printlogo


کد خبر: 293180تاریخ: 1403/7/26 00:00
وزیر دفاع اخبار تحویل سامانه «تاد» از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی را در راستای جنگ روانی دشمن دانست
تاد قدیمی!

گروه سیاسی: امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌گوید سامانه آمریکایی «تاد» جدید نیست و اخبار پیرامون تحویل آن از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی در راستای جنگ روانی است. او که دیروز در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: مشکل خاصی نیست! جنگ روانی دشمن است. 
امیر نصیرزاده در پاسخ به این سوال که آیا موشک‌های ما می‌تواند از سامانه تاد که قرار است آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد عبور کند، گفت: سامانه تاد یک سامانه ضدبالستیک است و موضوع جدیدی هم نیست و قبلا هم بوده است. وی افزود: ما اینها را بیشتر در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی نیست. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین گفت: «تهدیدهای رژیم صهیونیستی همیشه وجود داشته و چیز جدیدی نیست و همواره چنین تهدیدهایی از سوی آنها مطرح بوده است».
پیش‌تر نیز برخی گزارش‌ها اذعان داشتند رژیم صهیونیستی از سال‌ها قبل نمونه‌هایی از سامانه تاد را در اختیار داشته است. در همین باره تصاویری منتشر شد که مربوط به سال 2019 بود و نشان می‌داد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سامانه‌های تاد مستقر در اسرائیل بازدید می‌کند. به این معنی که اسرائیل حداقل 5 سال قبل از آنکه ایران در 2 عملیات «وعده صادق 1و2» ضربات دردناکی به آن وارد کند، در کنار سیستم ضدبالستیک ختس (پیکان) و دیگر لایه‌های پدافند دفاعی، از سامانه تاد نیز بهره می‌برده است. اخیرا نیز در «وطن امروز» گزارشی را در همین باره منتشر کردیم. در آن گزارش آمده بود: «این نخستین‌بار نیست که سامانه تاد در منطقه مستقر می‌شود تا پدافند علیه عملیات‌های محور مقاومت انجام دهد. پیش از این کشورهای عربستان، امارات و ترکیه میزبان و خریدار این سامانه پدافندی آمریکایی بوده‌اند و همچنین در ناوگان دریایی ارتش آمریکا در منطقه بارها از سامانه تاد استفاده شده است و نیروهای مقاومت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بخوبی با این سامانه آشنایی دارند».
تاد (THAAD) که مخفف «Terminal High Altitude Area Defense» (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) است، سیستم دفاع موشکی ایالات متحده بوده که می‌تواند موشک‌های بالستیک با برد کوتاه، میان‌برد و بردبلند را هم در داخل جو و هم خارج از جو در مرحله نهایی پرواز (یا هنگام سقوط به سمت هدف) رهگیری کند. 
سامانه دفاع ضدموشکی تاد ساخت کارخانه لاکهید مارتین است که سال ۲۰۰۸ رسماً وارد خدمت در ارتش آمریکا شد. این سامانه از چهار جزء اصلی شامل رادار 2 TPY، مرکز فرماندهی و کنترل،‌ پرتابگرها و موشک رهگیر تشکیل شده است. رادار این سامانه قادر است از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری اهداف را کشف کند و برد موشک این سامانه نیز ۲۰۰ کیلومتر است و از یک موتور راکتی سوخت جامد با نازل متحرک بهره می‌برد که سرعت این موشک را به ۸ ماخ می‌رساند. 
هر آتش‌بار سامانه تاد معمولا از 6 تا 8 پرتابگر تشکیل می‌شود که هر کدام قادر به شلیک ۸ موشک هستند. به این ترتیب یک آتش‌بار سامانه تاد توانایی شلیک ۶۴ موشک را دارد، بارگذاری مجدد هر پرتابگر نیز ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
عملکرد سامانه تاد نیز مانند سایر سامانه‌های پدافندی است، یعنی پس از آنکه رادار هدف را کشف و محل مناسب برای برخورد با آن را بر اساس سرعت،‌ ارتفاع و مسیر حرکت آن محاسبه کرد، اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل سامانه می‌دهد و این مرکز هم بهترین پرتابگر را برای درگیری با موشک مهاجم انتخاب و دستور شلیک را صادر می‌کند و همچنین اطلاعات لازم برای هدایت موشک را تا لحظه برخورد به آن منتقل می‌کند. اما آیا تاد می‌تواند موشک‌های هایپرسونیک ایران را رهگیری کند؟ آنطور که امیر نصیرزاده می‌گوید: «تاد سامانه جدیدی نیست و از قبل هم بوده» و در عملیات «وعده صادق1و2» مجموع پدافند هوایی دشمن اعم از اسرائیل، آمریکا، انگلستان، فرانسه و چند کشور منطقه نتوانستند دفاع موثری در برابر موج حملات ایران داشته باشند. لذا به نظر می‌رسد پاسخ سوال پیرامون پیروز زورآزمایی تاد با هایپرسونیک‌های ایران از پیش داده شده است. 
در همین باره چند روز پیش سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان به آمریکا هشدار داد: «اکنون صرفا جان نیروهای خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر قرار می‌دهد» و قرار نیست این سامانه‌ها اتفاق خاص دیگری را در میدان عمل رقم بزنند. 
اما اگر بخواهیم نظر کارشناسان کشورهای غربی و بویژه آمریکا را درباره قابلیت‌های سامانه ضدبالستیک تاد جویا شویم، خوب است نگاهی به گزارش سایت «دیفنس‌نیوز» داشته باشیم. این سایت سال گذشته در مقاله‌ای عنوان کرده بود وزارت دفاع آمریکا به کنگره این کشور گزارش داده است توسعه موشک‌های هایپرسونیک توسط چین یک تهدید‌ جدی است و خواستار تخصیص بودجه بیشتر برای توسعه سامانه پدافندی ضد موشک‌های بالستیک شده بود. بر اساس برآورد پنتاگون، آنها قادر نخواهند بود تا سال 2034 به سامانه پدافندی برای مقابله با موشک‌های هایپرسونیک دست یابند. حال به‌نظر می‌رسد تا سال 2034 سامانه پدافندی‌ای که بتواند مقابل موشک‌های هایپرسونیک مقاومت کند وجود نخواهد داشت و استقرار سامانه تاد در اسرائیل کمک چندانی به رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0054 sec