printlogo


کد خبر: 293148تاریخ: 1403/7/26 00:00
دور دنیا

تأکید وزیر‌خارجه اردن بر توقف حملات اسرائیل به غزه و لبنان
ایمن صفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مجددا بر لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان تاکید کرد. ۲ طرف در این تماس تلفنی به بررسی تلاش‌ها برای توقف تنش‌های خطرناک در منطقه و رساندن کمک‌های بشردوستانه به صورت کافی و فوری به غزه و لبنان پرداختند. صفدی تاکید کرد توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه، گام نخست برای توقف تنش است. وزیر خارجه اردن خواستار توقف تنش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و ملزم کردن این رژیم به توقف تعرضات خود به اماکن مقدس در قدس و احترام به وضعیت تاریخی و حقوقی آن شد. وی همچنین خواستار ایجاد منطقه‌ای میان خط آبی و رود لیتانی در جنوب لبنان خالی از هر گونه افراد مسلح و تجهیزات جنگی و سلاح غیر از نیروهای ارتش لبنان و نیروهای یونیفل شد. درخواست صفدی در حالی مطرح شده است که نیروهای رژیم صهیونیستی تاکنون به هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند نبوده و با اشغال خاک کشورهای فلسطین، سوریه و لبنان به تجاوزات خود ادامه می‌دهند.
***
مخالفت قطر با استفاده از پایگاه‌ هوایی «العدید» برای حمله به کشورهای دیگر
محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر تصریح کرد کشورش حمله از پایگاه هوایی العدید علیه هر کشوری در غرب آسیا و خارج از آن را نمی‌پذیرد. آل‌ثانی با اشاره به تلاش قطر برای دستیابی به توافق آتش‌بس و خستگی‌ناپذیر بودن کشورش اعلام کرد هدف دوحه توقف تجاوز و خونریزی است اما در درجه اول، در مذاکرات، موانعی از جانب تل‌آویو وجود دارد. وی افزود دوحه امیدوار است شاهد موضع روشن و واضحی از جانب جامعه جهانی در راستای جلوگیری از تجاوزات رژیم صهیونیستی باشد. آل‌ثانی بیان کرد: هیچ انسان شریفی آنچه در غزه رخ می‌دهد را نمی‌تواند بپذیرد. 
***
تمدید تعلیق پروازهای برخی ایرلاین‌ها به سرزمین‌های اشغالی
تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند لغو یا تعلیق پرواز‌های خود به فلسطین اشغالی را تمدید می‌کنند. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از شرکت هواپیمایی «ویز ایر» مجارستان اعلام کردند این شرکت تمام پرواز‌های خود به اسرائیل را تا اواسط ژانویه سال آینده لغو کرد. این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند شرکت هواپیمایی آمریکایی «دلتا» نیز اعلام کرده است تا پایان مارس ۲۰۲۵ پرواز‌های خود به اسرائیل را از سر نخواهد گرفت. گفتنی است شرکت‌های هواپیمایی ایتالیایی آتا، لهستانی LOT و یک شرکت مشترک یونانی - اسرائیلی نیز پرواز‌های خود را به فلسطین اشغالی به حال تعلیق درآورده‌اند. تعلیق این پرواز‌ها در حالی است که در پی حملات موشکی اخیر حزب‌الله، فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی بن گورین در تل‌آویو مختل شده است.
***
موضع‌گیری نانسی پلوسی علیه نتانیاهو
رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی اذعان کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هیچ اعتقادی به صلح و راه‌حل دودولتی ندارد. «نانسی پلوسی» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس سابق آن، روز چهارشنبه در سخنانی گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به ‌هیچ ‌وجه اعتقادی به صلح در خاورمیانه نداشته و به همین دلیل راه‌حل دودولتی هرگز محقق نخواهد شد. وی که طی نشستی در اندیشکده چتم هاوس در لندن صحبت می‌کرد، افزود: «آمریکا همواره از اسرائیل حمایت می‌کند و آنها همپیمانان ما هستند و ارزش‌های‌مان را طبق منافع راهبردی ملی شریک هستیم اما معتقدم نتانیاهو هیچ اعتقادی به صلح یا راه‌حل دودولتی ندارد». پلوسی گفت: «ما همواره از اسرائیل حمایت می‌کنیم اما نه با این تعداد کشتار زیاد انسان‌ها و کاملا واضح است که اسرائیلی‌ها احتیاط‌های کافی را برای جلوگیری از کشته‌ شدن غیرنظامیان در جنگ‌های مستمر خود در منطقه اتخاذ نمی‌کنند».
***
استقرار سامانه تاد در سرزمین‌های اشغالی موقت است
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد استقرار سامانه پدافند هوایی تاد در اسرائیل، اقدامی موقت با هدف دفاع از آن در صورت حمله مجدد ایران است. ژنرال جان کربی در ادامه گفت: «استقرار سامانه تاد در اسرائیل با هدف تقویت دفاع آن بوده و به دنبال کشیده شدن به درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر نیستیم». سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: «اجزای سکوهای پرتاب سامانه تاد به همراه تیمی از نیروهای آمریکایی روز دوشنبه وارد اسرائیل شدند». شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد یکصد نظامی ارتش آمریکا برای کار با سامانه دفاع موشکی تاد در سرزمین‌های اشغالی مستقر شدند.
***
آژیر خطر ۲۸ هزار و ۵۸۱ بار در فلسطین اشغالی به صدا درآمد
روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه، جدیدترین آمار از تعداد دفعات به صدا درآمدن آژیرهای خطر در فلسطین اشغالی از آغاز توفان ‌الاقصی را اعلام کرد. طبق این گزارش، از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا همین هفته پیش (پس از گذشت ۳۷۰ روز از جنگ)، از بیم شلیک موشک‌ها و پهپادها از غزه، لبنان، ایران، یمن، عراق و سوریه، ۲۸ هزار و ۵۸۱ بار آژیرهای خطر در سراسر فلسطین اشغالی به صدا درآمده است. روزنامه هاآرتص در ادامه نوشت: از این میزان، آژیرهای خطر ۱۱ هزار و ۱۵۹ بار برای موشک‌ها و پهپادهای غزه، ۱۲ هزار و ۵۳۱ بار برای موشک‌ها و پهپادهای لبنان، ۴ هزار و ۳۸۴ بار برای ایران، ۴۱۸ بار برای یمن، ۶۰ بار برای سوریه و ۲۹ بار برای عراق به صدا درآمدند. بنا بر این گزارش، شهرک کریات شمونا با ۴۲۵ بار به صدا درآمدن آژیر خطر، بیش از هر منطقه دیگری، شاهد حملات موشکی و پهپادی محور مقاومت بود.

Page Generated in 0/0061 sec