printlogo


کد خبر: 294178تاریخ: 1403/7/29 00:00
اخبار

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر ارشاد شد
آیین تکریم و معارفه عبدالحسین کلانتری به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ۲۸ مهر برگزار شد. محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد و جمعی از مدیران معاونت امور فرهنگی در این نشست حضور داشتند. در این مراسم از خدمات و تلاش‌های یاسر احمدوند تقدیر و عبدالحسین کلانتری به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد. عبدالحسین کلانتری، متولد سال ۱۳۵۶ در ساری، دارای دکتری تخصصی جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران است. کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم بوده است.
***
بزرگ‌ترین استودیو موشن کپچر خاورمیانه افتتاح شد
با گذشت بیش از ۱۰ سال از راه‌اندازی آخرین استودیوی موشن کپچر که خدمات ثبت حرکات بازیگر را به تولید‌کنندگان ایرانی ارائه می‌داد، مجموعه مهوا، بزرگ‌ترین و به‌روزترین استودیو‌ی موشن کپچر غرب آسیا را راه‌اندازی کرد. این استودیو با نام «شهریار»، در کارخانه صنایع سرگرمی مهوا، شروع به فعالیت کرده است که از ویژگی‌های این استودیو می‌توان به قابلیت ثبت حرکات ۷ کاراکتر به صورت همزمان در محیطی به مساحت ۴۰۰ متر مربع و در ارتفاع ۶ متر اشاره کرد، همچنین از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این استودیوی موشن کپچر استفاده از  ۳۲ دوربین ثبت حرکت با استفاده از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار و سامانه ضبط حرکات است که یک امکان برای افزایش قابل توجه کیفیت و سرعت در تولید انبوه محتوای صنعت دیجیتال کشور محسوب می‌شود. از دیگر خصوصیات استودیو موشن کپچر می‌توان به  قابلیت کپچر همزمان ۷ بازیگر، کپچر ۱۰ انگشت، کپچر حرکات صورت قابلیت ثبت حرکات حیوانات، قابلیت شبیه‌سازی حرکت اسب، برچسب گذاری‌های سینماتیک برای عکسبرداری‌های نزدیک و تعاملی، قابلیت ضبط‌های سینمایی - فیلمبرداری‌های اول شخص واشاره کرد.
***
«داستان لطیف» ایرج طهماسب به تئاتر شهر رسید
«داستان لطیف» به نویسندگی ایرج طهماسب و کارگردانی علی المعی از ۱۰ آبان در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. علی المعی که پیش‌ از این آهنگسازی آثار زیادی را به عهده داشته به سراغ این اثر از ایرج طهماسب رفته است. «داستان لطیف» پیش‌ از این در قالب تئاتر عروسکی اجرا شده است ولی در این اجرا خبری از حضور عروسک‌ها نیست و نمایش به‌صورت موزیکال روی صحنه می‌رود. موسیقی این اثر به‌صورت زنده با سازهای ویولن‌سل، کلارینت، ترومپت، پیانو، گیتار، افکت و دیجیریدو، سازهای کوبه‌ای توسط شهرزاد مجد، عباس حیدری، انسیه المعی، رایان خاچیکی، محمد وفایی و علی المعی نواخته می‌شود. «داستان لطیف»، سرگذشت تنبورنوازی است که عاشقانه می‌نوازد و می‌خواند اما زنی دارد که از او خواسته‌های بی‌شماری دارد. اولین حضور المعی در تئاتر نوازندگی در نمایش «عشق‌آباد» به کارگردانی داود میرباقری است، وی آهنگسازی نمایش‌هایی نظیر «بوقلمون»، «بنگاه تئاترال»، «چهل‌گیس» و «کلنل»، «پری» را به عهده داشته است. وی پیش‌ از این نمایش «زنگیانه» را در تئاتر شهر و «عصاره اجدادی» را در تالار حافظ روی صحنه برده است.
***
واکنش رضا میرکریمی به شهادت یحیی سنوار
رضا میرکریمی، کارگردان سینمای ایران با انشتار ویدئویی به شهادت یحیی سنوار در غزه واکنش نشان داد. این کارگردان سینمای ایران در ذیل ویدئوی منتشر شده در حساب کاربردی خود در فضای مجازی نوشت: اسم فیلم: متولد ماه اکتبر/ پلان سکانس شماره: ۱۱۰/ کارگردان: خداوند/ فیلمبردار: ابلیس/ بازیگر نقش اصلی: یحیی پسر آدم
ژانر: حماسی/ جان‌مایه: رمی جمرات/ شرح موقعیت: یک مرد تنها و زخمی و تشنه در محاصره دشمن/ اشیای صحنه: خانه تخریب شده، مبل کهنه، تفنگ شکسته، آب نبات، تسبیح و عطررضا میرکریمی فیلمساز 58 ساله سینمای ایران فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیباست که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 66 با ساخت فیلم کوتاه آغاز و پس از تولید 2 سریال برای تلویزیون در سال 78 با نخستین فیلم بلند سینمایی با عنوان «کودک و سرباز» به جمع کارگردانان سینمای ایران وارد شد. وی جزو معدود فیلمسازان ایرانی است که تمام آثارش در جشنواره‌های جهانی موفق به کسب جوایز شده است. قصر شیرین 1397، دختر 1394، امروز 1392، یک حبه قند 1390، به همین سادگی 1386، خیلی دور خیلی نزدیک 1383، اینجا چراغی روشن است 1380، زیر نور ماه 1379 و کودک و سرباز 1378 کار‌های سینمایی این کارگردان است.
***
«این جمعیت قابل کنترل» در بلغارستان
فیلم سینمایی «این جمعیت قابل کنترل» ساخته محمدمتین اوجانی به هفدهمین جشنواره بین‌المللی مِنار بلغارستان Sofia Menar international film festival راه یافت. فیلمنامه این اثر توسط روناک برخوردار به نگارش درآمده و تهیه‌کنندگی آن را مهرداد فرید برعهده داشته است. جشنواره منار هر ساله توسط کمپانی Pozor به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری شبه جزیره بالکان برگزار می‌شود. جشنواره فیلم مِنار صوفیه، بهترین تولیدات سینمای خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا را ارائه می‌دهد. این رویداد بویژه با سینماگران کشورهای منطقه که نشان‌دهنده سنت‌ها و آداب و رسوم گروه‌های قومی ساکن سرزمین‌های خود هستند، پیوند خورده است. هفدهمین دوره این جشنواره ۱۷ تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی تا ۱۰ بهمن) در شهر صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد.
 

Page Generated in 0/0055 sec