printlogo


کد خبر: 293135تاریخ: 1403/7/25 00:00
سکوت تلخ جهان ورزش در قبال شهادت 450 ورزشکار فلسطینی و لبنانی
چشم‌بندی فیفا

بابک سرانی‌آذر: ورزش نمادی از صلح و همبستگی میان ملت‌ها بوده و میادین ورزشی مکانی برای نمایش روح انسانیت است اما در دنیای امروز، این روحیه توسط جنگ‌ها بی‌رحمانه به خاموشی گراییده است. در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان، بیش از 450 ورزشکار، مربی و داور در رشته‌های مختلف ورزشی به شهادت رسیده‌اند.
این جنایت‌ها تنها به جان‌های بی‌گناه محدود نشده، بلکه بیش از 40 میلیون دلار خسارت به زیرساخت‌های ورزشی غزه و لبنان وارد شده است. باشگاه‌هایی که روزگاری محل امید و تلاش جوانان این مناطق بودند، اکنون ویرانه‌هایی بیش نیستند. بیش از 40 باشگاه ورزشی به طور کامل نابود شده‌اند.
6 سالن و استادیوم بزرگ ورزشی که محل برگزاری خاطرات و پیروزی‌های بسیاری بودند، دیگر وجود ندارند. این فاجعه‌ انسانی و ورزشی، چالشی بزرگ را در برابر وجدان جهانیان قرار می‌دهد. سکوت سازمان‌های جهانی ورزشی در قبال این اتفاقات تلخ، مانند زخمی عمیق بر پیکر ورزش و جوانان آسیب‌دیده غزه و لبنان است.
فدراسیون‌های جهانی و فیفا که مدعی حفظ اصول جوانمردی و عدالت در ورزش هستند، در قبال این فجایع سنگین، واکنشی ملموس و جدی نشان نداده‌اند. آیا ارزش جان ورزشکاران و زیرساخت‌های ورزشی فلسطین و لبنان کمتر از دیگر نقاط جهان است؟ در دنیایی که تحریم‌ها و تنبیه‌های بین‌المللی به سرعت برای برخی تخلفات ورزشی اعمال می‌شود، سکوت برابر جنایت‌هایی که زیرساخت‌های ورزشی و جان انسان‌ها را هدف قرار داده است، بی‌عدالتی آشکار به نظر می‌رسد. این سکوت چه پیامی برای جوانان و ورزشکارانی دارد که آرزوهای‌شان زیر آوارهای جنگ مدفون شده است؟ فیفا و سایر نهادهای ورزشی باید بیش از این‌ به مسؤولیت خود عمل کنند. ورزش فقط به معنای دویدن در میدان نیست؛ ورزش یک زبان جهانی برای صلح و عدالت است. حالا که این زبان با حملات بی‌رحمانه خفه شده است، وظیفه همه نهادهاست که سکوت خود را بشکنند و با تحریم، حمایت خود را از ارزش‌های انسانی ورزش نشان دهند. باید یادآور شد تاریخ این جنایت‌ها را فراموش نخواهد کرد. خاطره 450 شهید ورزشکار و جوانانی که در جست‌وجوی عدالت و امید بودند، همواره زنده خواهد ماند. ورزش، باید صدای آنها باشد و عدالت، در میدان‌های جهانی ورزش جاری شود. آیا فیفا و دیگر فدراسیون‌های ورزشی جهان، این پیام را خواهند شنید؟
***
چشم‌ بستن فیفا بر نسل‌کشی اسرائیل
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای سومین ‌بار از تعلیق فوتبال اسرائیل در پرونده کشتار مردم غزه چشم‌پوشی کرد.
«کمیته ما بررسی می‌کند!»، این اظهارات عجیب جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بعد از جلسه چهارم فیفا برای صدور رای نهایی پرونده تعلیق فوتبال اسرائیل به خاطر کشتار مردم فلسطین است. فیفا در حالی از بررسی پرونده تعلیق اسرائیل چشم‌پوشی می‌کند که اسرائیل بیش از 42 هزار فلسطینی را که 70 درصدشان قربانیان زنان و کودکان بی‌دفاع بودند، به شهادت رسانده است. بررسی پرونده تعلیق فوتبال اسرائیل 6 ماه پیش با درخواست رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین کلید خورد. ایران، قطر، کویت، عراق، سوریه و لبنان پشتیبان‌های اصلی این درخواست فلسطینی‌ها بودند که بعد از آن تمام اعضای AFC به تحریم فوتبال اسرائیل رای دادند. سایت الکوره می‌نویسد که تشکیل کمیته بررسی پرونده از سوی فیفا بعد از یک سال کشتار مردم فلسطین و ورزشکاران غزه «خجالت‌آور» است. بر اساس گزارش الجزیره، تاخیر در صدور رای پرونده تعلیق فوتبال اسرائیل برای سومین بار نشان‌دهنده «نفوذ صهیونیست‌ها در فیفا» است. فیفا در حالی در یک سال گذشته از جنایات جنگی اسرائیل در نوار غزه چشم‌پوشی می‌کند که روسیه را بلافاصله بعد از جنگ علیه اوکراین از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم کرد. موشه زوارس، رئیس فدراسیون فوتبال اسرائیل درباره حکم بررسی فیفا می‌گوید که این درخواست فلسطینی‌ها «مسخره»، «سیاسی» و «جانبدارانه» است و اعضای فیفا نباید پرونده درخواست تعلیق فوتبال اسرائیل را بررسی کنند اما محمد فاتح، کارشناس فوتبال فلسطین می‌گوید که «نابودی تمام زیرساخت‌های ورزشی و کشتار بیش از 500 ورزشکار که 200 نفر» از آنها فوتبالیست بودند، «نقض آشکار قوانین فیفاست». سایت الکوره گزارش می‌دهد که تعلل فیفا در پرونده درخواست تعلیق فوتبال اسرائیل بیش از حالت عادی طول کشیده و فدراسیون فوتبال فلسطین این حق را دارد تا این مطالبه خود را در سازمان‌های بالادستی بین‌المللی مثل دادگاه حکمیت ورزش (CAS) دنبال و فیفا را مجبور به بررسی و صدور رای کند. 

 


Page Generated in 0/0075 sec