printlogo


کد خبر: 294207تاریخ: 1403/7/29 00:00
وزیر امور خارجه در دیدار رئیس‌ شورای حماس:
حماس واقعیتی در فلسطین است
هشدار عراقچی درخصوص تبدیل منطقه از سوی رژیم صهیونیستی به بشکه باروت

گروه سیاسی: با سفر عباس عراقچی به ترکیه و شرکت در دومین نشست وزرای خارجه سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در استانبول، سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به‌منظور مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و اتخاذ موضع واحد در میان کشورهای منطقه برای پایان دادن به تجاوزات این رژیم در غزه و لبنان، وارد دور جدیدی شد. بعد از عملیات «وعده صادق 2» که شامگاه دهم مهرماه انجام شد، عراقچی تاکنون به کشورهای لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، اردن، عمان، مصر و ترکیه رفته است و با برخی دیگر از مقامات منطقه‌ای مانند معاون نخست‌وزیر جمهوری باکو در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است. حالا این سفرها دارد رکوردهایی را نیز ثبت می‌کند. حضور عراقچی در امان پایتخت اردن نخستین سفر رسمی وزیر امور خارجه ایران به این کشور از سال 1393 بود. همچنین سفر عراقچی به مصر که شامگاه 25 مهر انجام شد، نخستین سفر یک مقام رسمی ایران به این کشور مهم مسلمان منطقه پس از 14 سال بود. 
* عراقچی در این سفرها به دنبال چیست؟
خود او پس از سفرهایی که به ریاض و قاهره داشت، در پاسخ به اهداف سفرش و اینکه آیا قرار است در مناسبات ایران با عربستان و مصر شاهد تغییراتی باشیم، گفت: «البته مناسبات فی‌مابین کشورها مهم است اما هدف من از این سفرها رایزنی درباره مسائل منطقه است؛ در لبنان، در غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب آنهاست».
وزیر امور خارجه پس از عملیات «وعده صادق 2» با ماموریت تبیین و تفهیم سیاست‌های تهران در صورت حماقت مجدد رژیم صهیونیستی و احتمال حمله به منافع کشورمان، به برخی کشورهای منطقه چون اردن و عربستان رفت تا آنها را درباره حساسیت‌ها و خطوط قرمز تهران درباره هرگونه همکاری احتمالی با رژیم صهیونیستی یا آمریکا، مطلع کند. دیگر اینکه طبق اعلام دستگاه سیاست خارجی کشورمان، قرار است در این سفرها، کشورهای منطقه به یک رویکرد و موضع واحد در مواجهه با جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی دست یابند. 
* واکنش عراقچی به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (27 مهر) در پایان سفر خود به برلین در جمع خبرنگاران گفت: «از زمان و نحوه حمله اسرائیل به ایران اطلاع دارم». بایدن به جزئیات بیشتری اشاره نکرده بود. در همین باره سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه دیروز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هر کس علم و آگاهی از زمان و چگونگی حمله اسرائیل به ایران داشته باشد و تجهیزات و پشتیبانی برای چنین حماقتی در اختیار قرار داده باشد، منطقا مسؤولیت هرگونه خسارت احتمالی را برعهده خواهد داشت». پیش‌تر نیز عراقچی نسبت به ارسال سامانه پدافند ضدبالستیک تاد از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی هشدار داده بود: «آمریکا که حجم بی‌سابقه‌ای تسلیحات به اسرائیل تحویل داده، اکنون نیز با استقرار نیروهای خود برای عملیاتی کردن سیستم‌های موشکی آمریکا در اسرائیل، جان سربازانش را به خطر می‌اندازد». وی همچنین گفته بود: «در حالی که در روزهای اخیر تلاش زیادی برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه انجام داده‌ایم، به صراحت می‌گویم ما هیچ خط قرمزی را در دفاع از مردم و منافع خود نداریم».
هشدارهای صریح وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام دستگاه سیاست خارجی و دیپلمات ارشد کشورمان به آمریکا نشان‌دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران در واکنش سخت به هرگونه تلاشی است که قصد آسیب زدن به منافع کشورمان را دارد. آن هم در زمانی که به گفته عراقچی «رژیم صهیونیستی منطقه را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است».  
سیدعباس عراقچی این سخن را دیروز در نشست خبری مشترک با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه بیان کرد. وی با بیان اینکه احتمال بروز جنگ در منطقه همچنان جدی است، تصریح کرد: با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده که انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت منطقه و جهان را با مخاطرات جدی مواجه کند.
عراقچی همچنین گفت: در دومین نشست وزرای خارجه سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ که در استانبول داشتیم، شرکت‌کنندگان با تأکید بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه مهم قفقاز تحقق صلح را در پرتو تلاش‌های مشترک، همکاری و هم‌افزایی بین کشورهای منطقه دانستند و مخالفت خود با حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای و عوامل فرامنطقه‌ای را که منجر به بی‌ثباتی و پیچیده‌تر شدن مسائل منطقه می‌شود اعلام کردند. عراقچی با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی تصریح کرد: کشتار زنان و کودکان در غزه و لبنان و رویکرد این رژیم برای گسترش جنگ در منطقه به هیچ‌وجه مورد قبول هیچ کس در منطقه نیست، بویژه ایران و ترکیه. 
وزیر امور خارجه بیان کرد: هر ۲ کشور بر این باوریم نسل‌کشی در غزه و جنایات در لبنان باید هر چه سریع‌تر متوقف شود و همه کشورها بویژه کشورهای اسلامی باید از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیستی استفاده کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: احتمال بروز جنگ در منطقه همچنان جدی است و هیچ‌کس در منطقه به جز رژیم اشغالگر، خواهان این وضعیت نیست. ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم، البته همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی لازم را داریم.
* نگرانی از گسترش تنش‌ها در لبنان
وزیر امور خارجه در ادامه این نشست خبری افزود: رژیم اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید صلح و امنیت جهانی است و متأسفانه سازوکارهای بین‌المللی بویژه شورای امنیت قادر نبوده جلوی این جنایات را بگیرد. متأسفانه حمایت کامل کشورهای غربی بویژه آمریکا، نتانیاهو و دولت اسرائیل را در قتل عام جسورتر کرده است؛ حمایت‌هایی که ابعاد مالی‌، اطلاعاتی و تسلیحاتی دارد.
وی با بیان اینکه گسترش تنش در لبنان بسیار نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل در نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌الملل هیچ حد و مرزی قائل نیست و هیچ جنایت جنگی‌ای نمانده که این رژیم انجام نداده باشد. 
عراقچی گفت: ما بر ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان و فلسطین تأکید کردیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان اظهار کرد: تداوم تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس بویژه ترور مجاهد شهید «یحیی سنوار» را به شدت محکوم می‌کنیم. تجربه ثابت کرده شهادت این‌گونه رهبران بزرگ هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین علیه ظلم و اشغالگری ایجاد نمی‌کند، بلکه به آنها انگیزه‌ها و سرعت بیشتری می‌دهد.
* دیدار رئیس شورای حماس با عراقچی
رئیس شورای حماس و چند مقام ارشد این گروه در حاشیه سفر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه به ترکیه، در استانبول با وی دیدار کردند. محمداسماعیل درویش، رئیس شورای جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در دیدار با عراقچی درباره تحولات منطقه و جنگ در غزه به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این دیدار خلیل الحیه و موسی ابومرزوق از اعضای شورای سیاسی حماس نیز حضور داشتند. عراقچی پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: حماس بیش از همیشه زنده است و ملاقات‌های دوستان با کشورهای منطقه ‌و مشورت‌های سیاسی ادامه دارد و ان‌شاءالله حماس قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد: پس از شهادت شهید سنوار و پس از شهادت‌های بسیار در غزه، حماس همچنان زنده و پابرجاست و یک واقعیت در فلسطین است که کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و از بین ببرد.  وزیر امور خارجه عنوان کرد: رژیم صهیونیستی یک سال است که تمام تلاش خود را انجام داده، بیش از 50 هزار نفر را کشته و خانه‌های بسیاری را تخریب کرده و جنایات بسیاری را که همه مطلع هستند مرتکب شده اما به هیچ یک از اهداف خود نرسیده و نخواهد رسید.

Page Generated in 0/0044 sec