printlogo


کد خبر: 294302تاریخ: 1403/8/2 00:00
سی‌ان‌ان: بحران روانی نظامیان صهیونیست جدی است

گروه بین‌الملل: شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی شامل گفت‌وگو با نظامیان صهیونیست و خانواده‌های آنها فاش کرد بسیاری از نیروهای اسرائیلی بعد از بازگشت از جنگ غزه دچار اختلالات روانی شدیدی شده‌اند و بشدت از مشارکت در جنگ با لبنان می‌ترسند. این شبکه آمریکایی فاش کرد بیش از یک‌سوم نظامیان اسرائیلی که بعد از بازگشت از غزه معاف از رزم شده‌اند، از مشکلات روانی شدیدی رنج می‌برند. در این گزارش مادر الیران مزراحی،  نظامی صهیونیست حاضر در جنگ غزه که اخیرا خودکشی کرد، به سی‌ان‌ان می‌گوید پسرش از زمانی که از غزه برگشت، دیگر آن آدم سابق نشد و صحنه‌هایی که در میدان جنگ مشاهده کرده بود، آسیب روانی شدیدی به او وارد کرده بود: «شوک بزرگی که در آنجا به او وارد شده بود، هرگز رهایش نمی‌کرد و همیشه همراه او بود». 
در این گزارش به نقل از روزنامه عبری اورشلیم‌پست عنوان می‌شود ارتش اسرائیل مجبور به درمان هزاران نظامی خود شده که از اختلال «اضطراب بعد از سانحه» یا دیگر بیماری‌های روانی ناشی از جنگ رنج می‌برند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست چند نظامی در این جنگ خودکشی کرده‌اند، زیرا ارتش آمار رسمی و درست نمی‌دهد. 
یکی از پزشکان ارتش صهیونیستی که 4 ماه در غزه بود به شرط ناشناس ماندن به این شبکه آمریکایی گفت: «بسیاری از ما از اینکه پس از غزه، حالا مجبور به شرکت در جنگ در لبنان شویم، بسیار وحشت داریم و بسیاری از ما در وضع کنونی هیچ اعتمادی به کابینه نداریم. برای ارتش، این جنگ، یک جنگ موجودیتی برای بقای ماست که باید به هر وسیله‌ای در آن پیروز شویم اما واقعیت آن است که این جنگ عوارض روانی زیادی را برای ارتش به همراه دارد که درباره آنها صحبت نمی‌شود».
اداره توانبخشی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تابستان گذشته اعلام کرد هر ماه بیش از هزار  نظامی مجروح برای درمان از غزه برمی‌گردند و 35 درصد آنها دچار اختلالات روانی شدیدی هستند. همچنین 27 درصد آنها از اختلال اضطراب بعد از سانحه رنج می‌برند. ارتش صهیونیستی از ایجاد یک مرکز تخصصی در زمینه بهداشت روان برای مقابله با اثرات جنگ غزه بر سلامت روانی نیروهای خود خبر داد و اعلام کرد انتظار می‌رود درخواست‌های زیادی در این مرکز از جانب نظامیان برای درمان اختلالات روانی همچون «اضطراب بعد از سانحه» یا «شوک جنگ» مطرح شود. «اضطراب بعد از سانحه» نوعی اختلال هراس ناشی از تجربه یک آسیب روانی شوکه‌کننده است. در این شرایط فرد از علائم جسمی مانند ضعف، حالت تهوع و شب‌ادراری نیز رنج می‌برد. این نوع اختلال روانی بعد از جنگ جولای 2006 و شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها مقابل حزب‌الله، در میان نظامیان صهیونیست شایع شد. بعد از جنگ‌های سال‌های 2000 و 2006 با لبنان، درصد مبتلایان به این اختلال در میان نظامیان صهیونیست به 30 درصد رسید و برخی از آنها خودکشی کردند. مطالعات نشان می‌دهد اغلب نظامیان ارتش اسرائیل به خاطر خجالت و ترس از آبروریزی برای درمان این اختلال خود اقدام
نمی‌کنند. 

Page Generated in 0/0067 sec