printlogo


کد خبر: 294183تاریخ: 1403/7/29 00:00
دور دنیا

گزارش سازمان ملل: 
اعدام غیرنظامیان راهبرد سیستماتیک اسرائیل در غزه است
فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین اظهار کرد: اعدام‌های غیرنظامیان فلسطینی در خارج از چارچوب قضایی، بخشی از اقدامات سیستماتیک و گسترده‌ای است که توسط نظامیان صهیونیست در نوار غزه انجام می‌شود. آلبانیز افزود: این اعدام‌ها از جمله اعدام کودکان، هرگز حوادث پراکنده و جداگانه نیست، بلکه یک سیاست هدفمند و سازمان‌یافته است. هفته گذشته گزارشگر ویژه سازمان ملل در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به شمال نوار غزه اعلام کرد نیروهای این رژیم در حال ارتکاب یک کشتار دیگر در این منطقه هستند. وی گفت: فلسطینیان در جبالیا با قساوت و سادیسم توسط سلاح‌های غربی و با حمایت دولت‌های غرب کشته می‌شوند. این اظهارات بخشی از بیانیه‌ای است که توسط ۴۰ کارشناس حقوق بشری سازمان ملل صادر شده و در آن، از همه کشورهای جهان خواسته شده‌ فشارهای سیاسی بیشتری برای پایان دادن به «اشغال غیرقانونی، آپارتاید و سرکوب اسرائیل علیه مردم فلسطین» وارد کنند. این کارشناسان همچنین به عدم اقدام کشورهای جهان پس از گذشت بیش از ۵۰ روز از صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن اشغال اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی اعتراض کردند و هشدار دادند اگر اقدامی نشود، کل ساختار حقوق بین‌الملل و حاکمیت قانون در مسائل جهان در خطر خواهد بود.
***
وضعیت بغرنج و بحرانی جبالیا پس از 15 روز محاصره
محمود بصل، سخنگوی دفاع مدنی غزه به تشریح اوضاع جبالیا پرداخت. وی اظهار کرد: اشغالگران، جبالیا را محاصره کرده‌اند و مردم را گرسنه نگه می‌دارند و مرتکب کشتار علیه غیرنظامیان می‌شوند. ساکنان به علت ممانعت از ورود کمک‌های انسانی در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند. بصل گفت: بیش از ۴۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند که در میان آنها کودکان و زنان و سالخوردگان وجود دارند. صدها نفر هم مجروح شده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها در داخل اردوگاه جبالیا درخواست کمک دارند و شهدا و مجروحانی وجود دارند که تیم‌های ما امکان رسیدگی به آنها را ندارند. وی بیان کرد: اینترنت و ارتباطات در برخی مناطق اردوگاه جبالیا قطع است و این کار امدادرسانی را سخت‌تر می‌کند و شهروندان امکان ارتباط با امدادگران را ندارند. بصل به حملات توپخانه رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از بیمارستان اندونزیایی و محاصره کامل پزشکان و بیماران حاضر در این بیمارستان اشاره کرد و از ده‌ها جسد پراکنده در خیابان‌های جبالیا خبر داد. وی افزود: هزاران نفر در جبالیا در نتیجه محاصره این اردوگاه بدون آب و غذا هستند. محمود بصل همچنین به شهید و زخمی شدن ۳۳ نفر در حمله اسرائیل به منزل خانواده الصعیدی در اردوگاه جبالیا و شهید و زخمی شدن شماری در حمله به منطقه التوبه در اردوگاه جبالیا، 5 شهید در نتیجه بمباران منزل خانوادگی عبدالعال در کوی العلمی در اردوگاه جبالیا و شهادت یک نفر در حمله به محوطه بیمارستان کمال عدوان اشاره کرد.
***
حمله جوانان عراقی به دفتر شبکه موهن سعودی در عراق
به گفته منابع محلی عراق، جوانان خشمگین با ورود به دفتر MBC سعودی در بغداد، آن را به آتش کشیدند. در پی انتشار گزارشی توهین‌آمیز از سوی شبکه سعودی MBC علیه رهبران مقاومت فلسطین، عراق و لبنان، مردم خشمگین عراق با هجوم به دفتر این شبکه در بغداد، آن را تخریب کرده و به آتش کشیدند. این اقدام پس از انتشار گزارشی توهین‌آمیز از سوی این شبکه انجام شد که در آن، رهبران مقاومت فلسطین، عراق و لبنان به عنوان «تروریست» معرفی شده بودند. مصطفی سند، نماینده مجلس عراق در واکنش به این اتفاق در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «اقدام علیه شبکه MBC که مورد حمایت دولت سعودی است، به تخریب یا آتش زدن ختم نمی‌شود. جای شما در عراق نیست و برای لغو مجوز شما اقدام خواهیم کرد. نام عراق شایسته همکاری با خائنان نیست». نیروهای امنیتی عراق بلافاصله پس از حادثه، راه‌های منتهی به دفتر شبکه MBC در بغداد را مسدود کردند. شایان ذکر است جنبش مقاومت اسلامی «حماس» نیز این گزارش را محکوم کرده و آن را گزارشی تاریک و تحریک‌آمیز علیه این جنبش و رهبران آن دانسته است. حماس اعلام کرد گزارش MBC سعودی با تبلیغات و روایت صهیونیستی همسو بوده و تلاشی برای شیطنت علیه مقاومت و نمادهای آن است.
***
بیانیه حماس در واکنش به عملیات ضدصهیونیستی در شمال رام‌الله
حماس در واکنش به عملیات ضدصهیونیستی صبح دیروز علیه خودروی پلیس اسرائیل در نزدیکی شهرک سلواد در شمال رام‌الله از آن به‌مثابه پیامی جدید نام برد و ضربات متوالی مقاومت را واکنشی به ارتکاب جنایات و کشتار از سوی اشغالگران در کرانه باختری و غزه دانست. در بیانیه حماس آمده است: عملیات قهرمانانه در شمال رام‌الله را واکنشی طبیعی به جنایات اشغالگران و محاصره و گرسنه نگه داشتن ملت‌مان از سوی آنها می‌دانیم و این زورگویی اشغالگران با مقاومت و پایداری بیشتری روبه‌رو خواهد شد. حماس بیان کرد: تاکید می‌کنیم ملت ما و مقاومت ما بر سر عهد خود با خون شهداست. فلسطین مهد مبارزان و آزادگانی است که ضربات مهلک به اشغالگران تا بیرون راندن آنها از سرزمین و مقدسات‌مان وارد می‌کنند. حماس در بیانیه خود اعلام کرد: از جوانان به پا خاسته‌مان می‌خواهیم به مقاومت علیه اشغالگران ادامه دهند و به درگیری با شهرک‌نشینان بپردازند و هزینه را برای دشمن و اشغالگری آن بالا ببرند. در سرزمین ما جز رعب و ناامیدی و شکست برای صهیونیست‌ها نیست.

Page Generated in 0/0580 sec