printlogo


کد خبر: 294299تاریخ: 1403/8/2 00:00
دور دنیا

رأی الیوم: شادی صهیونیست‌ها از سر ترس است
به گزارش تسنیم،  روزنامه «رای الیوم» به سردبیری عبدالباری عطوان، طی مطلبی به قلم «قایز ابوشماله»، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی به شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به دست رژیم اسرائیل پرداخت و آن را قهرمانی فناناپذیر برای فلسطین دانست. رسانه فرامنطقه‌ای مشهور جهان عرب از شادی اغراق‌آمیز صهیونیست‌ها پس از شهادت یحیی سنوار، رهبر سیاسی و میدانی حماس رمزگشایی کرد. روزنامه برخط رای الیوم در یادداشتی با عنوان «یحیی سنوار، قهرمان فناناپذیر»، به شهادت قهرمانانه این مجاهد و تأثیر آن بر محور و گروه‌های مقاومت و آرمان فلسطین پرداخت. فایز ابوشماله، نویسنده این مقاله در وصف این شهید قهرمان نوشت: «تا واپسین لحظات زندگی خود قهرمان ماند، او به مرگ پشت نکرد و از مواجهه با آن ابایی نداشت، شعار او «جهاد... پیروزی یا شهادت» بود. او به فیض شهادت نایل شد و تصویر و سیمای پیروزی را با تمام جزئیاتش در نبرد توفان الاقصی به فلسطینیان نشان داد». 
این نویسنده فلسطینی ادامه داد: «یحیی سنوار اسطوره مقاومت فلسطین است. الهام‌بخش قهرمانان و مبارزان، پایه‌گذار قواعد و پایه‌های فکری، سیاسی و سازمانی نسل‌هایی است که راه او را ادامه خواهند داد. او راه جهاد و شهادت را برای نسل‌های بعد هموار کرد. اگر یحیی سنوار فرمانده گردان‌های شهید «عزالدین القسام» بود که 90 سال پیش به دست استعمار انگلستان و گروهک‌های صهیونیستی به شهادت رسید، اکنون و در سال‌های آتی نام یحیی سنوار بر پیشانی‌بندهای هزاران مجاهد نقش خواهد بست؛ مجاهدانی که راه قهرمانان پیش از خود را ادامه خواهند داد و با تمام صداقت و ایمان در راه میهن گام برخواهند داشت». 
به نوشته ابوشماله، صهیونیست‌ها از شهادت سنوار شادمان شده و در قدس اشغالی - به زعم خود - راهپیمایی و جشن پیروزی به راه انداخته و جشن‌های عروسی برپا کرده بودند. زنان یهودی از شوق اعلام شهادت رهبر مقاومت سر از پا نمی‌شناختند. او سپس با اشاره به اینکه در آن شادی ناپایدار نشانه‌های روشنی از ترس صهیونیست‌ها از آینده نمایان بود، می‌آورد: «گویی آن شادی صهیونی نفرت‌انگیز، آیینه تمام نمای ترس و رعبی است که رهبر مقاومت در دل‌های سست آنها انداخته بود. صهیونیست‌ها به زعم خود بر زمین تسلط یافته و روی آن آرام خواهند گرفت و دیگر آرام خواهند زیست ولی نمی‌دانند که قهرمانان فلسطین شمشیرهای بران خود را برکشیده‌اند و جنگ‌های «شمشیر بران، شمشیر قدس و توفان الاقصی» بخشی از جهاد آنان است. شادی صهیونیست‌ها به قول یحیی سنوار نشان‌دهنده قدرت مقاومت و تاثیر معنوی آن بر زندگی تروریست‌های صهیونیست است». 
***
نامه 65 نماینده آمریکایی علیه جنایات اسرائیل
ده‌ها تن از  دموکرات‌های خانه نمایندگان کنگره به دولت بایدن فشار آورده‌اند تا در موضوع آزادی مطبوعات در غزه، موضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال اسرائیل اتخاذ کند. این گروه از قانونگذاران آمریکا هشدار داده‌اند عدم دسترسی رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی به منطقه‌ جنگ‌زده غزه که بر اساس قانون اضطراری رژیم صهیونیستی صورت گرفته، الزام پاسخگویی مقام‌های ارشد اسرائیل در برابر جنایاتی را که علیه غیرنظامیان فلسطینی مرتکب شده‌اند، سلب می‌کند. به گزارش تارنمای هیل، 65 نماینده دموکرات‌ در نامه‌ به رئیس‌جمهور هم‌حزبی‌شان و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن از خطرات احتمالی ناشی از جنایات صهیونیست‌ها برای خبرنگارانی که اخبار جنگ را پوشش می‌دهند، صحبت کرده‌اند.  به اعتقاد آنها فشارهای گسترده اسرائیل بر مطبوعات خارجی و خبرنگاران جهت پوشش اخبار جنگ غزه موجب شده است جامعه جهانی درک ضعیفی از واقعیات جنگ غزه داشته باشد؛ جایی که حتی گروه‌های امدادرسان نیز تحت تاثیر جنایات رژیم صهیونیستی از امنیت جانی برخوردار نیستند. در این نامه که امضای رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار ایالت میشیگان و ایلهان عمر، نماینده محجبه ایالت مینه‌سوتا نیز پای آن دیده می‌شود، دولت بایدن مقصر آمار بالای تلفات خبرنگاران در جریان جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه معرفی شده است. طبق گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، از 99 خبرنگاری که سال 2023 در سراسر جهان کشته شده‌اند، 72 خبرنگار فلسطینی بوده‌اند که در غزه در حملات اسرائیل به شهادت رسیده‌اند.
***
دستگیری دانشجویان حامی فلسطین در مینه‌سوتا
پلیس ایالتی آمریکا شماری از دانشجویان دانشگاه مینه‌سوتا را که در حمایت از فلسطین در  یکی از ساختمان‌های این دانشگاه تجمع کرده بودند، دستگیر کرد. آنها خواستار تغییر نام یکی از ساختمان‌های دانشگاه به نام یکی از فعالان مجازی فلسطینی با نام «مدو حلیمی» بودند که در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. این جوان ۱۹ ساله در فضای مجازی به تولید ویدئوهایی در حمایت از فلسطین می‌پرداخت.  
***
خواهر اون: کره‌جنوبی و اوکراین سگان دست‌آموز آمریکا هستند
خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در واکنش به تهدیدهای این کشور از سوی اوکراین و کره‌جنوبی، این 2 کشور را سگ‌های دست‌آموز آمریکا خواند. کیم یو جونگ که معاون حزب کارگران کره‌شمالی و از قدرتمندترین افراد حاکمیت است، در بیانیه‌ای در واکنش به ادعای سازمان‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی درباره اعزام نظامیان کره‌شمالی به جنگ اوکراین،  تهدیدهای پیونگ‌یانگ از سوی سئول و کی‌یف را ادعاهایی خواند که تنها از سوی دیوانه‌ها بیان می‌شود. وی گفت: «رفتار تحریک‌آمیز علیه یک قدرت اتمی می‌تواند به شرایط بسیار وحشتناک و غیرقابل تصوری منجر شود».نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل نیز ادعاهای ولودیمیر زلنسکی درباره حضور 10 هزار  نظامی ارتش کره‌شمالی در جنگ اوکراین را بی‌اساس خواند.

Page Generated in 0/0093 sec