printlogo


کد خبر: 294224تاریخ: 1403/7/30 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره درز اطلاعات مربوط به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران
اسرائیل رکب خورد
یک مقام امنیتی آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت: اسناد فاش‌شده از تدارکات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران موثق است

گروه بین‌الملل: با افشای اطلاعات فوق‌محرمانه درباره تدارک رژیم صهیونیستی برای یک عملیاتی نظامی حساس، نقش آمریکایی‌ها به عنوان راننده اصلی ماشین جنگی اسرائیل بیش از نقش احتمالی‌شان در درز دادن اسناد مربوط مورد توجه قرار گرفته است. این اسناد که مهر «فوق محرمانه» دارند و تاریخ آنها ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۴ و ۲۵ مهر) است، ابتدا روز جمعه توسط یک کانال تلگرامی به نام «میدل ایست اسپکتیتور» (ناظر خاورمیانه) منتشر شد؛ رسانه‌ای غیررسمی که به گزارش آسوشیتدپرس ادعا می‌کند دفتر آن در تهران قرار داشته و اسناد مزبور را از فردی دریافت کرده که هنوز هویتش را فاش نکرده است. ۲ سندی که در میدل ایست اسپکتیتور رونمایی شده‌اند، مربوط به  آژانس اطلاعات جغرافیایی - مکانی و آژانس امنیت ملی آمریکا هستند و امکان همر‌سانی با اتحادیه «۵‌چشم» را داشته‌اند. 
اتحادیه‌ اطلاعاتی آنگلوسفر (کشورهای آنگلوساکسون) شامل نیوزیلند، ایالات‌متحده، استرالیا، بریتانیا و کانادا که بر اساس پیمان چندجانبه یوکی‌یواس‌ای متحد هستند، اقدام به اشتراک‌‌گذاری اطلاعات اساسی پس از شنود الکترونیک در سراسر جهان می‌کنند. به عبارت دیگر افرادی بسیار محدود در بالاترین سطوح جامعه اطلاعاتی آمریکا  و ۴ کشور مزبور،  دارای مجوز مناسب برای دسترسی به چنین اطلاعاتی بوده‌اند. به گزارش نیویورک پست، روزنامه نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا، این اسناد تدارک نظامی اسرائیل از جمله تعداد انواع موشک‌ها را در پایگاه هوایی مهم رامات دیوید،  یکی از 3 پایگاه هوایی اصلی رژیم و مقر عملیات آفندی و پدافندی جنگنده‌های «اف15» و  «اف16» در جنوب شرق حیفا در تاریخ‌های 15 اکتبر و 16 اکتبر چنان دقیق توصیف می‌کند که گویی پنتاگون در حال سرشماری قوای نظامی خود است. 
نکته اینجاست که آژانس ملی اطلاعات مکانی «NGIA»  زیرمجموعه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است. این ۲ برگه گزارش فوق محرمانه ظاهرا فقط با اتکا به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده‌اند و برآورد می‌کنند نیروی هوایی رژیم صهیونیستی همچنان در حال جابه‌جا کردن تجهیزات نظامی خود برای تدارک حمله به ایران است و یک تمرین بزرگ نظامی با مشارکت جنگنده‌هایش هم انجام داده است. در عین حال انتشار این اطلاعات سری، نشان می‌دهد دستگاه‌های امنیتی و نظامی آمریکا چنان رصد دقیق و همه‌جانبه‌ای بر هر گونه فعالیت نظامی رژیم صهیونیستی دارند که اساسا فرض هر گونه اقدام یکجانبه یا خودسرانه  بدون هماهنگی با کاخ سفید و پنتاگون از جانب ارتش اسرائیل را منتفی می‌کند. 
از طرف دیگر، این افشاگری بزرگ علیه تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در مقطع حساس سیاسی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا و در شرایطی است که دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید برخلاف ترامپ و جمهوری‌خواهان رقیب، با توجه به پایگاه رای خود تمایلی به بروز جنگی فراگیر در خاورمیانه ندارند. همچنین شبکه سی‌ان‌ان و تارنمای آکسیوس نخستین منابعی بودند که به موضوع افشای اسناد مزبور پرداختند؛ رسانه‌هایی که هر دو به هسته اصلی حزب دموکرات نزدیک هستند. 
مقطع زمانی افشای این اسناد از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است، چرا که تنها چند ساعت پس از انتشار آنها در کانال تلگرامی بود که حمله پهپادی دقیق علیه محل اقامت فوق‌محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ساحل قیصریه در شمال تل‌آویو انجام شد. این اسناد فوق محرمانه همچنین حاکی از مساله بسیار محرمانه‌تر از اطلاعات نظامی متعارف رژیم صهیونیستی است؛ واقعیتی که رژیم همیشه آن را رد کرده است: اسرائیل دارای سلاح هسته‌ای است! 
در سند مربوط به آژانس اطلاعات جغرافیایی- مکانی آمریکا آمده هیچ نشانه‌ای مبنی بر برنامه‌ریزی اسرائیل برای استفاده از سلاح هسته‌ا‌ی علیه ایران دیده نمی‌شود. بدین ترتیب فاش می‌شود دستگاه‌های امنیتی آمریکایی، همواره گزینه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را چک کرده و از وجود چنین تسلیحاتی آگاهند. 
* واکنش‌های مرموز
ژنرال لوید آستین،  وزیر دفاع دولت بایدن روز شنبه در نخستین واکنش به ماجرای درز اطلاعات محرمانه ارتش صهیونیستی صرفا به اظهار نظر تکراری مبنی بر انجام حمایت‌های لازم از اسرائیل  برای دفاع از موجودیتش تکیه کرد. 
واکنش مهم تر اما تایید صحت اسناد فوق‌محرمانه فاش شده توسط کانال تلگرامی Middle_East_Spectator توسط یک مقام اطلاعاتی فدرال آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس است؛ اقدامی غیر معمول که در کنار عدم عذرخواهی هیچ‌یک از مراجع دولتی و نظامی آمریکایی از تل‌آویو، می‌تواند معانی زیادی را به ذهن متبادر کند. از جمله اینکه این درز اطلاعاتی عامدانه به دستور کاخ سفید انجام شده و در راستای اعتراف جو بایدن به این موضوع است که اسرائیلی‌ها او را در جریان جزئیات اهداف خود در حمله حیثیتی احتمالی به ایران قرار داده‌اند. 
آسوشیتدپرس همچنین به نقل از ۳ مقام آمریکایی که نام‌شان را ذکر نکرده، می‌گوید دولت واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که چگونه 2 سند محرمانه مربوط به ارزیابی از برنامه اسرائیل برای حمله به ایران به بیرون درز کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، چندین آژانس آمریکایی مجبور به انجام تحقیقات درباره گزارش‌های اطلاعاتی فاش شده هستند، از جمله اف‌بی‌آی و پنتاگون. میک مالروی، معاون پیشین دستیار وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) در امور خاورمیانه به سی‌ان‌ان گفته است: «اگر درست باشد که طرح‌های تاکتیکی اسرائیل برای پاسخ به حمله اول اکتبر ایران فاش شده است، این یک نقص جدی است. اعتماد بخشی کلیدی در روابط [ایالات متحده و اسرائیل] است و بسته به نحوه افشای آن، این اعتماد ممکن است از بین برود».
* کار خودشان بود یا خودمان؟
همه این حقایق، 2 ظن مختلف را در میان تحلیلگران به وجود آورده است. از یک سو حامیان نتانیاهو و ترامپ در فلسطین اشغالی و ایالات متحده تلاش می‌کنند افشای اسناد فوق محرمانه نظامی را یک اقدام عامدانه سیاسی توسط حزب دموکرات آمریکا صورت‌بندی کنند و از سوی دیگر، طیفی از صهیونیست‌ها و کارشناسان امنیتی بین‌المللی بدین مظنون شده‌اند که این درز اطلاعات ممکن است با رخنه یک گروه خارجی نزدیک به ایران به اتحادیه «۵ چشم» به وجود آمده باشد. 
به گزارش سی‌ان‌ان، دستگاه‌های دولتی آمریکا در حال حاضر درباره کمپین‌های هکری جمهوری اسلامی ایران در حالت آماده‌باش قرار دارند. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده اواسط تابستان مدعی هک شدن اسناد مربوط به ستاد انتخاباتی ترامپ شده بودند. سال گذشته نیز انتشار اطلاعات بسیار محرمانه در رسانه اجتماعی دیسکورد، روابط آمریکا با متحدان و شرکایش از جمله کره‌جنوبی و اوکراین را متشنج کرد. نکته جالبی که وجود دارد این است که رسانه میدل ایست اسپکتیتور، افشاکننده اسناد محرمانه مزبور ادعای محکمی درباره آنها ندارد و خود را صرفا «جمع‌آوری‌کننده اخبار منبع باز» خوانده که نسبت به اینکه اسناد محرمانه مزبور چگونه از آمریکا به بیرون درز کرده اطلاعات خاصی ندارد. 
در بیانیه‌ای که این رسانه برای شبکه ایکس فرستاد، آمده است: «ما هیچ ارتباطی با افشاگر اصلی نداریم و از هویت او اطلاعی نداریم. ما همچنین از صحت اسناد اطلاعی نداریم. علاوه بر این، ما فرض کردیم این اسناد در جای دیگری در تلگرام شناور بوده و آنها را به بخشی از دامنه عمومی تبدیل کرده‌اند».
با این حال، کارشناسان این بیانیه را صرفا پیرو رویکرد حقوقی یک رسانه فعال در فضای مجازی برای جلوگیری از مسدود شدن کانال‌ها و صفحه‌هایش توسط مراجع آمریکایی دانسته‌اند که الزاما نمی‌تواند به معنای عدم دسترسی هکرهای نزدیک به ایران در منابع اطلاعاتی «۵ چشم» باشد. 
2 سند مربوط به  آژانس اطلاعات جغرافیایی - مکانی و آژانس امنیت ملی آمریکا از آخرین تدارکات رژیم با هدف حمله به ایران  در اواسط هفته گذشته، در حالی لو رفته که پنتاگون طی 2 هفته اخیر - متعاقب حمله تاریخی «وعده صادق 2» به مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی - اقدام به انتقال طیف وسیعی از انواع و اقسام جنگ‌افزار و تسلیحات به فلسطین اشغالی کرده است؛ تدارکات کم‌سابقه‌ای که هیچ توجیهی جز همدستی آمریکا با اسرائیل برای انجام حمله متقابل به ایران نمی‌تواند داشته باشد. 
نتیجه‌ای که از چنین فرضی استنتاج می‌شود این است که این نومحافظه‌کاران صهیونیست جنگ‌طلب حاضر در اتاق وضعیت کاخ سفید هستند که قصد دارند در پوشش اختلاف ظاهری دموکرات‌های واشنگتن و کابینه نتانیاهو و همچنین تخاصم صهیونیست‌ها اقدامی علیه ایران انجام دهند.  
حقیقت این است که ارتش صهیونیستی همان‌طور که در 2 عملیات «وعده صادق 1 و 2» عیان شد، هرگز ظرفیت، امکانات و توانمندی لازم را برای مواجهه نظامی با ایران نداشته و ندارد و اگر حمایت‌های واشنگتن نبود تا همین‌ جا هم متحمل شکست مفتضحانه‌ای شده بود. 

Page Generated in 0/0058 sec