printlogo


کد خبر: 294161تاریخ: 1403/7/28 00:00
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: گرد و خاک امروز و فردا تهران را در بر می‌گیرد؛ ماسک بزنید
غبار در راه پایتخت
هلال احمر، اورژانس و شهرداری‌ها در پی ورود گرد و غبار به استان تهران به حالت آماده‌باش درآمدند

گروه اجتماعی: مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نسبت به افزایش سرعت باد و ورود گرد و غبار به استان تا پایان روز یکشنبه ۲۹ مهرماه هشدار داد و گفت:  طبق پیش‌بینی‌‌های هواشناسی، هوا طی این 2 روز در تهران غبارآلود بوده و ‌بیماران تنفسی، سالمندان و اطفال برای حفظ سلامت خود بهتر است از ماسک استفاده کنند. پدیده گرد و غبار و مواجه شدن شهروندان با آن معضلی است که هر سال ساکنان برخی استان‌های مستعد با آن مواجهند. معضلی که گویا پایان ندارد، چرا که هر ساله خیلی از شهرهای جنوب، شرق و جنوب غربی کشور همچنین تهران با ورود گرد و غبار با چنین پدیده‌ای مواجه می‌شوند و تبعات آن منجر به افزایش میزان مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی خواهد شد؛ خیزش گرد و غباری که در برخی روزها با آلودگی هوای ناشی از دود خودروها عجین شده و وضعیت هوا را در شرایط نامساعد و بعضا بسیار ناسالم قرار می‌دهد، به‌طوری که عصر چهارشنبه چهارم مهرماه جاری به یکباره شاخص کیفیت هوا در غرب شهر تهران و در ایستگاه‌های واقع در مناطق ۲۲، ۲۱، ۱۸ و ۱۹ افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. شاخص تمام این ایستگاه‌ها طی آن روز در وضعیت خطرناک (بالاتر از ۳۰۰) قرار گرفت. این افزایش شاخص کیفیت هوا در ساعات بعدی به مناطق میانی شهر گسترش یافت و شاخص کیفیت هوای شهر را به ۳۵۱ (خطرناک) با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون رساند. رخدادی طبیعی که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دلیل اصلی آن را گرد و غبار ناشی از کانون‌های محلی اطراف تهران عنوان کرد و گفت: توده گرد و غباری که از سمت غرب به تهران وارد شد باعث آلودگی هوا در تهران شده است. با این وجود اقدامات برای مدیریت کانون‌های محلی گرد و غبار پیرامون تهران حتما باید از سوی ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار انجام شود و با جدیت پیگیر این موضوع هستیم. 
حال دیروز مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر افزایش سرعت باد و احتمال ورود توده گرد و خاک به استان تهران خبر داد و اعلام کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی، این سامانه از بعدازظهر جمعه ۲۷ مهرماه آغاز و تا پایان روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ادامه خواهد داشت. 
حامد یزدی‌مهر، با بیان اینکه طبق اعلام هواشناسی، وزش باد با گرد و خاک و کاهش موقت دید و کیفیت هوا همراه خواهد بود به مردم استان تهران توصیه کرد در عبور و مرور جاده‌ای بویژه در نیمه جنوبی و مناطق غربی احتیاط کنند. وی تصریح کرد: بر اساس وظیفه ذاتی که داریم در چنین شرایطی و در پی هشدارهای زرد، نارنجی و قرمز سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش سطح آلایندها در کلانشهر تهران یا ورود گرد و خاک به استان، این موضوع سریعا در دستور کار قرار می‌گیرد و موضوع را مطابق ماده 2 قانون مدیریت بحران به تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان منتقل می‌کنیم. 
یزدی‌مهر در ادامه افزود: اکنون با توجه به ورود احتمالی توده گرد و خاک به استان هشدارهای لازم به شهروندان داده شده و به دستگاه‌های خدمات‌رسان چون هلال احمر، اورژانش، شهرداری‌ها و... نیز اطلاع داده‌ایم تا در سطح شهر به صورت آماده‌باش در آیند. 
وی ادامه داد: انتقال هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی مبنی بر ورود گرد و غبار به تهران باعث شده است تا دستگاه‌های خدمات‌رسان در میادین شهر مستقر شوند تا در صورت بروز حادثه و... بتوانند به سرعت به مردم امداد‌رسانی کنند. 
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه درباره امکان سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال بروز خسارت به جهت سستی در سازه‌های موقت مانند داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و تجهیزات موجود در نقاط مرتفع مانند برج‌ها و دکل‌ها نیز هشدار داد و عنوان کرد: توصیه اکید مدیریت بحران به شهروندان این است که در مواقع هشدار از حضور در ارتفاعات خودداری کنند، همچنین از توقف کنار درختان کهنسال و سازه‌های سست بپرهیزند. وی بیان کرد: با توجه به کاهش کیفیت هوا به بیماران قلبی و تنفسی و اطفال و سالمندان توصیه می‌شود در مناطق مستعد بروز گرد و خاک از ماسک استفاده کنند.
* کاهش محسوس دما و بارش باران در راه نوار شمالی کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از کاهش محسوس دما و تشدید بارش‌ها در استان‌های نوار شمالی کشور از ابتدا تا اواسط هفته آینده خبر داد. صادق ضیاییان، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: شنبه، ۲۸ مهر، شمال و شرق آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. طی این 2 روز، در استان‌های ساحلی خزر، بارش پراکنده رخ می‌دهد. وی ادامه داد: از روز یکشنبه تا سه‌شنبه، ۲۹ مهر تا اول آبان، تشدید بارش در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل پیش‌بینی می‌شود. 
روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۳۰ مهر و اول آبان، در شمال غرب و ارتفاعات مرکزی البرز و همچنین روز سه‌شنبه، اول آبان، در شمال غرب، ارتفاعات مرکزی البرز و شمال شرق، بارش باران پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش دما گفت: از روز شنبه تا سه‌شنبه، ۲۹ مهر تا اول آبان، کاهش محسوس دما در استان‌های واقع در نوار شمالی کشور رخ می‌دهد و بارش برف در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود. 
وی ادامه داد: شنبه، ۲۸ مهرماه، در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب و استان‌های ساحلی خزر و همچنین از روز شنبه تا سه‌شنبه ۲۸ تا اول آبان، علاوه بر این مناطق، در استان‌های واقع در مرکز، استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور، در برخی نقاط، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. 
ضیاییان درباره شرایط جوی دریاها گفت: دریای خزر از یکشنبه تا سه‌شنبه مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی پایتخت بیان کرد: آسمان پایتخت، روز شنبه، ۲۸ مهرماه، صاف تا قسمتی ابری، بتدریج نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد، گاهی ورزش باد شدید با احتمال بارش پراکنده با بیشترین و کمترین دمای ۲۷ و ۱۸ درجه سانتیگراد و روز یکشنبه، ۲۹ مهرماه، کمی ابری تا نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد و گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک با بیشترین و کمترین دمای ۲۵ و ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0058 sec