میان زنان و مردان کشورمان به ترتیب به ۷۸ و ۷۵ سال رسیده است. وی درباره ضرورت امنیت غذایی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی، زیربنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و از حلقه‌های مهم امنیت کشور به شمار می‌رود. 
نتایج مطالعات بیانگر این است که امنیت غذایی بر هزینه‌های بهداشت و درمان نیز اثرگذار است. مطلق ادامه داد: ناامنی غذایی باعث کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی می‌شود و روند توسعه کشورها را به مخاطره می‌اندازد. تحریم‌های غذایی، تغییرات اقلیمی و همه‌گیری بیماری‌ها می‌توانند خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه را افزایش دهند. 
وی با اشاره به اجرای برنامه نان کامل و توزیع شیر رایگان در مدارس توضیح داد: ۳ برنامه «نان کامل»، «توزیع شیر رایگان در مدارس» و «طرح کالابرگ الکترونیک» در راستای امنیت غذایی کشور اجرا شده است. 
امیدواریم این برنامه‌ها ادامه داشته باشد؛ در حال حاضر توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده و از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم اعتبار مورد نیاز توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند. 
مطلق گفت: ۶۲ هزار مدرسه سال گذشته از توزیع شیر رایگان برخوردار بودند و سازمان تامین اجتماعی با تامین منابع از محل‌های دیگر می‌تواند منابع اعتباری مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس را فراهم کند. 
دانش‌آموزان ۶۲ هزار مدرسه طی ۲ نوبت در هر هفته شیر رایگان دریافت می‌کردند و نتایج این طرح بیانگر این است که توزیع شیر رایگان بر سلامت آنها مثل چاقی و سوءتغذیه اثرگذار است. 
اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس سال آینده در بودجه لحاظ شد اما در سال جاری بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

Page Generated in 0/0068 sec