printlogo


کد خبر: 294320تاریخ: 1403/8/2 00:00
عراقچی در کویت: همسایگان اجازه استفاده از حریم‌شان علیه ایران را نمی‌دهند
واکنش در هر سطحی

گروه سیاسی: به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه پس از سفر به چند کشور منطقه چون لبنان، سوریه، قطر، عراق، عمان، عربستان، اردن، بحرین و در نهایت کویت، به یک جمع‌بندی مشخص از سفرهایش رسیده باشد. سیدعباس عراقچی که خود بارها اعلام کرده بود هدف اصلی این سفرها گفت‌و‌گو درباره مسائل جاری منطقه و آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان است، پس از رایزنی‌های متعدد با بالاترین مقامات منطقه‌ای، ماموریت خود را موفقیت‌آمیز می‌داند. 
عراقچی دیروز در حالی که در کویت به سر می‌برد و با برخی مقامات این کشور مثل «شیخ صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد این کشور و همچنین «عبدالله علی الیحیا» وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد، در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد و در یک جمع‌بندی کلی از سفرهای منطقه‌ای‌اش با تاکید بر اینکه «همسایگان‌ اجازه استفاده از خاک‌شان علیه ایران را نمی‌دهند»، گفت: «ما از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا را رصد می‌کنیم‌ و مراقب پروازهای آنها هستیم. اطلاعاتی را که درباره پایگاه آمریکا در کویت داریم، به مسؤولان کویتی انتقال خواهم داد». پیش‌تر در «وطن امروز» در گزارشی به این موضوع پرداخته بودیم که یکی از اهداف سفر عراقچی به برخی کشورهای منطقه چون اردن، عربستان، مصر و بحرین ترسیم خطوط قرمز ایران درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به منافع کشورمان است و وزیر خارجه به کشورهای منطقه رفته تا به آنها گوشزد کند هر گونه همکاری با آمریکا یا اسرائیل در حمله به ایران عبور از خطوط قرمز تهران است. 
* ابزارهای دفاعی خودمان را داریم
وزیر امور خارجه دیروز در جمع خبرنگاران خارجی در کویت با بیان اینکه «دلخوش نیستیم‌ قوانین بین‌المللی بتواند جلوی اسرائیل را بگیرد»، اعلام کرد: ما برای دفاع از خود و تأسیسات هسته‌ای‌مان، ابزارهای خودمان را داریم.
عراقچی همچنین با اشاره به اینکه باید جلوی جنایات صهیونیست‌ها در غزه و لبنان گرفته شود، گفت: پیام‌ ما کاملا روشن و شفاف است، رژیم صهیونیستی به ‌دنبال گسترش جنگ در منطقه است و ما باید جلوی این فاجعه را بگیریم.
وی با اظهار اینکه وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات این رژیم‌ متوقف شود، افزود: سیاست حسن همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران هم با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. من پیام‌های خود را به همه کشورهای منطقه دادم و امروز هم بیشتر در کویت درباره آنها صحبت خواهم کرد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا در کویت پایگاه نظامی دارد و امکان دارد از این پایگاه علیه ایران استفاده کند، گفت: تمام‌ همسایگان ما اطمینان دادند اجازه داده نمی‌شود از کشورهای آنها علیه ما استفاده شود، این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه ما وجود دارد و ما آن را نشانه دوستی و صداقت همسایگان خود می‌دانیم.
* پایگاه‌های آمریکا را رصد می‌کنیم
عراقچی ادامه داد: ما از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا را رصد می‌کنیم‌ و مراقب پروازهای آنها هستیم. اطلاعاتی را که درباره پایگاه آمریکا در کویت داریم، به مسؤولان کویتی انتقال خواهم داد. وی با بیان اینکه «ما به‌ دنبال توقف جنگ شامل کل منطقه از جمله در غزه و لبنان هستیم»، خاطرنشان کرد: البته ممکن است مسیرهای مختلفی برای هر کدام طی شود، ما همه این مسیرها را طی می‌کنیم و با کشورهایی که در این باره فعال هستند در ارتباط هستیم، نماینده من در بیروت با اشخاص مختلفی دیدار و رایزنی دارد.
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس توسط خود لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد، اعلام کرد: ما فقط سعی می‌کنیم‌ کمک‌ کنیم.
عراقچی با ابراز اینکه «اگرچه تمرکز سفر من بر مسائل منطقه‌ای است اما به‌ صورت طبیعی روابط دوجانبه با کویت را هم مرور خواهیم کرد»، گفت: زمینه‌های همکاری اقتصادی بین ۲ کشور بسیار است و به‌ اعتقاد ما تحریم‌ها هیچ‌ مانعی برای آن نخواهد بود. روابط تجاری ما با کشورهای خلیج‌فارس ده‌ها میلیارد دلار است. به‌ نظر من ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کویت بسیار گسترده است و ما اشتراکات بسیاری با هم داریم و البته اختلافاتی هم داریم، مهم‌ این است که اراده ما و کویت این است که اختلافات به‌ صورت مسالمت‌آمیز و در قالب گفت‌وگو حل شود و ما به این مسیر ادامه خواهیم داد.
* کشورهای منطقه مخالف حمله به ایران هستند
وی با تأکید بر اینکه «همه کشورهای منطقه به ما گفتند مخالف هر گونه حمله به ایران هستند»، اظهار کرد: همه کشورهای منطقه مخالف حمله به ایران هستند، چه برسد به حمله به تأسیسات هسته‌ای که یک‌ جنایت بین‌المللی و مخالف حقوق بین‌الملل است. من باز تکرار می‌کنم‌ به‌ هر شکلی که اسرائیل به ایران‌ حمله کند، ایران‌ همان‌طور پاسخ خواهد داد.
وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه جنایت رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود، افزود: هیچ جنایتی نمانده که اسرائیل نکرده باشد و متأسفانه با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این‌ جنایات ادامه می‌دهد که بعضی از این‌ جنایات قابل پیگیری بین‌المللی است. حمله به تأسیسات هسته‌ای یک جرم است، حتی تهدید کردن تأسیسات هسته‌ای، هم‌ جرم و هم خلاف حقوق بین‌الملل است.
عراقچی با تصریح به اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین‌المللی عمل نمی‌کند، گفت: ما می‌دانیم اسرائیل به هیچ قاعده بین‌المللی عمل نمی‌کند و ما دلخوش به قوانین بین‌المللی نیستیم و خوش‌بین نیستیم‌ که این قوانین بتواند جلوی اسرائیل را بگیرد. ما برای دفاع از خود و تأسیسات هسته‌ای‌مان ابزارهای خودمان را داریم. اگر به تأسیسات زیربنایی ما حمله شود، خود دشمن صهیونیست می‌داند چه اقداماتی را می‌توانیم انجام دهیم.
عراقچی در پایان اعلام کرد: ما به‌ سهم‌ خودمان کمک می‌کنیم‌ جنگ در لبنان هرچه زودتر تمام شود.

Page Generated in 0/0074 sec