printlogo


کد خبر: 294149تاریخ: 1403/7/28 00:00
یحیی سنوار، رهبر سیاسی حماس و فرمانده اسطوره‌ای مقاومت غزه در رویارویی قهرمانانه با اشغالگران صهیونیست به شهادت رسید
رستاخیز فلسطین
ولادت: ۷ آبان ۱۳۴۱ خان‌یونس، نوار غزه شهادت: 26 مهر 1403 رفح، نوار غزه

گروه بین‌الملل: بعدازظهر دیروز سرانجام جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، با انتشار بیانیه‌ای رسمی شهادت یحیی سنوار، رهبر سیاسی خود و فرمانده اسطوره‌ای مقاومت غزه را تایید کرد.
نخستین بار منابع ارتش صهیونیستی، در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه، خبر به شهادت رساندن این مبارز قهرمان را در عملیاتی نظامی در خط مقدم جبهه جنوبی نوار غزه رسانه‌ای کردند؛ عملیاتی که در تل‌السلطان در شمال شهر رفح انجام شد و به اعتراف خود صهیونیست‌ها، برخلاف تلاش‌های قبلی متعدد و ناکام آنها برای ترور این فرمانده اسطوره‌ای فلسطینی، این بار آنها کاملا اتفاقی به روی 3 مبارز حماس، داخل یک ساختمان نیمه‌ویرانه در چند قدمی خود آتش گشودند. حتی فیلمی که  ارتش صهیونیستی به واسطه پرواز یک کوادکوپتر تجسسی از آخرین لحظات حیات شهید سنوار منتشر کرده، نشان می‌دهد او با وجود قطع دست راست خود - و بستن سیم مفتولی به بازویش برای جلوگیری از خونریزی - تا دم مرگ بر خاک غزه و نه داخل تونل‌ها در مقابل اشغالگران اسلحه به دست داشته و جنگیده است.
دیروز ابتدا خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی تلویزیونی شهادت مافوق خود در نوار غزه را تایید کرد.
سپس جنبش حماس در بیانیه‌ای بر این موضوع تاکید کرد که شهید سنوار در میدان نبرد و سلاح به دست با نیروهای اشغالگر رودررو شد و در خط مقدم جنگ بود و از سرزمین و مقدسات خود دفاع کرد و سربلندانه به شهادت رسید.
در بیانیه روز جمعه مقاومت اسلامی فلسطین آمده است: «حماس در نهایت عزت و کرامت و افتخار شهادت مجاهد و رهبر بزرگ شهید یحیی سنوار «ابو ابراهیم» رئیس دفتر سیاسی حماس و فرمانده نبرد توفان الاقصی را به ملت فلسطین، امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت می‌گوید. شهید سنوار زندگی خود را وقف فلسطین کرد و در نهایت جان خود را هم در راه خدا و آزادسازی فلسطین فدا کرد».
اگرچه تاکنون تنها منبع روایت آخرین لحظات مبارزه این مرد بزرگ، ارتش اسرائیل و رسانه‌های تحت امرش هستند اما از آنجا که سنوار برای صهیونیست‌ها تبدیل به یک دشمن افسانه‌ای شده و در تاریخ جنگ‌های آنها جایگاه اصلی را بازی می‌کرد، می‌توان باور کرد که آنها در این مورد دست‌کم به خود دروغ نمی‌گویند. 
به گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت، سنوار همراه با 4 مبارز دیگر حماس در یک ساختمان در تل‌السلطان در شمال شهر رفح در مقابل نیرو‌های پیاده‌نظام و زرهی اسرائیلی موضع گرفته بودند. ابتدا یک تانک این موضع را هدف گرفت که باعث شد رهبر حماس دستش را از دست بدهد. به نظر می‌رسد در موج نخست حمله هر 4 همراه او شهید شده باشند. با این حال باز هم نظامیان پرتعداد صهیونیست جرأت نکردند با ابوابراهیم رودررو شوند، چرا که سنوار با همان یک دست سالمش 2 نارنجک به سمت‌شان پرتاب کرد که باعث مجروحیت احتمالی چند نفر از آنان شد. ناچار یک پهپادFPV به داخل ساختمان فرستادند که سنوار در حالی که نیمه‌جان بود به سوی آن چوبی پرتاب کرد. گفته می‌شود نبرد سنوار نیمه‌جان با مهاجمان حدود یک ربع طول کشید. در نهایت یک موشک دوش پرتاب دقیق به موضع او شلیک شد که باعث شهادتش شد. از تصاویر مربوط به پیکر بی‌جان او در میان آوار ساختمان چنین برمی‌آید که چند ترکش بزرگ به پیشانی او اصابت کرده است.
صهیونیست‌ها وقتی بالای سر پیکر او رسیدند و نخستین عکس‌ها را به مرکز فرستادند از احتمال اینکه به فرمانده بزرگ حماس دست یافته‌اند مبهوت شده بودند. آنها بلافاصله در همان محل انگشت دست چپ او را برای آزمایش دی‌ان‌ای بریده و  سپس پیکر شهید را به داخل فلسطین اشغالی انتقال دادند.
* رهبری تیزهوش و  سرسخت‌تر از سنگ
بدین ترتیب رئیس دفتر سیاسی حماس که همزمان ریاست این جنبش در نوار غزه و سمت فرماندهی ارشد جنگ با اشغالگران اسرائیلی را در این منطقه بر عهده داشت، حدود 2 ماه و نیم پس از شهادت سلف خود اسماعیل هنیه و رهبری بر کل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در این مدت، به سایر شهدای بزرگ مقاومت پیوست.
صهیونیست‌ها که سال‌ها عقده حذف این دشمن قسم‌خورده و شکست‌ناپذیر خود را داشتند، بلافاصله پس از انتشار نخستین اخبار درباره شهادت سنوار، جشن گرفتند. این واقعه چنان اهمیتی برای جهان داشت که واشنگتن، لندن، مسکو و پکن در کمتر از یک شبانه‌روز به اشکال مختلف درباره آن موضع گرفتند. طبیعی بود که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از مرگ مردی که یک‌تنه پرچم مقاومت غزه را در مقابل تجاوز بی‌حد و حصر صهیونیست‌ها برافراشته نگاه داشته بود، خوشحال شده و فورا آن را به عنوان یک دستاورد در منطقه برای منافع خود و رژیم جنایتکار اسرائیل جلوه دهند. در مقابل سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه و سخنگوی وزارت خارجه چین، حتی پیش از تایید رسمی شهادت سنوار، این رخداد را نگران‌کننده و در راستای ادامه فاجعه انسانی در غرب آسیا و تبعات آن برای مردم غیرنظامی در نوار غزه و لبنان خواندند.
این اظهارات همچنین واکنش‌های مهم رسانه‌های مستقل بین‌المللی که عملا به تمجید سرسختی و رشادت این اسطوره مقاومت پرداختند، اهمیت نقش او را در میانه نبردی که همه مسائل جهان را معطوف به خود کرده، نشان داد.
شبکه یورونیوز، ارگان اتحادیه اروپایی در گزارشی، سنوار را «رهبری سرسخت‌تر از سنگ» توصیف کرد.
به گزارش این شبکه، سنوار از دوران کودکی در سختی و مشقت ناشی از ظلم اسرائیل بر مردم غزه بزرگ شد و در تمام سطوح مبارزه با اشغالگران آبدیده شد. 4 روزنامه‌نگار و سه مقام حماس گفته‌اند فهم سنوار از سختی‌ها و واقعیت‌های بی‌رحمانه زندگی روزمره در غزه، باعث شده بود او از سوی مردم خود بخوبی پذیرفته شود و مردم با او احساس راحتی کنند. 
همین امر باعث شد او پس از آزادی در جریان تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی، به رهبر طبیعی مقاومت در این منطقه تحت محاصره تبدیل شود.
به گفته نبیه عوضه، یکی از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی چپ‌گرای لبنان که در زندان با سنوار هم‌بند بود، او چنان تیزهوش بود که جاسوس‌های نفوذی شین‌بت (سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل) را شناسایی می‌کرد.
همچنین مایکل کوبی، یکی از مقامات سابق شین‌بت که سنوار را ۱۸۰ ساعت در زندان بازجویی کرده بود، قدرت شخصیت و رهبری او را می‌ستاید.
به گفته کوبی، سنوار زمانی که ۲۸ یا ۲۹ ساله بود در پاسخ به سوال او مبنی بر اینکه چرا تاکنون ازدواج نکرده، گفته بود: «حماس همسر من است، حماس فرزند من است. حماس برای من همه چیز است». البته او پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۱ ازدواج کرد و سه فرزند دارد.
***
راز سلاح سنوار
نوامبر ۲۰۱۸ گروهی از تکاوران سایرت متکل ارتش اشغالگر اسرائیل برای ترور فرماندهان قسام وارد نوار غزه شدند. عملیات‌شان شکست خورد و یکی از تکاوران که از اعراب اسرائیلی بود به نام محمود خیرالدین به هلاکت رسید. اسلحه‌ای که در لحظه شهادت یحیی سنوار در کنار او یافت شد همان سلاح غنیمتی خیرالدین بود.
***
لبخند ماندگار سنوار تحقیر ابدی اسرائیل
یحیی سنوار، نویسنده، داستان‌سرا، مترجم، رمان‌نویس، مجاهد، آزاده، جانباز، رهبر و اسطوره شهید فلسطینی، بعد از ۴۵ سال مبارزه بی‌وقفه با اشغالگران قدس، بر همان خاک سرزمین مادری‌اش به شهادت سلام کرد. این مرد جزو معدود اسطوره‌های دنیای معاصر است که همواره در سایه شهادت زیست و در عین حال بارها و بارها مرگ را شکست داد. افسانه‌ای‌ترین خاطره‌ای که تا پیش از حماسه شهادتش از او ماندگار شد، تحقیر تروریست‌های اسرائیلی متعاقب هدف قرار دادن منزلش بود. 26 اردیبهشت ١۴٠٠ ارتش رژیم صهیونیستی در جریان جنگ رمضان (2021) اقدام به شناسایی دقیق و هدفگیری منزل شخصی او به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه  در خان‌یونس کرد. اسرائیلی‌ها مطمئن بودند پس از چندین‌بار خوردن تیرهای‌شان به سنگ، این بار دیگر یحیی سنوار را ‌زده و فرمانده میدانی اصلی مقاومت فلسطین را خنثی کرده‌اند. رسانه‌های عبری نیز چند روز موضوع ترور موفق سنوار را در بوق و کرنا کردند اما ناگهان یک روز صبح همگی مبهوت شدند، وقتی تصویر تاریخی او را با ژستی فاتحانه بر ویرانه‌های همان منزل ویران‌شده در جنوب نوار غزه مشاهد کردند. سنوار روی مبل خانه‌اش نشسته بود و لبخند معنادارش را به نشانه تحقیر صهیونیست‌ها تحویل‌شان می‌داد.  این قاب اگرچه سنوار را در حالات معروف همیشگی‌اش حین فرماندهی و رزم و خطابه نشان نمی‌دهد و در عوض این رهبر بزرگ مقاومت را ظاهرا در حال آسایش با لبخندی دلنشین تصویر می‌کند اما بی‌تردید، به خاطر داستانی که پشت سر خود دارد، ماندگارترین تصویری است که تا قبل از انتشار تصاویر پیکر شهیدش در حال رزم مستقیم در خط مقدم جهاد با صهیونیست‌ها به ثبت رسیده بود. اواسط مرداد، پس از آنکه سنوار به عنوان رهبر کل حماس انتخاب شد، آن تصویر باشکوه از او در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب وسیعی یافت.  به عنوان مثال نیویورکر، مشهورترین هفته‌نامه ادبی آمریکا و جهان با انتشار قاب کامل این عکس روی جلد یک پرونده مفصل 14 صفحه‌ای با عنوان «یادداشت‌هایی از زیر زمین»، به زندگی افسانه‌ای این مجاهد فلسطینی پرداخت؛ موضوعی که محبوبیت و جذابیت شخصیت و اسطوره سنوار را برای جامعه نخبگان آمریکا نشان می‌داد. در ویژه‌نامه نیویورکر، علاوه بر وجه مبارزاتی و نظامی سنوار، به میراث انسانی و ادبی او نیز پرداخته شده بود. از جمله اینکه او خالق اشعار و آثار ادبی به زبان عربی  بوده و به زبان‌های انگلیسی و عبری نیز تسلط دارد. یکی از تصاویر جالب این پرونده از منابع اسرائیلی و مربوط به دوران اسارت 2۳ ساله‌اش بود؛ دورانی که سنوار رمان «خار و میخک» را به زبان عبری نوشت و ۵ کتاب را از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد تا نام خود را به عنوان فعال‌ترین نویسنده محبوس ادبیات عرب بر سر زبان‌ها بیندازد.  این حقیقت که هیچ رهبر عرب و مسلمان زبان عبری و جامعه اسرائیلی را بخوبی سنوار که دشمن شماره یک صهیونیست‌ها بود نمی‌شناخت، بزرگ‌‌ترین گواه گمراهی دیگر رهبران و نخبگان عرب است که به سازش با این رژیم جنایتکار رو آورده‌اند.  این شهید بزرگ علاوه بر میراثی ماندگار که برای هموطنان فلسطینی‌اش و ملت‌های مقاومت برجا گذاشت، نام و تصویر خود را در ذهن و روح دیگر ملت‌های مسلمان و چه بسا جهان ثبت کرد.

 


Page Generated in 0/0051 sec