printlogo


کد خبر: 293128تاریخ: 1403/7/25 00:00
اخبار

تداوم همکاری ایران و باکو برای تکمیل خط ریلی آستارا - آستارا
مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری باکو برای تکمیل خط ریلی آستارا – آستارا، از امضای تفاهمنامه‌های گسترش همکاری‌های ریلی در آینده خبر داد.
به گزارش تسنیم، ذاکری در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا - آستارا با حضور روشن رستم‌اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان، اظهار کرد: راه‌آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی‌مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان ۲ کشور درباره خطوط ریلی، این همکاری‌ها ادامه یابد.
وی افزود: با توجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. 
ذاکری بیان کرد: باید حمل‌و‌نقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.
وی یادآور شد: در زمان حاضر در 5 نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده، امکان حمل 10 میلیون بار در سال از کریدور شمال - جنوب وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:  همچنین به صورت جدی با کشور روسیه درباره اتصال خطوط ریلی رشت - آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.
ذاکری گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی ۲ کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد. ما در این باره پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده‌ایم که کریدور جدید شمال - جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکید کرد: تعدادی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایرانی فعالیت‌های خوبی را شروع کرده‌اند که باید این اقدامات مثبت از سوی 2 کشور ایران و آذربایجان فعال‌تر شود. همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به 15 میلیون تن خواهد رسید. از شرکت‌های حمل و نقلی در کشور خواسته‌ایم کریدور شمال - جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت - آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.
***
ابطال‌ پروازهای شرکت‌ هما به مقاصد اروپایی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابطال‌ پروازهای شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مقاصد اروپایی خبر داد.
به گزارش ایرنا از سازمان هواپیمایی کشوری، «جعفر یازرلو» اظهار داشت: پیرو تحریم ناقض مقررات و معاهدات بین‌المللی هوانوردی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، ماهان و ساها توسط شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی در روز دوشنبه (۱۴ اکتبر ۲۰۲۴)، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پروازهای مقاصد اروپایی خود را به دلیل اجتناب از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی و همچنین جلوگیری از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های داخل و خارج از کشور، ابطال کرد.
وی افزود: در حال حاضر، اقدامات و پیگیری‌های لازم به منظور فراهم شدن انجام سفر مسافران مقاصد اروپایی تحت شرایط تحریمی ایجاد شده از طریق دستگاه دیپلماسی کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و سایر نهادهای ذی‌ربط در دست اقدام است و نتایج حاصله به منظور بهره‌برداری ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
دولت در صدور پروانه بهره‌برداری معادن تجدیدنظر کند
یک کارشناس با اشاره به کمبود بازرسان کار در بحث نظارت بر کارگاه‌ها بر لزوم استفاده از مکانیسم‌های جدید و کارآمد و کم‌هزینه‌تر و رفتن به سمت نظارت‌های الکترونیکی تاکید کرد و گفت: دولت در بازنگری و صدور پروانه بهره‌برداری معادن تجدیدنظر کند، زیرا فعالیت و بهره‌برداری برخی معادن‌ به لحاظ خسارت‌های زیست‌محیطی، عدم رعایت استانداردها، آسیب‌هایی که حین کار به نیروی کار وارد می‌شود و هزینه - فایده منافع ملی مقرون به صرفه نیست.
حمید حاج‌اسماعیلی درباره لزوم افزایش بازرسی کار و نظارت بر معادن کشور اظهار کرد: با وجود داشتن آیین‌نامه‌ها و مقررات زیادی که درباره رعایت حفاظت فنی و ایمنی و بهداشت و در کنار آن استانداردها در معادن داریم اما نتوانسته‌ایم شرایط مطلوب را برای فعالیت نیروی انسانی در معادن فراهم کنیم و همواره بحث ارزیابی و نظارت معادن به عنوان یک موضوع قدیمی و لاینحل باقی مانده است.
وی افزود: یکی از مشکلات اساسی این است که همه نظارت‌ها و بازرسی‌ها کارآمد نیست. از طرفی تعداد معادن زیاد و تعداد بازرسان کار کم است و دولت این محدودیت و معذوریت را برای استخدام نیروی کار بیشتر در بخش‌های بازرسی و نظارت دارد، بنابراین باید به دنبال راهکارهای دیگری باشیم و بحث استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای نوین در بخش بازرسی امروز بیش از هر زمان مورد نیاز است.
حاج‌اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ادغام معادن کوچک با یکدیگر وجود دارد یا خیر، گفت: ما بر اساس هزینه - فایده منافع ملی باید بحث بهره‌برداری از معادن را مد نظر داشته باشیم. شاید ادغام برخی معادن برای بخش خصوصی و پیمانکاران منفعت لازم را داشته باشد ولی به لحاظ منافع ملی و خسارت‌های زیست محیطی و در عین حال آسیب‌هایی که به نیروی کار حین کار وارد می‌شود، شاید به‌صرفه و مقرون به‌صرفه نباشد که این کار را انجام دهیم. دولت باید در صدور مجوزها و پروانه بهره‌برداری معادن بحث هزینه - فایده منافع ملی را مدنظر داشته باشد.

Page Generated in 0/0070 sec