printlogo


کد خبر: 294148تاریخ: 1403/7/28 00:00
دور دنیا

مواضع نخبگان مصری درپی شهادت رهبر دلیر مقاومت فلسطین
سران عرب! از حسادت شهید قهرمان، یحیی سنوار بمیرید!
محمود القیعی*: دانشگاه الازهر[قاهره] اعلام کرد عزادار «شهدای قهرمان مقاومت فلسطین» است که به دست جنایتکار صهیونیسم به شهادت رسیدند که در سرزمین عربی ما دست به اشغال، تصرف، ویرانی، فساد و  کشتار ‌زده است؛ کشورهایی که در اراده و توانایی و تفکر فلج شده‌اند، حال آنکه جامعه جهانی هم  غوطه‌ور در سکوتی همانند سکوت مردگان در قبرستان‌هاست و حقوق بین‌الملل، ارزشش حتی به اندازه جوهری که با آن نوشته شده نیز نیست.
الازهر پنجشنبه در بیانیه‌اش تایید کرد شهدای «مقاومت فلسطین» مبارزان واقعی مقاومت بودند که دشمن خود را به وحشت انداختند و ترس و وحشت را در دل آنها فرو بردند. دشمن برای دروغ بافی تلاش می‌کند و تصویری فریبکارانه از آنها می‌سازد، در حالی که این مبارزان بر خاک میهن خود پافشاری کردند تا اینکه در حال دفع دسیسه و تجاوز دشمن و دفاع از خاک خود و ما به شهادت نائل آمدند. این مساله اعراب و مسلمانان در شرق و غرب زمین است.
الازهر همچنین علیه تعمیم توصیف جوانان و مبارزان ما به عنوان تروریست صحبت و تاکید کرد مقاومت و دفاع از وطن و خاک و آرمان و مرگ در راه آن افتخاری است که هیچ مابه‌ازایی ندارد. شاید این موضع گامی رو به جلو نسبت به عقب‌نشینی‌های قبلی نهادهای مذهبی [سنی] درباره ایثار در مقابل غاصبان باشد اما تعجب می‌کنم چرا بیانیه دیروز الازهر خالی از ذکر نام شهید قهرمان یحیی سنوار بود؟
هر کس که الازهر را دوست دارد و جنبه‌های مثبت تاریخ آن را در کنار مبارزات مصری‌ها و همه مردم علیه استعمار، استبداد، فساد و فقدان آزادی و عدالت اجتماعی قدردان است، باید از جناب احمد آل شیخ، رئیس الازهر این را مطالبه کند. چرا نام سنوار در بیانیه شما نادیده گرفته شد؟ عبدالعظیم حماد، مدیرمسؤول پیشین روزنامه‌های مصری الاهرام و الشروق نیز به نوبه خود افاضه کلام کرده  که به‌رغم اندوه عمیق از شهادت یحیی سنوار و پیش از او محمد ضیف، هنیه، نصرالله و همه شهدا و به‌رغم حمایت و احترامش به مقاومت، ما نیازمند تفکری جدید هستیم و اینکه بدانیم در این مرحله جدید اسرائیل همه منابع و مراکز را از بین می‌برد. یعنی این تحمیل به اصطلاح صلح اسرائیل است تا کل منطقه به حیاط خلوت منافع راهبردی و اقتصادی آن تبدیل شود. حماد گفته همه اینها با استقبال آشکار و پنهان اکثر دولت‌های عربی انجام می‌شود ولی خاطرنشان کرده امید در دل مردم باقی است. در همین زمینه، دکتر علیا المهدی، رئیس سابق دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی قاهره نیز درباره شهادت سنوار، این رهبر دلیر اظهار داشت: «مردان اینگونه می‌میرند... با شجاعت و در میدان جنگ... نه در دژها و برج‌ها. خداوند او را بیامرزد و شهید بداند». بشنوید اما از دکتر محمد مدبولی، استاد و رئیس پیشین مرکزی آموزش حلوان مصر و وزیرمختار سابق اتحادیه کشورهای عربی. وی خطاب به سران عرب گفت: «آیا حسادت شما را نمی‌کشد وقتی می‌بینید میلیون‌ها نفر از سر عشق عکس رهبران شهید را بلند می‌کنند، در حالی که عکس شما را از سر نفرت و به خاطر زور بالا می‌برند؟» فرقلی طه، دستیار پیشین  وزیر خارجه مصر نیز به نوبه خود پرسید: «آیا رهبر عربی در حال حاضر وجود دارد که بتوانیم هنگام مرگ او عزاداری کنیم؟» و خود پاسخ داد: «من برای آن دلیلی نیافتم. نه به خاطر کار، نه عشق، نه شکل و نه موضوع... و اینها اموری است که دلایل دنیوی خود را دارد. سوگواری اما مربوط به دل‌هایی است که از خود بی‌خود شده‌اند».
ستون‌نویس روزنامه رای‌الیوم *
***
واکنش حماس و جهاد اسلامی به عملیات استشهادی مرز اردن
حماس به عملیات ضدصهیونیستی در مرز فلسطین اشغالی و اردن واکنش نشان داد. جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات تیراندازی قهرمانانه در نزدیکی مرز فلسطین و اردن تحول مهمی در نبرد توفان الاقصی است و در راستای واکنش طبیعی جهان عرب و اسلام به جنایات وحشیانه اشغالگران در غزه و کرانه باختری و عرصه‌های درگیر است. حماس بیان کرد: این عملیات تاکیدی بر این است که نبض تپنده ملت‌های عرب آزاده متوقف نخواهد شد و همواره حامی ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در برابر جنایات اشغالگران است. این عملیات در واقع دنباله عملیات قهرمانان اردنی و شرافتمندان امت اسلامی و همه آزادگانی است که تفنگ‌های خود را به سمت اشغالگران گرفته‌اند و با خون‌های پاک خود صحنه‌های کم‌نظیری را خلق می‌کنند. در بیانیه حماس آمده است: از ساکنان کرانه باختری و قدس اشغالی می‌خواهیم راه مقاومت را ادامه دهند و عملیات بازدارنده علیه اشغالگران انجام دهند تا تاوان جنایات متوالی‌شان را علیه ملت ما و جهان عرب و اسلام بدهند. در بیانیه جهاد اسلامی فلسطین آمده است: این عملیات واکنشی طبیعی به جنایات اشغالگران و طرح‌های آنها برای هدف قرار دادن امت اسلامی و ارتکاب جنایات علیه ملت‌های منطقه است. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است: این عملیات درست‌ترین تعبیر از وجدان ملت اصیل اردن در یاری مساله فلسطین و مقدسات آن است. کمیته مقاومت فلسطین نیز به عملیات ضدصهیونیستی در نزدیکی بحرالمیت واکنش نشان داد و آن را واکنشی عادی به جنایات صهیونیست‌ها دانست. کمیته مقاومت فلسطین طی بیانیه‌ای عملیات تیراندازی در جنوب بحرالمیت در نزدیکی مرز اردن را مورد تمجید قرار داد.

Page Generated in 0/0057 sec