printlogo


کد خبر: 293140تاریخ: 1403/7/25 00:00
«وطن امروز» از علل عدم اجرای دقیق احکام قانون هوای پاک گزارش می‌دهد
قانون هوای پاک روی هوا
* نامه مجلس به دیوان محاسبات برای تعیین تکلیف ۷ همتی که قرار است به نوسازی خودروهای فرسوده تخصیص یابد

گروه اجتماعی: با وارونه شدن هوا در پی ورود به ماه‌های سرد سال هوای تهران دیروز نیز همچون روزهای گذشته در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. گویا آلودگی هوا دست از سر ساکنان کلانشهرها بویژه تهران برنمی‌دارد. آنطور که اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرده است طی 5 روز آینده به دلیل افزایش آلاینده‌ها کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. 
همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز اعلام کرد: میانگین کیفیت هوای پایتخت همچنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. روز گذشته «ذرات معلق کمتر از 2.5.۵ میکرون» با میانگین ۱۱۹ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون کیفیت هوای تهران 5 روز پاک، ۱۴۱ روز قابل قبول، ۶۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 2 روز ناسالم بوده است. حال با وجودی که چند سال از قانون هوای پاک می‌گذرد ولی متاسفانه با وجود این قانون هر سال شاهد آلودگی بیشتر هوا هستیم. طبق آمارهای موجود، آلودگی هوا سالانه باعث مرگ  بیش از 3۰ هزار نفر می‌شود. این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند و خسارات آلودگی هوا در ایران سالانه به میلیارد‌ها دلار می‌رسد. 
رئیس کمیته محیط‌ زیست کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره عدم اجرای دقیق قانون هوای پاک گفت: تا زمانی که دولت به الزامات مربوط به قانون هوای پاک و دستورالعمل‌های آن عمل نکند، نمی‌توان انتظار داشت تغییری در وضعیت کیفیت هوا رخ دهد.
سمیه رفیعی با بیان اینکه متاسفانه آیین‌نامه‌هایی در قانون هوای پاک تدوین شده است که باعث شده قانون بیشتر دور بخورد و عملیاتی نشود، اظهار داشت: مهلت گرفتن‌های مکرر ارگان‌ها و نهادهای موظف به اجرای قانون هوای پاک از سازمان محیط زیست باعث شده است قانون بدرستی اجرا نشود و منابع لازم برای عملیاتی شدن این قانون مهم که با سلامت مردم در ارتباط است تخصیص نیابد.
وی عامل اصلی آلودگی هوا را وجود خودروهای فرسوده دودزا در کشور دانست و افزود: فعالیت این نوع خودروها سهم بسزایی در آلودگی هوا دارد و باید از رده خارج شوند ولی از آنجا که توجهی به تامین اعتبار برای خروج این نوع خودروها نمی‌شود، نباید انتظار داشت آلودگی هوا در کشور بویژه کلانشهرها مهار شود.
رئیس کمیته محیط‌ زیست کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: منابعی که قرار است از محل واردات خودرو به این بخش تعلق گیرد، همچنان در صندوق خزانه وزارت صمت قرار دارد و صرف نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل بویژه اسقاط و خارج کردن خودروهای فرسوده  نمی‌شود.
رفعیی اظهار کرد: در این راستا نامه‌ای به دیوان محاسبات ارسال کرده‌ایم تا وضعیت 7 هزار میلیارد تومانی که از محل واردات خودرو باید صرف نوسازی خودروهای فرسوده شود، تعیین تکلیف شود و مشخص شود این پول کجاست.
رئیس کمیته محیط‌ زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا به ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، گفت: با گذشت ۷ سال از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک، تنها ۱۲ درصد احکام این قانون اجرایی شده است!
 وی ادامه داد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور‌ از 228 حکم مندرج در قانون هوای پاک تنها 28 حکم اجرا شده، در حالی که 138 حکم ناقص اجرا شده و 62 حکم نیز اصلا اجرا نشده است.
به هر حال آلودگی هوا از آن دست مشکلاتی است که حق حیات انسان را به خطر می‌اندازد؛ معضلی که در ایران و بویژه کلانشهرها دیگر هیچ مدیری را زیر سوال نمی‌برد. خودروهای غیر استاندارد، موتوسیکلت‌های از رده خارج، کارخانه‌های آلاینده، بنزین‌ و سوخت‌های فسیلی دست به دست این ورژن یا وارونگی هوا در فصل پاییز داده است تا آلودگی هوا در ایران سومین علت مرگ و میر باشد. 
رئیس پلیس راهور فراجا نیز دیروز در دویست‌وهفتادویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به عنوان میهمان ویژه حضور یافته بود، با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ میلیون جابه‌جایی در شهر تهران انجام می‌شود، افزود: در 6 ماه دوم سال شاهد افزایش ترافیک به علت فعالیت مراکز آموزشی و از سوی دیگر وارونگی هوا هستیم که در مجموع داستان پرقصه آلودگی هوا را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان در حوزه ترافیک در این کلانشهر ایجاد می‌کند و متاسفانه با این دست فرمانی که پیش می‌رویم به نظر نمی‌رسد در سال‌های آینده چیزی از این دغدغه کاسته شود. وی افزود: بی‌تردید هر تولیدی نیازمند مواد اولیه است و تولید یک حمل‌ونقل و ترافیک مناسب و مطلوب نیازمند مواد اولیه مناسب است تا به شرایط مطلوب همگان به لحاظ جابه‌جایی ارزان، ایمن، سریع و... دست یابیم. 
* دل‌تان را خوش نکنید!
بحث اجرای کم‌تاثیر قانون هوای پاک در کاهش آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها تا جایی است که رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز با کنایه به وضعیت آلودگی هوای پایتخت گفت: من دلم را خوش نکردم که اوضاع هوای این شهر خوب خواهد شد، شما هم نکنید! مهدی چمران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید تمام نهادهایی را که در بحث آلودگی هوا دخیل هستند جمع و یک بار دیگر مسؤولیت‌های‌شان را به آنها یادآوری کنیم. 
وی با بیان اینکه گوگرد گازوئیلی که در تهران توزیع می‌شود حداکثر ۵۰ ppm است، افزود: این گازوئیل در دیگر شهرها حتی بالای یکهزار ppm است؛ هیچ‌یک از نیروگاه‌های ما سوخت مازوت ندارند و با گاز کار می‌کنند، این اتفاقات رخ داده اما می‌توان افزایش تعداد خودروها بویژه پس از ایام کرونا را دلیلی دانست که به وضعیت قبل و استفاده بالا از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی دست پیدا نکرده‌ایم، از سویی وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کافی نیست و مردم با ازدحام مواجه هستند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وجود کاهش مصرف سوخت و افزایش کیفیت آن، تهران به دلیل شرایط جوی و عدم وزش باد به شهری آلوده تبدیل شده، این در حالی است که در گذشته باغ‌شهر و شهری خوش آب و هوا و مثال‌زدنی بوده است. 
به گفته چمران، راه‌حل‌های قانون هوای پاک باید ریز به ریز اجرایی شود تا به نتیجه برسیم، مهم‌ترین موضوع هم خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در شهر است، تاکسی‌های برقی جدید هم که هنوز با مشکل پرداخت مبلغ روبه‌رو هستند. 
وی با بیان اینکه شهرداری در حال تنظیم برنامه برای پرداخت تسهیلات بلندمدت‌تر و بیشتر برای رفع مشکل تاکسی‌های برقی است، گفت: شهرداری باید تلاش خود را انجام دهد و اتوبوس‌های برقی را نیز وارد کند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: وزارت نفت هم باید برای خرید تاکسی برقی کمک کند، در غیر این صورت کسی نمی‌تواند تاکسی برقی بخرد و اگر هم خریداری پیدا شود توان پرداخت مبلغ آن را ندارد، بنابراین امروز وضعیت خوبی در این بخش نداریم.

Page Generated in 0/0080 sec