printlogo


کد خبر: 294171تاریخ: 1403/7/28 00:00
واکنش مقامات و چهره‌های سیاسی کشور به خبر شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس
شجاع مثل سنوار

گروه سیاسی: شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس که با اقدام تروریستی ارتش صهیونیستی به شهادت رسید، واکنش‌های بسیاری را در سطح جهانی، منطقه‌ای و داخل کشور در پی داشت. آنطور که تصاویر منتشر شده از سوی اسرائیل حکایت دارد، شهید سنوار در حالی به شهادت رسید که ذره‌ای از خود ضعف یا ترس نشان نداد و همین شجاعت کم‌نظیر نیز توجهات را به خود جلب کرده است.
* قهرمان بزرگ راه آزادی فلسطین
در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه در این باره آمده است: جمهوری اسلامی ایران شهادت یحیی السنوار، قهرمان بزرگ راه آزادی فلسطین و آزاده سرافراز و نویسنده‌ای که ۲۲ سال از زندگی‌اش را در زندان اشغالگران گذراند و در آن مدت چند اثر از جمله رمان «خار و میخک» را نوشت، و سرانجام سلاح در دست در میدان نبرد با ارتش اشغالگر به شهادت رسید را، به ملت بزرگ و صبور فلسطین، امت اسلام و همه انسان‌های آزاده و عزت‌طلب دنیا تبریک و تسلیت عرض می‌کند. یحیی السنوار شاخه‌ای از درخت طیبه مقاومت شرافتمندانه علیه اشغالگری و ظلم صهیونیسم بود که همه عمر پُربرکت خود را صرف مبارزه عزتمندانه برای احقاق حقوق قانونی و انسانی مردم فلسطین و رهانیدن آنها از یوغ اشغال و آپارتاید کرد.
نام السنوار به دفتر قطور قهرمانان اسطوره‌ای امت اسلام همچون شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، قاسم سلیمانی، اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله که همه هستی خود را برای زنده نگاه داشتن مسیر مقاومت و مجاهدت جهت پایان دادن به اشغالگری و تحقق حق قانونی و مشروع تعیین سرنوشت و حق بنیادین حیات باکرامت فدا کردند، اضافه شد.
جمهوری اسلامی ایران جنایت رژیم صهیونیستی در ترور و کشتار رهبران و نخبگان فلسطینی که به عنوان بخشی از طرح نسل‌کشی ۱۳ ماهه اخیر در فلسطین اشغالی در حال اجراست را، به‌شدت محکوم می‌کند و مسؤولیت تامین‌کنندگان تسلیحات و حامیان مالی و سیاسی این رژیم بویژه آمریکا به عنوان «همدست» و «شریک» ارتکاب این جنایات را یادآور می‌شود.
فیلم منتشر شده از لحظه شهادت قهرمانانه السنوار در خرابه‌های غزه - در عین اینکه فریاد رسا و انباشته مظلومیت و بی‌پناهی ملتی ستمدیده در طول 80 سال سلطه بی‌رحمانه اشغالگران است - تبلور شکوهمندی از ایمان، ابهت، شجاعت، فداکاری و ترجیح آگاهانه مرگ عزتمندانه بر حیات ذلیلانه است.
بدون تردید با حذف جسمانی مجاهدان راه عزت و کرامت انسانی، نه‌تنها خللی به مکتب و مسیر مقاومت وارد نخواهد شد، بلکه مرگ شرافتمندانه آنها تاکید موکدی بر حقانیت راه آنها و الهام‌بخش رهروان و مجاهدان راه عزت و آزادی خواهد بود.
* الگوی نوجوانان و کودکان خواهد شد
نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در واکنش به  شهادت «یحیی سنوار»، رئیس دفتر سیاسی حماس، مطلبی را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد. 
در این پیام آمده است: وقتی نیروهای آمریکایی صدام را با آن وضعیت آشفته از سوراخی در زیر زمین بیرون کشیدند، به‌رغم اینکه اسلحه داشت، التماس کرد که او را نکشند. 
نمایندگی ایران با اشاره به نبرد سنوار با نظامیان رژیم اشغالگر تا لحظه شهادت نوشت: کسانی که صدام را الگوی مقاومت خود می‌دانستند، فرو ریختند اما وقتی مسلمانان شهید سنوار را با لباس رزم و در وسط میدان و نه در مخفیگاه، در برابر دشمن می‌بینند، روح مقاومت تقویت خواهد شد. 
نمایندگی ایران اعلام کرد «او الگوی نوجوانان و کودکانی خواهد شد که راهش را برای آزادی فلسطین ادامه می‌دهند».
نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تا اشغالگری و تجاوز وجود دارد، مقاومت زنده است، چراکه شهید، زنده و الهام‌بخش است.
* کابوس دهشتناک صهیونیست‌ها
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تبریک و تسلیت شهادت «یحیی ابراهیم حسن سنوار» رئیس ‌دفتر سیاسی حماس نوشت: شهید سنوار برای صهیونیست‌ها کابوسی دهشتناک بود که لرزه بر پیکر اهریمنان غاصب و حامیان آنان می‌انداخت.
در متن پیام سرلشکر حسین سلامی آمده است: نام «شهید یحیی سنوار» از امروز در جوار نام‌های بلندآوازه مبارزان فلسطینی مانند احمد یاسین و اسماعیل هنیه که در راه آزادی قدس شریف به شهادت رسیدند می‌درخشد و آتش خشم مقاومت ضدصهیونیستی را شعله‌ورتر می‌سازد و به فضل الهی در آینده نه چندان دور غاصبان سرزمین مقدس را به خاکستر تبدیل خواهد کرد.
یحیی سنوار رزمنده‌ای شجاع و باصلابت و فرماندهی خبیر و دلاور بود که در تبعید و آوارگی به دنیا آمد و با درک ظلم و جنایات صهیونیست‌ها از هنگامه کودکی و تجربه ۲۲ سال زندان و مقاومت و جانبازی، پایبندی به آرمان و مبارزه ضدصهیونیستی و تداوم سازماندهی مقاومت پنهان را به راهبردی مستحکم و تاثیرگذار تبدیل کرد و در همراهی با سایر استوانه‌های مقاومت، از «حماس» سازمانی قدرتمند ساخت و پس از شهادت اسماعیل هنیه تا هنگام شهادتش نام او برای صهیونیست‌ها کابوسی دهشتناک بود که لرزه بر پیکر اهریمنان غاصب و حامیان آنان می‌انداخت.
او در جایگاه سمبل و نماد تمام‌عیار مبارزه و مقاومت ضدصهیونیستی در امت اسلام و جهان عرب نورافشانی کرد و با روحیه انقلابی و فرماندهی موفق در سطوح راهبردی و عملیاتی بویژه در معماری عملیات‌های تاریخی «سیف القدس» و «توفان الاقصی» با فروپاشی هیمنه امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، جامعه صهیونی را دچار آشفتگی فاجعه‌بار راهبردی ساخت.
شهید سنوار عزیز، نه در اعماق تونل‌های مخفی غزه که در قلب میدان و روی زمین و در خطوط مقدم نبرد با نظامیان صهیونیست و با لباس رزم و در حال فرماندهی و هدایت رزمندگان مقاومت به فیض شهادت نائل آمد تا تصویرسازی‌های موهوم و دروغین رژیم صهیونیستی از او را رسوا کند.
* نماد پیروی از ارزش‌های اسلامی
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران با تبریک و تسلیت شهادت «یحیی سنوار» اظهار کرد: او نمادی از ارزش‌های والای اسلام، قرآن و پیامبر و اهل‌ بیت بود. او تاکید می‌کرد اندیشه و راه من همان راه علی‌بن‌ابیطالب(ع) است. امروز عاشورا در غزه است و نهج‌البلاغه، دنیای اسلام را به حرکت درآورده است.
***
رزم قهرمانانه تا آخرین لحظه
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در پیامی که به مناسبت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس منتشر کرد، او را «فرمانده‌ای دلاور» خطاب کرد و نوشت: «جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد».
در متن پیام رئیس‌جمهور آمده است: «خبر ترور و شهادت مبارز نستوه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، جناب یحیی سنوار، گر چه برای همه آزادی‌خواهان عالم بویژه مردم قهرمان فلسطین دردناک و تأثربرانگیز بود، در عین حال نشانه آشکاری از توقف‌ناپذیری جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی است.
شهید سنوار در طول حیات ارزشمند خود سال‌ها در اسارت رژیم سفاک صهیونیستی بود و پس از آن هم تا آخرین لحظه عمر پرافتخارش قهرمانانه جنگید و از پا ننشست.
جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد.
همان‌گونه که شهید عزیز، اسماعیل هنیه گفت: «اذا غاب سید، قام سید» دشمن آگاه باشد که با شهادت سرداران، قهرمانان و فرماندهان، خللی در مقاومت امت اسلام در برابر زور و اشغال ایجاد نخواهد شد.
اینجانب شهادت فرمانده دلاور جهادی شهید یحیی سنوار را به مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه‌ آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم».
***
عاش سعیدا و مات سعیدا
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تصاویر مبارزه او تا پای جان، هزاران سنوار و نصرالله در سراسر جهان تربیت خواهد کرد». وی افزود: «زمانی که عزالدین قسام به شهادت رسید سنوار به دنیا نیامده بود. شاید اهل مقاومت را بکشند ولی فکر مقاومت زنده است. عاش سعیدا و مات سعیدا».
***
ترس از مرگ نداشت
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یحیی سنوار ترسی از مرگ نداشت، بلکه در غزه در جست‌وجوی شهادت بود. او شجاعانه تا آخرین نفس در صحنه نبرد جنگید. عراقچی ادامه داد: سرنوشت او - که به زیبایی در آخرین تصویر به نمایش درآمده است - کسی را از ادامه نبرد منصرف نمی‌کند، بلکه منبعی الهام‌بخش خواهد شد برای تمام رزمندگان مقاومت در منطقه، اعم از فلسطینی و غیرفلسطینی. دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ما و بی‌شماری از دیگر انسان‌ها در اطراف جهان، به نبرد بی‌ادعای او برای آزادی مردم فلسطین سلام می‌کنیم. وی افزود: شهدا تا ابد زنده‌اند و امروز آرمان آزادسازی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از هر زمانی زنده‌تر است.
***
مرگ اسرائیل قطعی است
محسن رضایی، فرمانده سپاه در دفاع‌ مقدس نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: شهادت مجاهد بزرگ، یحیى سنوار، روح تازه‌ای به ملت فلسطین می‌بخشد و مرگ اسرائیل را قطعی می‌سازد. انتقام خون ایشان گرفته خواهد شد.
در پیام محسن رضایی آمده است: «برادران عزیز حماس! فقدان دیگر عزیزمان در این راه پرافتخار را شاهد هستیم اما می‌دانیم که ملت‌های مظلوم با خون پاک شهیدان خود زنده می‌مانند. شهادت مجاهد بزرگ، یحیى سنوار، روح تازه‌ای به ملت فلسطین می‌بخشد و مرگ اسرائیل را قطعی می‌سازد. انتقام خون ایشان گرفته خواهد شد».
دریابان علی شمخانی هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏صحنه رشادت درس‌آموز ‎شهید سنوار در میانه نبرد با شقی‌ترین موجودات عالم را بارها با دیده دل دیدم. مقتل عاشوراییان در مقابل دیدگانم‌ هزاران بار مرور می‌شود.‌ در حالی که اشک شوق و حسرت امانم را بریده، در برابر عظمت قهرمان سلحشور آزادی قدس سر تعظیم فرود می‌آورم.
***
تربیت‌شده مکتب اسلام بود
سرلشکر محمد باقری در پیامی شهادت «یحیی ابراهیم حسن سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت. در متن پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمده است: «شهادت ابوابراهیم؛ فرمانده رشید در لباس رزم و در خط مقدم جهاد با نظامیان جلاد رژیم اشغالگر و غاصب صهیونیستی، تبلیغات سیاه و دروغین مقامات دولت جعلی و رسانه‌های صهیونیستی و غربی مبنی بر مخفی شدن رهبر مقاومت حماس در اعماق تونل‌های «غزه» را باطل ساخت و شهادتش در میدان جنگ و درگیری نشان داد تربیت‌شدگان مکتب اسلام و شهادت بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌های والا پای به عرصه مبارزه با ظلم و ستم گذارده‌اند و از جانبازی و شهادت در این راه مقدس هراسی ندارند. شهید سنوار که ۲۵ سال از عمر شریف و پربرکت خود را تحت شکنجه و آزار در زندان‌های صهیونی سپری کرد به آرزوی خود یعنی شهادت که بهترین هدیه دشمن برای خود می‌دانست رسید و کوردلان صهیونیست بدانند مشعل فروزان مقاومت با شهادت آن عزیز خاموش نخواهد شد و خون پاک او در رگ‌های رزمندگان حماس خواهد جوشید و جریان مقاومت فلسطینی را بارورتر، شعله‌ورتر، قدرتمندتر و مصمم‌تر از گذشته خواهد ساخت. رزمندگان قهرمان فلسطینی با عزمی راسخ‌تر همچنان شمشیر تیز و برّان ضد اشغالگران پلید بوده و مصمّم به آزادی قدس شریف و پاکسازی جغرافیای اسلام از غده سرطانی اسرائیل و وجود پلید اشغالگران و غاصبان سرزمین مقدس خواهند بود. دشمن صهیونیستی بداند به پایان عمر نکبت‌بار خود نزدیک شده است و این سرنوشت محتوم برای آنان رقم خواهد خورد. نصرت و پیروزی وعده‌ خداوند به رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و فلسطین عزیز است که آینده‌ای عاری از جنگ و جنایت ‌و سرشار از صلح و منطقه‌ای عاری از رژیم جنایتکار صهیونیستی را نوید می‌دهد؛ ان‌شاءالله.

 


Page Generated in 0/0080 sec