printlogo


کد خبر: 294261تاریخ: 1403/8/1 00:00
دور دنیا

حمله مجدد ارتش صهیونیستی به نیروهای یونیفل
 نیروهای حافظ صلح موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) در بیانیه‌ای اعلام کردند دیروز یک بولدوزر متعلق به ارتش صهیونیستی به‌طور عمدی یک برج مراقبت و حصار محوطه‌ای در یکی از سایت‌های سازمان ملل در منطقه مروحان از توابع شهر صور در جنوب لبنان را تخریب کرد. این نیروها افزودند: «به ارتش اسرائیل و تمام طرف‌های ذی‌ربط یادآور می‌شویم متعهد به تأمین امنیت و سلامت کارکنان و اموال سازمان ملل متحد هستند و در همه زمان‌ها باید به حریم ساختمان‌های سازمان ملل احترام بگذارند». یونیفل در بیانیه خود اظهار کرد: «نقض حریم یک سایت متعلق به سازمان ملل و آسیب رساندن به اموال آن، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است و سلامت و امنیت نیروهای حافظ صلح ما را به خطر می‌اندازد که این نیز نقض قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی محسوب می‌شود». یونیفل همچنین اشاره کرد: «ارتش اسرائیل بارها از یونیفل درخواست کرده سایت‌های خود در طول خط آبی (مرز میان لبنان و اسرائیل) را تخلیه کند و عمدا به سایت‌های سازمان ملل آسیب می‌رساند». در بخش پایانی بیانیه یونیفل آمده است: «سربازان یونیفل با وجود فشارهایی که بر ماموریت و کشورهای مشارکت‌کننده وارد می‌شود، همچنان در تمام سایت‌های خود حضور دارند و ماموریت خود را در زمینه نظارت و گزارش‌دهی ادامه خواهند داد».
***
واکنش عربستان و قطر به هتک حرمت مسجدالاقصی
وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی و تداوم حملات ارتش اشغالگر به شمال نوار غزه را محکوم کرد. این وزارتخانه در ادامه همچنین تداوم نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه توسط رژیم صهیونیستی را نیز محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان در ادامه از جامعه جهانی بویژه کشورهای عضو دائم شورای امنیت خواست رژیم اشغالگر را به علت توهین به مقدسات اسلامی پاسخگو کنند. 
از طرف دیگر وزارت خارجه قطر نیز با صدور بیانیه‌ای یورش صدها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی را بشدت محکوم کرد. این وزارتخانه این اقدام را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تحریک احساسات مسلمانان سراسر جهان به شمار آورد و نسبت به پیامد‌های اقدامات مکرر رژیم اشغالگر برای تضعیف جایگاه دینی و تاریخی مسجدالاقصی هشدار داد. وزارت خارجه قطر این امر را که جامعه جهانی مسؤولیت‌های اخلاقی و قانونی خود در قبال قدس و مقدسات آن را بر عهده بگیرد، ضروری دانست. این وزارتخانه در این بیانیه بر موضع دائم خود در قبال آرمان فلسطین و حقوق قانونی ملت فلسطین از جمله برپایی کشور مستقل بر اساس مرزبندی‌های سال 1967 به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد. وزارت خارجه قطر همچنین بشدت حملات رژیم صهیونیستی به منازل در شهرک بیت لاهیا در شمال غزه را محکوم کرد.
***
فتح‌الله گولن مرد
فتح‌الله گولن، رهبر جریان اپوزیسیون گولن که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کرد، شامگاه یکشنبه به وقت محلی به دلیل عارضه قلبی در 83 سالگی درگذشت. وی از سال 1999 در پنسیلوانیای آمریکا زندگی و شبکه عظیم تربیتی‌- جاسوسی خود در کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد. گولن در این سال‌ها تحت حمایت دولت آمریکا قرار داشت و به رغم درخواست‌های مکرر دولت ترکیه برای استرداد و محاکمه وی، واشنگتن هیچگاه حاضر به استردادش نشد. دولت ترکیه مسؤولیت کودتای 2016 در این کشور را متوجه فتح‌الله گولن می‌دانست و روابط دولت ترکیه و ایالات متحده پس از این کودتای ناموفق بارها دچار تنش شد. مدارس و موسسات تحت حمایت گولن بارها توسط دولت ترکیه بسته و مجوز فعالیت آنها باطل شده بود. فتح‌الله گولن از مخالفان سرسخت شیعیان و ایران به حساب می‌آمد و نظراتی افراطی درباره شیعیان داشت. وی پیش از این در ابتدای فعالیت سیاسی رجب طیب اردوغان متحد او به حساب می‌آمد.
***
اعتراض سناتور استرالیایی در مقابل شاه انگلیس
سناتور «لیدیا تورپ» در جریان یک مراسم سلطنتی در پارلمان استرالیا با حضور چارلز سوم پادشاه انگلیس، به نشانه اعتراض به استعمار بریتانیا بر استرالیا، فریاد زد. در این مراسم ناگهان سناتور تورپ فریاد زد: «تو پادشاه ما نیستی و این زمین متعلق به تو نیست. تو نسل‌کشی علیه مردم ما مرتکب شدی و باید آنچه را از ما دزدیدی به ما برگردانی. او در ادامه گفت: تو زمین ما را نابود کرد».، در پی اعتراضات سناتور تورپ، نیروهای امنیتی حاضر در پارلمان بلافاصله او را از ساختمان پارلمان خارج کردند. پادشاه چارلز سوم هنگام فریادهای اعتراضی سناتور تورپ در محل پودیوم پارلمان در حال صحبت کردن با آنتونی آلبانیز نخست‌وزیر استرالیا بود. پیش از این نیز رسانه‌های استرالیا از عدم تمایل سناتورهای استرالیا برای حضور در جلسه استقبال از پادشاه انگلیس خبر داده بودند.
***
بازداشت 7 صهیونیست به اتهام جاسوسی برای ایران
دادستانی کل رژیم صهیونیستی اعلام کرد ۷ تبعه اسرائیلی آذربایجانی‌تبار را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرده است. دادستانی کل این رژیم اعلام کرد: این متهمان سپتامبر گذشته بازداشت شده‌اند و این هفته علیه آنها کیفرخواست تنظیم خواهد شد. دادستانی کل رژیم در ادامه تصریح کرد: متهمان تحت هدایت مقامات ایرانی در ازای دریافت صدها هزار دلار پول نقد و ارزهای دیجیتال کار می‌کردند. این منبع افزود: این ۷ متهم نزدیک به ۲ سال است برای ایران کار می‌کنند و در طول جنگ نیز به این کار ادامه داده‌اند. گفتنی است انتشار اخبار جاسوسی اتباع جمهوری آذربایجان علیه اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که روابط جمهوری باکو و این رژیم بسیار دوستانه و نزدیک است.

Page Generated in 0/0054 sec