printlogo


کد خبر: 294274تاریخ: 1403/8/1 00:00
تحریم‌هایی که تبدیل به فرصت شد؛ عرضه لوازم مخابراتی، ماهواره‌ای، تسلیحات و تجهیزات پلیسی تولید داخل در نمایشگاه ایپاس
جلوه‌های اقتدار

گروه اجتماعی: بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پلیسی، امنیتی و ایمنی (ایپاس) روز گذشته با حضور ۲۲۲ شرکت داخلی و خارجی در حالی آغاز شد که در این نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در عرصه‌های مختلف تسلیحاتی، مهمات، مخابرات، ماشین‌آلات پیشرفته، سیستم‌های ایمنی و حفاظتی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباط، ترافیک و... در معرض دید عموم قرار می‌گیرد؛ توانمندی‌هایی که طبق اظهارات رئیس بنیاد تعاون فراجا سالی که نخستین دوره نمایشگاه برگزار شد، بیش از ۹۰ درصد محصولات خارجی و وارداتی بود اما امسال ۵۰ درصد محصولات تولید داخل است و حدود ۱۵ درصد نیز با همکاری سایر کشورها در ایران تولید می‌شود. این موضوع نشان از خوداتکایی و تبدیل تهدیدها به فرصت در شرایط تحریم دارد، به طوری که هم‌اکنون پلیس اعلام کرده می‌تواند تجربیات خود را در حوزه فناوری با جهان به اشتراک بگذارد. دیروز نمایشگاه بین‌المللی ایپاس در مصلای تهران برگزار شد نمایشگاهی که تا سوم آبان ادامه دارد و مردم می‌توانند از ساعت 9 صبح تا ساعت 18 از توانمندی‌های پلیس در عرصه‌های مختلف فناوری دیدن کنند. جانشین فرمانده کل انتظامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، گفت: آمادگی داریم تجارب پلیس جمهوری اسلامی را با دیگر کشورها به اشتراک بگذاریم. سردار قاسم رضایی اظهار کرد: شرایط جامعه ایجاب می‌کند پلیس خود را به‌روز نگه دارد و از تجهیزات پیشرفته استفاده کند. وی افزود: پلیس جمهوری اسلامی ایران، پلیسی از مردم برای مردم و در حال خدمت به مردم است، به همین جهت، جمهوری اسلامی افتخار می‌کند پلیسی مردمی دارد. جانشین فرمانده کل انتظامی گفت: تمام ابزارها، راهبردها و مأموریت‌های پلیس در راستای جلب رضایت مردم به کار گرفته شده است. رضایی ادامه داد: در سال‌هایی که تحریم‌های ظالمانه اعمال شد، نمایشگاه ایپاس فرصتی خوب برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کرد و ما می‌توانیم بگوییم تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم. وی بیان کرد: پلیس جمهوری اسلامی در مدیریت مرزها، جاده‌ها و اماکن جمعیتی از تجهیزات به‌روز و داخلی استفاده کرده و نمایشگاه ایپاس نقش مهمی در ارائه جدیدترین تجهیزات برای مدیریت این ماموریت‌ها دارد. جانشین فرمانده کل انتظامی تصریح کرد: امروز در مرزهای شرق که با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌ایم و نتیجه آن ارتقای کنترل و مدیریت هوشمند مرزها است. وی اضافه کرد: امروز می‌توانیم اعلام کنیم آماده ارائه تجربیات پلیس جمهوری اسلامی به جهان هستیم، زیرا آسایش بشریت جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی است. رضایی گفت: آماده‌ایم تجربیات حوزه فناوری را با جهانیان به اشتراک بگذاریم و ارتباطات خود را ارتقا دهیم. 
همچنین مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا در این مراسم گفت: در شرایطی این رویداد بین‌المللی را برگزار می‌کنیم که بخشی از خاورمیانه در آتش جنگ می‌سوزد و متاسفانه آنگونه که شایسته است جامعه جهانی رفتار عملگرایانه به این جنایات بشری نشان نمی‌دهد. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اهداف استراتژیک خود با موضوع بازدارندگی، تمام تلاش خود را برای این مهم به کار برده و به کار می‌برد و در این جمع که تعداد زیادی از نمایندگان نظامی و انتظامی کشور‌های مختلف حضور دارند، اعلام می‌کنیم مواضع ما مبتنی بر نظر فرماندهی کل قوا و اطاعت‌پذیری در محضر ایشان است. سردار محمدقاسم ناظر اظهار کرد: رویدادی که امروز آن را افتتاح می‌کنیم محصول تلاش تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگان از یک سو و شرکت ناجی پاس از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون فراجا و مشارکت‌کنندگان توانمند از سوی دیگر است. مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا خاطرنشان کرد: سالی که نخستین دوره این نمایشگاه بود بر اساس آمار موجود بیش از ۹۰ درصد محصولات عرضه شده با نشان خارجی و تقریبا وارداتی بود در طی 21 سال، امروز می‌توانیم ادعا کنیم که حدود ۵۰ درصد محصولات ارائه شده در این نمایشگاه از تولیدات داخلی است و حدود ۱۵ درصد نیز با همکاری و مشارکت در ایران تولید می‌شود. وی با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه بر اساس شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم طراحی، مدیریت و اجرا شده است، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم با افتخار اعلام کنیم بخش اعظمی از محصولات ارائه شده در نمایشگاه از تولیدات داخلی است. سردار ناظر ادامه داد: ما بر اساس وظایف خود و در حد توان از همه امکانات و ظرفیت‌های‌مان استفاده می‌کنیم که این رویداد را در بهترین شکل ممکن برگزار کنیم. تمام دریافتی‌های این نمایشگاه هزینه خود نمایشگاه می‌شود و نوعاً هزینه‌هایی نیز در سایر بخش‌ها انجام می‌شود که این رویداد بتواند در اندازه‌های یک رویداد بین‌المللی معرفی شود. 
مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا تصریح کرد: برنامه بعد ما برای سال‌های بعد توسعه همه‌جانبه نمایشگاه و خدمات جانبی است؛ از جمله برگزاری همایش‌های همکنار و پذیرش بیشتر هیات‌های تجاری نیز از اهم برنامه‌های آتی است. وی به ارائه گزارش مختصری از نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ پرداخت و گفت: در نمایشگاه حاضر ۲۲۳ شرکت در قالب ۱۸۷ غرفه حضور دارند که نسبت به سال قبل رشد ۲۰ درصدی را تجربه می‌کنیم. سردار ناظر افزود: در این نمایشگاه ۱۵۴ برند خارجی و ۳۸ برند داخلی اقدام به نمایش محصولات خود کرده‌اند که در برند‌های خارجی رشد ۴۰۰ درصدی را شاهد هستیم. وی تصریح کرد: حضور مخترعان و مبتکران در قالب هسته‌های نوآور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای نخستین بار در نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ و در کنار بخش مخترعان و مبتکران از بهترین فعالیت‌های نمایشگاه امسال است. مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا در پایان تاکید کرد: نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ با ایجاد بستری مناسب برای ورود و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌محور در تمام عرصه‌های تخصصی، همچنین ایجاد بزرگ‌ترین فضای تجاری می‌کوشد خود را در تراز نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح کند.
رئیس پلیس راهور فراجا نیز در حاشیه افتتاح نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ گفت: امسال حضور پلیس راهور در نمایشگاه با رویکرد آموزشی و خدماتی و فناوری اطلاعات پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است. ما در تلاش هستیم با یک هم‌افزایی مناسب، به قابلیت‌های موردنظر و کنترل هوشمند ترافیک دست یابیم. سردار سید تیمور حسینی، درباره تجهیزات جدید اضافه کرد: در این نمایشگاه، دستگاه دوربین ثبت تخلفات پرتابل بر پایه رادار به نام رادارگان به نمایش گذاشته شده است. این دوربین‌ها ۳ ویژگی برجسته دارند؛ اول، قدرت بالای آنالیز تصاویر و تشخیص دقیق‌تر تخلفات؛ دوم، عدم نیاز به دخالت مستقیم کاربر و سوم، تمرکز این دوربین‌ها فقط بر کنترل سرعت نیست، بلکه بیش از ۱۲ نوع تخلف را شناسایی می‌کنند و کنترل ترددها و رعایت مقررات رانندگی را با دقت انجام می‌دهند. سردار حسینی افزود: ما در حال انجام آخرین تست‌های دوربین‌های رادارگان هستیم و بزودی با به ‌صفر رساندن خطاهای سامانه، از این فناوری به ‌صورت گسترده استفاده خواهیم کرد. این دوربین‌ها کاملا تولید داخل و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند. رئیس پلیس راهور به موضوع واقعیت مجازی (VR) در غرفه پلیس نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری واقعیت مجازی به بازسازی صحنه‌های تصادف کمک می‌کند تا کارشناسان بتوانند اشتباهات را به حداقل برسانند. 
وی همچنین به احیای همیاران پلیس با رویکرد جدید پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم همیارانی تربیت کنیم که فقط به رانندگی توجه نکنند، بلکه همیار زندگی باشند و به موضوعات زیست‌محیطی و دیگر مسائل اجتماعی نیز اهمیت دهند. تربیت افرادی با دغدغه زندگی سالم در اولویت ما قرار دارد. سردار حسینی در پایان به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: اگر آموزش‌های ۲ دهه گذشته نبود، قطعا نمی‌توانستیم کشته‌های تصادفات را از مرز ۲۸ هزار نفر کاهش دهیم. آموزش یکی از اصلی‌ترین وظایف ما در حوزه کاهش تصادفات است.

Page Generated in 0/0072 sec