printlogo


کد خبر: 294239تاریخ: 1403/7/30 00:00
اخبار

کاهش ۲۳ درصدی رشد پایه پولی
طبق اعلام بانک مرکزی، رشد ۱۲ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به 18.7 درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (41.7 درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به ۹۰ هزار و ۷۰۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل 15.1 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد ۱۲ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ معادل 27.8 ‌درصد بوده که در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (26.9 درصد) به میزان 0.9 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
بررسی رشد ۱۲ماهه نقدینگی در سال جاری حاکی از روند افزایشی این متغیر در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد است به‌طوری‌ که این متغیر در مدت مذکور به ترتیب ارقام 25.6، 27.7 و 28.4 درصد را به ثبت رسانده بود.
با این حال، در شهریورماه رشد نقدینگی مجددا در مسیر نزولی قرار گرفت و به رقم 27.8 درصد رسید. لازم به توضیح است تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته، سهم معنا‌داری در افزایش رشد نقدینگی در این مدت داشته است.
***
معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده در طول برنامه هفتم توسعه تأکید کرد و به تشریح بخشی از این معافیت‌ها پرداخت.
محمد آیینی با بیان اینکه ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این میزان ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۶۳ هزار هکتار محلات حاشیه‌ای است که هزار و ۱۷۰ محله را شامل می‌شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده موجب می‌شود زندگی شهری و اقتصاد شهری به محلات بازگردد و شغل و اقتصاد شهری تقویت شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در هر شهری امکان ساخت مسکن و خدمات فراهم است و به لحاظ علمی نیز توسعه درونی شهرها مزیت‌های فراوانی دارد، بنابراین تا زمانی که چنین فرصت‌هایی وجود دارد، نباید اجازه دهیم حاشیه‌نشینی افزایش یابد.
***
واردات خودروهای تصادفی ممنوع
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برگزاری جلسه این کمیسیون با واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای کار کرده وارداتی نباید تصادفی بوده و باید دارای خدمات پس از فروش باشد.
حسنعلی محمدی درباره واردات خودروهای دست‌دوم افزود: منشأ واردات خودروهای دست‌دوم مشخص نیست و مواردی از سوی بانک مرکزی مطرح شد و یکشنبه آتی واردکنندگان خودرو به کمیسیون می‌آیند تا نهایت همکاری برای برداشتن موانع صورت گیرد.
وی افزود: درباره واردات خودروی دست‌دوم معضلاتی داریم، این در حالی است که تولیدکنندگان در داخل توان برطرف‌کردن نیاز مردم را ندارند.
محمدی با بیان اینکه خودرو کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود، افزود: تولیدکنندگان و خودروسازان بیان می‌کنند با ضرر و زیان انباشته روبه‌رو هستیم و مردم نیز از تحویل و کیفیت خودروها  ناراضی هستند. همچنین با نارضایتی فعالان و شاغلان صنعت خودرو روبه‌رو هستیم.
وی افزود: باید راهکاری ارائه دهیم تا زنجیره تولید خودرو آسیب نبیند و رضایت مردم جلب شود.
***
شاخص بورس ۲۰ هزار واحد دیگر افت کرد
در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه، بیش از ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش بالغ بر ۲ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان در بیش از ۱۱۷ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۹ هزار و ۹۵۹ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۱۱۷ واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در این روز به نام نمادهای معاملاتی فملی، فولاد و وبملت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی لخزر، شپاکسا و فلوله با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
***
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان تمدید می‌شود
سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور از تمدید مهلت ارسال (اصلاح، تکمیل و استرداد) اظهارنامه پیش‌فرض مالیات بر ارزش افزوده دوره تابستان ۱۴۰۳ خبر داد. 
مهدی موحدی با بیان این مطلب افزود: با عنایت به مهلت قانونی ۳۰ روزه خریدار برای واکنش به صورت‌حساب‌های صادره در سامانه مؤدیان بابت صورت‌حساب‌های الکترونیکی دوره تابستان و با توجه به لزوم سادگی و تسهیل تکالیف مودیان و همچنین تجربه و بازخورد مثبت دریافتی از مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور در نظر دارد مهلت ارسال (اصلاح، تکمیل و استرداد) اظهارنامه پیش‌فرض مالیات بر ارزش افزوده دوره تابستان ۱۴۰۳ را تمدید کند.

Page Generated in 0/0068 sec