printlogo


کد خبر: 294323تاریخ: 1403/8/2 00:00
رئیس‌جمهور دیروز برای شرکت در نشست سران بریکس به روسیه رفت
فرصتی برای پایان دادن به تمامیت‌خواهی آمریکا

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان دیروز برای شرکت در نشست سران بریکس به روسیه رفت. رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به روسیه تاکید کرد: عضویت در بریکس و شرکت در نشست سران بریکس در روسیه فرصت خوبی برای تقویت ارتباط ایران با دنیا و پایان دادن به تمامیت‌خواهی آمریکا در سطح دنیا به شمار می‌رود.
پزشکیان همچنین اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور روسیه جناب پوتین انجام می‌شود.
وی ادامه داد: کشورهایی که به دنبال تعامل با یکدیگر بودند، سازمان بریکس را تشکیل دادند به اینکه جهت یک وحدت و انسجام و چندجانبه‌گرایی  ایجاد شود و  اینکه قدرت بلامنازعی را که آمریکا و دلار در دنیا ایجاد کرده کنترل کنند و کشورها بتوانند داد و ستد و تعامل با یکدیگر داشته باشند.
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: ما کشورهای عضو بریکس در زمینه کشاورزی، انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری باهم می‌توانیم به تعامل برسیم. این سفر فرصتی است تا با روسای جمهوری روسیه و چین، نخست‌وزیر هند و تعدادی دیگر از کشورها گفت وگو کنیم. هر مقام مواضع خود را درباره بریکس مطرح می‌کند.
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: من تصور می‌کنم بریکس ارتباط ما را با دنیا تقویت و یکجانبه‌گرایی‌ای که آمریکا دنبال می‌کند و هر کشوری را که می‌خواهد تحریم کند، متوقف می‌کند. عضویت در این مجموعه‌ها می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت‌خواهی آمریکا باشد. اولین بار است به عنوان عضو رسمی بریکس در این نشست شرکت می‌کنیم و خیلی از کشورها درخواست دارند عضو رسمی باشند. 
البته موضوع ارتباط با بریکس از سال 1401 با شرکت شهید رئیسی در نشست مجازی این گروه به میزبانی چین آغاز و درخواست عضویت ایران در این گروه مطرح شد که در نهایت به رسمی شدن حضور ایران در این نشست انجامید.
«رئیس‌جمهور شهید» شهریور 1402 در آفریقای جنوبی حضور یافت و به سخنرانی پرداخت. در همان جلسه بود که او در اظهاراتی تاریخی تأکید کرد: «ایران قاطعانه از تلاش‌های بریکس برای دلارزدایی با استفاده از ارزهای ملی و تقویت مکانیسم‌های این بلوک برای پرداخت و تعاملات مالی حمایت می‌کند».
رسمی شدن عضویت ایران در این گروه، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در چارچوب سیاست چندجانبه‌گرایی بود. آیت‌الله شهید رئیسی از همان آغاز به کار دولت اعتقاد راسخی به استفاده از همه ظرفیت‌های پیش روی کشور به جای تکیه یکجانبه بر غرب داشت و همین موضوع باعث شد سران کشورهایی که مایل به عبور از سلطه آمریکا هستند، تلاش‌های ایران در این زمینه را جدی تلقی کرده و دست ایران را برای همکاری بفشارند. نتیجه این رویکرد، رسمیت یافتن حضور ایران در بلوک بریکس و سازمان شانگهای بود که فرصت‌های زیادی را پیش‌ روی کشور قرار داده است.

Page Generated in 0/0068 sec