printlogo


کد خبر: 294315تاریخ: 1403/8/2 00:00
اخبار

ورود پرقدرت بازارساز به بازار ارز
بزودی سکه‌های جدید با تاریخ سال ضرب و به بازار عرضه می‌شود تا حباب سکه از بین برود. بازارساز هم عرضه‌های خوبی در بازار ارز داشته و درهم را وارد بازار کرد.
روز گذشته هم‌زمان با افزایش نوسانات در بازار سکه، بانک مرکزی از بسته جدیدی رونمایی کرد که طبق آن بناست سکه‌های جدید با تاریخ هر سال ضرب و وارد بازار شود.
در حراج دیروز سکه که در مرکز مبادله برگزار شد، بیش از ۷۰ درصد تقاضای انواع سکه پوشش داده شد و روزهای بعد نیز بناست حراج بعدی سکه در این مرکز برگزار شود. بانک مرکزی قصد دارد به تقاضای خرید سکه از طریق بازار رسمی پوشش حداکثری بدهد.
در بازار ارز نیز از عصر دیروز بازارساز عرضه خوبی در دلار داشته که به گفته فعالان حاضر در بازار این عرضه بی‌سابقه بوده است و هر کسی قصد خرید داشت براحتی می‌توانست خرید خود را انجام دهد.
برای تقویت سمت تجاری نیز بناست بازارساز در بخش درهم دخالت قوی‌ای انجام دهد. گفته شده ورود بازارساز به بازار دلار و درهم چند صدمیلیونی بوده است.
***
نخستین قطار مستقیم کانتینری از بندر شهید رجایی به روسیه اعزام شد
مدیرکل راه‌آهن هرمزگان از اعزام یک رام قطار کانتینری حامل لوازم ‌خانگی از بندر شهید رجایی بندرعباس به مقصد روسیه برای اولین ‌بار خبر داد.
علیرضا نصیری‌برازنده گفت: این قطار با ۴۱ واگن لبه‌کوتاه از شرکت‌های سمند ریل و کشتیرانی حامل ۵۹ کانتینر ۴۰ فوت و یک کانتینر ۲۰ فوت جمعا به وزن ۸۵۳ تن حامل لوازم‌ خانگی، دوشنبه ۲۳ مهر از بندر شهید رجایی بندرعباس به مرز اینچه‌برون اعزام شد که پس از انجام تشریفات گمرکی به مقصد روسیه اعزام خواهد شد.
مدیرکل راه‌آهن هرمزگان با بیان اینکه اعزام قطار برنامه‌ای با این حجم واگن و کانتینر باردار برای اولین‌ بار است که در این مسیر حمل شده است، اظهار کرد: در دفعات قبل به‌ صورت محدود محمولات از بندر شهید رجایی به سمت مرز اینچه‌برون اعزام می‌شد.
***
بخش خصوصی آماده کمک به دولت برای رفع مشکل ناترازی انرژی است
 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مطابق اعلام وزارت نیرو ۳۰ هزار مگاوات باید به ظرفیت انرژی کشور اضافه شود که این موضوع زمانبر است و باید بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا این مشکل برطرف شود.
صمد حسن‌زاده در نشست با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: به دلیل شرایط تحریمی و مشکلات سیاسی در منطقه، دولت به ‌تنهایی توانایی تأمین ناترازی انرژی و حل این مشکلات را ندارد که باید بخش خصوصی به کمک دولت بیاید.
وی ادامه داد: به دلیل ناترازی انرژی و قطعی برق کارخانه‌ها، روند «شامخ» کل اقتصاد در شهریور، برای پنجمین ماه متوالی همچنان کاهشی شد. در نیمه نخست سال تولید به خاطر قطع برق با مشکل روبه‌رو بود و در نیمه دوم به احتمال زیاد مشکل تأمین انرژی گاز باشد.
رئیس اتاق ایران با اشاره به تأمین زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ترانزیتی و صادراتی، گفت: سیستم بانکی بین‌المللی و افزایش هزینه‌های نقل‌وانتقال ارز در روند صادرات مشکلاتی را ایجاد کرده است.
***
شاخص بورس کانال ۲ میلیون را از دست داد
شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته (یکم آبان) با ۱۳ هزار و ۳۶۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۹۳۳ هزار و ۸۹۹ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات این روز با 4 هزار و ۲۰۶ واحد افت به ۶۶۱ هزار و ۶۹۱ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۲ هزار و ۲۳۹ واحد کاهش به ۳۵۲ هزار و ۲۴۸ واحد رسید.
معامله‌گران دیروز در بورس بیش از ۶ میلیارد و ۹۴۹ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۱۸۰ معامله به ارزش ۴۰ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.
***
ضرورت نظارت جدی دستگاه‌ها بر اجرای طرح‌های کشاورزی
مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور از صدور مجوز ۸۸۰ طرح گردشگری خبر داد و بر ضرورت نظارت جدی دستگاه‌ها بر اجرای طرح‌ها در زمین‌های ملی و کشاورزی واگذار شده، تاکید کرد.
محسن آشتیانی گفت: سازمان امور اراضی کشور قویا خواستار اهلیت‌سنجی، ظرفیت‌سنجی، نیازسنجی و مکان‌یابی و جانمایی فعالیت مورد نظر و نظارت دستگاه‌های صادر‌کننده موافقت اصولی بر اجرای طرح‌های گردشگری، صنعتی و تولیدات کشاورزی در اراضی ملی و کشاورزی با هدف حفاظت از منابع آب و خاک، تامین امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری، تولید و ایجاد اشتغال شد.
مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: حدود ۱۸ میلیون هکتار سطح اراضی کشاورزی کشور است که تنها حدود ۵ میلیون هکتار آن حاصلخیز و در سطح کلاس یک و 2 قرار دارد و از این رو حفظ و مراقبت از اراضی کشاورزی برای تامین امنیت غذایی ضروری است و نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی کشور دارد.

Page Generated in 0/0058 sec