printlogo


کد خبر: 294166تاریخ: 1403/7/28 00:00
اخبار

ایران و پاکستان در آستانه نهایی‌سازی قرارداد تجارت آزاد
وزیر صمت گفت قرار است تا ۲ ماه آینده، روی فهرست کالاهای مشمول تجارت آزاد بین ایران و پاکستان توافق شود.
محمد اتابک درباره برقراری تجارت آزاد بین ایران و پاکستان اظهار کرد: در نشستی که با وزیر تجارت پاکستان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای داشتیم مقرر شد یک کار مشترک عملیاتی برای مبادله کالا به کالا و کاهش تعرفه‌ها با کشور پاکستان داشته باشیم.
وی افزود: سازمان‌های تجارت هر 2 کشور نیز آماده هستند و در ۲ ماه آینده وزیر تجارت پاکستان به ایران سفر خواهد کرد تا فهرست کالاهای مبادلاتی را با هم نهایی کنیم.
وزیر صمت یادآور شد: در حال حاضر با کشور پاکستان بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری داریم.
***
مراودات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای
وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای 8 سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشورهای عضو پیمان شانگهای خبر داد و گفت: مراودات تجاری کشورمان با اعضای این پیمان بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.
سیدمحمد اتابک که به عنوان رئیس هیات کشورمان برای حضور در بیست‌وسومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به اسلام‌آباد سفر کرده بود، افزود: ایران به عنوان عضو اصلی در پیمان شانگهای حضور دارد و مراودات تجاری کشورمان با اعضای این پیمان بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.
وی گفت: حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا در کشورهای عضو شانگهای رقم می‌خورد و اعضا تلاش دارند از یک‌جانبه‌گرایی غرب بویژه آمریکا جلوگیری کنند، این پیمان می‌تواند ایران را وارد زنجیره تأمین جهانی کند و تعاملات بانکی میان اعضا را آسان‌تر می‌کند.
***
ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید
عضو کمیسیون عمران مجلس از ناترازی ۷ میلیون واحدی بازار مسکن کشور خبر داد و گفت: هزینه ساخت واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی مسکن به ۱,۵ میلیارد  تومان افزایش یافته است.
عباس صوفی اظهار کرد: موضوع مهم مسکن از مطالبات جدی همه نقاط کشور اعم از روستا و شهر است. از آنجا که ناترازی بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و همچنین به علت تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن و عدم حل مشکل ناترازی حوزه مسکن توسط دولت‌های قبلی، متأسفانه حوزه مسکن به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.
وی افزود: مطابق آماری که کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ارائه کردند ما حدود ۷ میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن داریم که ۲ میلیون آن در حال ساخت است.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم کشور باید 5.5 میلیون واحد مسکونی بسازیم، از سوی دیگر هر سال باید حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن برای رفع ناترازی و به دلیل ازدواج‌های جدید هم ساخته شود.
***
فروش ۵ هزار تن چای دبش
معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: بیش از 5 هزار تن چای دبش به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در چندین مزایده این سازمان تعیین‌تکلیف و به فروش رفت.
سعید غلامی‌باغی افزود: تعیین تکلیف پرونده موسوم به گروه اقتصادی از کالاهای شرکت چای دبش به صورت فله و عمده در اختیار این سازمان قرار گرفت و بیش از ۲۶ هزار تن چای در 3 استان تهران، هرمزگان و کرمانشاه به انبارهای سازمان تحویل شد که تاکنون با برگزاری چندین مزایده بیش از 5 هزار تن از آن تعیین‌تکلیف شده است.
وی افزود: تعداد دسته‌بندی‌های کالایی که به فروش رسیده ۸۱ دسته‌بندی کالایی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به این آمار می‌توان استنباط کرد حدود ۲۱ هزار تن چای هنوز باقی مانده و باید تا انتهای سال تعیین‌تکلیف شود تا از افت کمی و کیفی آن جلوگیری شده تا دچار فساد نشود.
معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به برنامه این سازمان در روش‌های متنوع فروش گفت: در 3 روش برگزاری مزایده، حراج حضوری و خرید مذاکره‌ای، چای دبش عرضه می‌شود.
***
وزیر جهاد کشاورزی از گسترش همه‌جانبه روابط تهران - دارالسلام خبر داد
وزیر جهاد کشاورزی در سفر به تانزانیا بر ضرورت گسترش روابط 2 کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: ایران و تانزانیا مشترکات زیادی دارند و علایق فرهنگی 2 طرف باعث می‌شود زمینه توسعه روابط بیش از پیش فراهم شود.
غلامرضا نوری قزلجه در دیدار با «دنیس لازارو لاندو» معاون وزیر خارجه تانزانیا برای شرکت در کمیسیون مشترک همکاری 2 کشور در دارالسلام افزود: کمیسیون مشترک 2 کشور را در اولویت قرار دادیم و در دولت جدید این نخستین کمیسیون مشترک است که برگزار می‌شود و این نکته نشان‌دهنده میزان علاقه کشورمان به توسعه روابط با تانزانیاست.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری بر توسعه روابط با آفریقا و کشور تانزانیا تأکید دارند و امیدواریم امضای اسناد همکاری، این روابط رو به ‌توسعه را وارد مرحله جدید کند.

Page Generated in 0/0096 sec