printlogo


کد خبر: 294197تاریخ: 1403/7/29 00:00
آبان با باران می‌آید

با آنکه مهر امسال بارندگی چندانی در کشور اتفاق نیفتاد ولی پیش‌بینی  هواشناسی بیانگر آن است که از ابتدای آبان، ساکنان تهران و اغلب استان‌های کشور با بارش باران و افت دما مواجه خواهند شد؛ به طوری که اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به کاهش محسوس دما، بارش باران و وزش باد شدید هشدار داده است. این اداره با انتشار هشدار نارنجی آورده است: کاهش محسوس دما بویژه سه‌شنبه تا پنجشنبه (اول تا ۳ آبان) در همه مناطق استان پیش‌بینی می‌شود. در نواحی شمالی و دامنه‌ها و ارتفاعات به‌طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۷ درجه سلسیوس و در نیمه جنوبی و نواحی مرکزی  به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس کاهش دما قابل پیش‌بینی  است. 
از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به رخداد تنش دمایی بویژه در نیمه شمالی استان، گاهی بارش برف در نواحی شمالی بویژه چهارشنبه تا پنجشنبه (۲ تا ۳ مهر) در ارتفاعات و وزش سوزباد در ارتفاعات بالادست بویژه قله‌های البرز مرکزی، یخبندان شبانه سطح زمین و ماندگاری توده هوای سرد بویژه از چهارشنبه تا جمعه در دامنه‌ها و ارتفاعات شمالی اشاره کرد. 
همچنین اداره کل هواشناسی تهران با توصیف فعالیت سامانه دوم آورده است: بارش باران، مه، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید لحظه‌ای در دامنه‌ها و ارتفاعات و گاهی بارش برف، دوشنبه و سه‌شنبه (۳۰ مهر و اول آبان) در دامنه و ارتفاعات شمالی استان تهران و چهارشنبه و پنجشنبه (۲ و ۳ آبان) در نیمه شمالی استان تهران پیش‌بینی می‌شود. در این وضعیت آب و هوایی لغزندگی جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، وزش باد شدید تا خیلی شدید لحظه‌ای و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و پوشش گلخانه‌ها و سازه‌های موقت و داربست‌ها  و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال، کاهش شعاع دید بویژه در ارتفاعات طی چهارشنبه و پنجشنبه، گاهی بارش برف در ارتفاعات و کولاک برف در ارتفاعات بالا دست و قله‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست. همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از افزایش ارتفاع امواج در استان‌های جنوبی و احتمال غرق شدن شناگران و اختلال در تردد کشتی‌های تجاری و... طی روزهای آینده خبر داد. 
این سازمان طی هشداری در سطح نارنجی از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا خبر داد. نوع مخاطره که از یکشنبه تا سه‌شنبه ادامه دارد افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده 28 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در محدوده 1.7 متر و بیشتر است.

Page Generated in 0/0066 sec