printlogo


کد خبر: 294172تاریخ: 1403/7/28 00:00
تفکرات جهادی شهید «یحیی سنوار» و رزمندگان جبهه مقاومت نشأت گرفته از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس است
مردانه زیست و مردانه شهید شد

گروه سیاسی: مقام معظم رهبری چهارم مهر امسال در جمع پیشکسوتان دفاع ‌مقدس و مقاومت گفتند: «امروز یک واقعه‌ مشابهی در لبنان و فلسطین در حال انجام است. این حوادث لبنان و فلسطین هم مثل حوادث جنگ تحمیلی و دفاع ‌مقدس ما است؛ این هم جهاد فی ‌سبیل‌الله است». آنچه امروز در جبهه مقاومت اسلامی چه در لبنان و چه در غزه می‌بینیم، شبیه‌ترین وقایع و رویدادها به 8 سال جنگ تحمیلی است. در واقع مفهوم مقاومت، به آن شکلی که امروز در غزه و لبنان و سراسر منطقه می‌بینیم، نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است و اسطوره‌هایی چون شهید سیدحسن نصرالله و شهید یحیی سنوار، میوه‌های درخت مقاومتی هستند که ریشه در 8 سال دفاع‌ مقدس ملت ایران دارد.  
دیروز ساعاتی پس از اعلام خبر شهادت یحیی سنوار، رژیم صهیونیستی تصاویری از آخرین لحظات زندگی رئیس دفتر سیاسی حماس را منتشر کرد. در این تصاویر او در یکی از خانه‌های نیمه‌ویران غزه، روی یک مبل نشسته و در حالی که بشدت مجروح شده است، تکه چوبی را به سمت پهپاد فیلمبردار پرتاب می‌کند. مثل یک رزمنده شجاع در میدان نبرد، او در آخرین لحظات نیز دست از مبارزه برنمی‌دارد و با هرآنچه پیرامون خود دارد، ولو یک سنگ یا یک تکه چوب، به سمت دشمن حمله می‌کند. 
دیدن تصاویر آخرین لحظات حیات شهید یحیی سنوار، برای هر کسی می‌تواند یادآور نکته‌ای باشد؛ دشمنانش تفسیری خواهند داشت و دوستانش توصیف دیگری اما هیچ‌کس نمی‌تواند حرکات او را به ترس یا حتی به ضعف معنی کند. رهبر حماس تا آخرین لحظات بدون ترس، بدون سستی و مردانه به استقبال مرگ رفت و شهید آوینی چه زیبا گفت: «تنها آن کس مردانه می‌میرد که مردانه زیسته باشد». 
یحیی سنوار مبارزی بود که سال‌ها برای آزادی قدس شریف با قسی‌ترین و شقی‌ترین دشمنان جنگید و همواره چهره‌ای از یک مبارز خستگی‌ناپذیر از خود به نمایش گذاشت. او طراح اصلی عملیات توفان الاقصی بود که هیمنه رژیم صهیونیستی را به یکباره از هم پاشید و نبردی را شروع کرد که به فرموده مقام معظم رهبری «70 سال اسرائیل را به عقب بازگرداند». 
در مورد سنوار سخنان بسیاری گفته شده و پس از شهادتش نیز گفته خواهد شد اما شجاعتی که سنوار در میدان نبرد و حتی لحظه شهادت از خود نشان داد، از او یک اسطوره خواهد ساخت. شهید سنوار را می‌توان نمونه‌ای از یک رزمنده مکتبی دانست. شبیه‌ترین افراد به رزمندگان دفاع ‌مقدس که در قاموس‌شان نه مرگ معنا داشت و نه شکست. به گفته خود شهید سنوار، «مذاکره معنا ندارد، یا پیروز می‌شویم یا کربلای دیگری خلق می‌شود». 
هر روز در دفاع‌ مقدس کربلایی خلق می‌شد. نهضت عاشورایی امام حسین(ع) یک بار دیگر پس از 1400 سال در جبهه‌های دفاع مقدس، در میدان عمل زنده شد و تعریفی دوباره یافت. در واقع جنگ تحمیلی مفاهیم عاشورایی را زنده کرد و به دیگر ملت‌های منطقه تسری داد. درست از همین جا بود که گروه‌های مقاومت چون حزب‌الله لبنان و حماس یکی بعد از دیگری قد علم کردند و با تأسی به فرهنگ عاشورایی، اسطوره‌هایی چون سیدحسن نصرالله و یحیی سنوار را معرفی کردند. به قول شهید آوینی: «ما را اگر می‌خواهی بشناسی، داستان کربلا را بخوان».

Page Generated in 0/0058 sec